עם היד על השאלטר: מנהל רשות החברות הממשלתיות מדבר

הימים שעד סוף חודש פברואר עומדים להיות קריטיים במיוחד עבור מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב. עד אז אמור הצוות שטיפל ברפורמה בחברת החשמל להשלים את גיבוש ההמלצות הסופיות. הנהלת חברת החשמל זומנה על ידו לשני ימי דיון אינטנסיביים בתחילת השבוע הבא, כדי לתאם ציפיות באמצעות דו־שיח מקדים לקראת הפעלתה.

יוגב מתכוון לקדם עד אז את השלמת הפרטת תע"ש (התעשייה הצבאית) באמצעות הסכמים עם העובדים. ולבסוף הוא גם יתפנה להעלות לשלב הגמר את "נבחרת הדירקטורים", שכ־ 250 מתוכם אמורים לאכלס עד סוף 2014 את הדירקטוריונים החסרים בחברות הממשלתיות.

יש כאן כל הסיבות שבעולם לנסות לדובב את האיש. אלא שמדובר באדם קשה עורף והמשימה להשגת ראיון בלעדי אינה פשוטה. לפני הסכמתו ביקש יוגב משחק מקדים של פגישת היכרות "ואחריה נראה".

קשה להגדירו כנחמד או כאיש רעים להתרועע. הוא עצמו מודה שאחת מתכונותיו היא לא לנדב מידע שסומן על ידו מראש כחסוי. לשאלתי כמה תעלה הרפורמה בחשמל והאם האוצר יממן אותה, הוא ענה "לא אתייחס לשאלה". לשאלה אם הרפורמה בכלל תעלה כסף, הוא מתחמק מתשובה ישירה: "ייתכן שכן, אבל גם ייתכן שהפעלתה תניב הכנסות".

מצד שני, כשהוא כבר משתף פעולה, יוגב הולך עד הסוף. האם אתה מתכוון לטפל בנושא החשמל חינם לעובדי החברה, אני שואל. "בהחלט. אומנם לחשמל חינם אין משמעות משקית, אבל יש לכך הרבה משמעות סמלית. אנחנו מעוניינים לבטל את ההטבה ומקווים להגיע להסכמה".

יוגב. "מעריך שתע"ש תימכר במהלך 2015" | צילום: מתוך ויקיפדיה

יוגב נכנס לתפקידו ב־ 30 בספטמבר 2013 , עשר שנים לאחר שסיים את תפקידו כממונה על התקציבים במשרד האוצר. הרעש שעורר מאז מספיק לקדנציה שלמה. על חזרתו לשירות הציבורי הוא אומר: "כשעזבתי את האוצר אמרתי שאחזור לשירות מילואים, וכך קרה. חשבתי שיש לי יכולת לבצע רפורמות במשק באמצעות החברות הממשלתיות. בישראל כבר נעשו רפורמות. הפכנו ממשק ריכוזי ולא יעיל למשק מפותח ותחרותי. אבל החברות הממשלתיות חייבות להתייעל ולספק שירותים טובים יותר, כמקובל בעולם".

האם מספר החברות הממשלתיות אינו גבוה מדי?

"תלוי באיזה יום אתה סופר. כיום יש בערך מאה חברות שחלקן צריך להימכר, להיסגר או להתמזג. את תקופת ההפרטה הגדולה שהייתה בעבר עברנו. כיום 15 ־ 20 חברות מרכזות 90% מהפעילות. יש המון חברות קטנטנות. אני לא מבין מדוע, למשל, המדינה צריכה להיות שותפה בתיאטרון הבימה".


כאמור, הנושא המרכזי על סדר יומו של יוגב בימים אלה הוא הרפורמה במשק החשמל. עוד קודם למינויו ברשות החברות הוא עמד בראש צוות ההיגוי לרפורמה. הצוות יגיש בימים הקרובים את המלצותיו, וסביבן מתנהל בשבועות האחרונים ויכוח עיקש.

יצרני החשמל הפרטיים תוקפים בחריפות רבה את הרפורמה המתגבשת וטוענים כי ההמלצות, המתעלמות מהפרטת מקטע ההולכה, מהוות החמצה שתנציח את מונופול חברת החשמל. מאידך בחברת החשמל טוענים כי מדובר ברפורמה היסטורית שתקדם את התחרות במשק החשמל, וגם תאשר שינויים מבניים חסרי תקדים בתוך החברה. כך או כך, המילה האחרונה עדיין לא נאמרה.

חשוף את עמדתך בנושא, אני מבקש מיוגב. "לא אתייחס לטענות היצרנים הפרטיים", הוא משיב, "אומר רק שהרפורמה תהיה משמעותית, עמוקה והוגנת, במיוחד במקטע הייצור, שם נמצאות מרבית העלויות. בימים הקרובים נסיים את דיוני ועדת ההיגוי ובמקביל נתכנס בתחילת השבוע הבא לשני ימי דיונים אינטנסיביים עם חברת החשמל, בניסיון להגיע להסכמות על השלכות הרפורמה לגבייה.

"מדובר בתוכנית התייעלות מקיפה, הכוללת צמצום משמעותי במספר העובדים, שינוי בתרבות הארגונית ומעמדה הניהולי", ממשיך יוגב, "וזה ישפיע משמעותית על החברה. מוסכם שניהול מערכת החשמל ייצא ממנה ותוקם חברה חדשה, שתקלוט 100 ־ 200 עובדים. השפעה נוספת תהיה לקביעת היקף הייצור על ידי יצרנים פרטיים".

כשאתה מדבר על תרבות ארגונית, כוונתך לחשמל חינם או לבונוס שישולם לעובדים עבור מיזם הסיבים האופטיים?

"בגדול, חברת החשמל עוברת ממצב של מונופול מוחלט לשוק תחרותי. 92% מייצור החשמל נמצא כיום בידיה. בשנים הקרובות היא תהפוך לחברה הפועלת בסביבה תחרותית, שבה מתקבלות ההחלטות במהירות. שלא כמו בשנים האחרונות, היא צריכה ליצור רווחים. החשמל חינם הוא דוגמה לשינוי הנדרש. סוגיית הבונוסים אינה חלק מהרפורמה, אבל אני חושב שלדרוש משהו בתמורה למיזם התקשורת אינו התנהגות ראויה מצד העובדים. אם הפרויקט יצליח, זה בסדר מבחינתי שגם העובדים ייהנו ממנו".


בניגוד לרפורמה במשק החשמל, הרפורמה בנמלים מתקדמת בעצלתיים. "הרפורמה המבנית, הכוללת הקמת שני נמלים חדשים, אינה באחריותי", מסביר יוגב. "אני אחראי לכך שנמלי אשדוד וחיפה ייתנו שירות מצוין, יתנהלו כראוי ויהיו רווחיים. אין ספק שנמל אשדוד הוא דוגמה בולטת לרעה למתרחש בחלק מהחברות הממשלתיות. בנמל לא הפגינו ביצועים מרשימים מבחינת תפקוד ההנהלה והדירקטוריון. בימים אלה מתנהל הליך שימוע כנגד שלושה דירקטורים ובהם היו"ר (גדעון סיטרמן, שהודח על ידי יוגב – י"ש). התהליך קרוב לסיום.

"יש חשיבות רבה לכך שהדירקטורים יתפקדו בצורה מקצועית וחסרת מורא. חשוב שיידעו שיש מחיר למצבים שבהם הם אינם מתפקדים. אין ספק שבנמל אשדוד היה כשל בתפקוד הדירקטוריון. הייתה שם סדרת כשלים חמורים, בין היתר בשל אי נקיטת הצעדים הנדרשים באירוע של אלון חסן (יו"ר ועד עובדי הנמל – י"ש). אני חושב שרמת התפקוד כרגע בנושא חסן היא סבירה. באחרונה מונה דירקטור חדש ואנחנו בהליך מינוי שניים נוספים מטעם משרד התחבורה, והדירקטוריון יתחיל לתפקד".


ידוע ששר התחבורה ישראל כץ אינו מתלהב, בלשון המעטה, מהטיפול שלך בנמל אשדוד וביו"ר הדירקטוריון. הוא לא מפסיק לתקוף אותך.


"אני לא נוהג להתייחס בעיתון לטענות של שרים אלו או אחרים. שרי הממשלה הרלוונטיים לתחום עיסוקי מכירים את עמדותי. אני לא אחראי לרושם שנוצר. אנחנו עובדים עם כל המשרדים, כולל משרד התחבורה, בצורה שקופה. נכון שלא בכל מקום יש הסכמה עם כל שרי הממשלה והדרג הפוליטי, אבל בסך הכל הדברים מתנהלים כראוי".

נמל אשדוד. הרפורמה מתנהלת בעצלתיים | צילום: רויטרס 

לאחרונה הובלת החלטה לצמצם את מספר הישיבות בחברות הממשלתיות. האם הדירקטורים הגזימו?

"אנחנו נמצאים בתהליך שינוי שבו הדירקטוריונים יתמקדו בטיפול במדיניות ובאסטרטגיה, ויתערבו פחות בניהול השוטף. יש תופעה של ישיבות על גבי ישיבות בוועדות המשנה, דבר שפוגע ביכולת לנהל. חשבתי שנכון לעשות סדר ולצמצם את מספר הישיבות לשלוש־ארבע בחודש, ובמקביל להפחית את מספר המשתתפים בישיבות בוועדות המשנה משמונה־תשעה לארבעה. אפקטיבית זה מצמצם את הוצאות השכר".

נושא נוסף שמעסיק את הציבור ואת יוגב הוא "נבחרת הדירקטורים". הסוגיה עוררה מחלוקת רבה וגרמה לתסכול וכעס על שר האוצר יאיר לפיד שקבע קריטריונים הנחשבים להזויים. כזכור, גם כותב שורות אלה הגיש מועמדות לנבחרת, נמצא ראוי אבל בגלל העדר ניסיון ניהולי ראוי לא עלה שלב. אגב, לפיד עצמו הודה שלו היה מגיש מועמדות, הוא לא היה עובר.

יש כעס רב ותסכול על התהליך. מה תגובתך?

"תהליך הבחירה היה שקוף ומקצועי, אפילו מרגש. הופתעתי ונדהמתי מעוצמת הנכונות של אנשים להצטרף לנבחרת ממקומות ערכיים, במטרה להפוך את החברות הממשלתיות לטובות ויעילות יותר. כמו שאתה יודע לא כולם התקבלו, כי 14 אלף איש הגישו מועמדות. המטרה של שר האוצר, שוויתר על זכותו למנות מועמדים, הייתה לנתק את החברות הממשלתיות מהמינויים הפוליטיים. סיימנו בימים אלה את שלב הראיונות וגיבשנו נבחרת הכוללת 1,200 איש, כאשר צורכי המינויים בחברות הממשלתיות עומדים על 500 . אני מעריך ש־ 200 ־ 300 ישולבו עד סוף השנה בחברות, על פי התאמתם.

"כשאתה מנהל תהליך כזה בשקיפות ובקריטריונים אובייקטיביים, אז נכון שבדרך אתה מאבד גם אנשים מצוינים. השאלה הרלוונטית היא אם אלה שהגיעו לישורת האחרונה הם איכותיים ובעלי הניסיון העסקי הראוי".

אני יודע על עשרות מקרים של מועמדים מצוינים, בעלי ניסיון ואקדמאים, שמשום מה נפסלו. מה אתה אומר על כך?

"בכוונתנו לקבוע בקרוב רשימה נוספת של דירקטורים לצורך הקמת מאגר אחר. הניסיון העסקי שם יהיה דומיננטי פחות. קיבלנו פניות מחברות עירוניות, תאגידים סטטוטוריים, קופות גמל ועוד המעוניינים בדירקטורים, ולכן אנחנו שוקלים את הקמת המאגר הנוסף".

הקמתם את חברת דירה להשכיר, ואתם גם מקימים חברות ממשלתיות נוספות. איך זה מסתדר עם מגמת ההפרטה?

"פרסמנו מודעות לניהול חברת דירה להשכיר והשבוע אנחנו סוגרים את הרשימה. דירה להשכיר היא חברה ממשלתית חדשה ואכן היא חשובה מאוד. בקרוב גם נקים את חברת בנק הדואר ואני מברך את שר התקשורת גלעד ארדן על טיפולו הנמרץ בנושא. בבנק הדואר יהיו עשרה דירקטורים, מנכ"ל ויו"ר שיגיעו מהמאגר.

"גם הרכבת מקימה שתי חברות בת. כפי שציינתי, יש תחומים שבהם הממשלה חייבת לפעול באמצעות חברה ממשלתית".

"המדינה עשתה עסקה מצויינת כשמכרה את מניותינה בצים" | צילום: רויטרס

צים פנתה בבקשה לבטל את מניית הזהב שהמדינה מחזיקה כחלק מהסדר החוב. מה עמדתך?

"למניית הזהב עצמה יש חשיבות משנית. המניה נועדה לספק אינטרסים חיוניים של משרד הביטחון ומשרד התחבורה. אם משרד הביטחון יבוא על סיפוקו באמצעות סידור חלופי לצרכיו, אין משמעות למניה. את אותה עמדה יש לנו לגבי מניית הזהב באל על. האוצר המחזיק במניה בנאמנות אינו השחקן המרכזי. אפרופו צים ושיטת השקשוקה, אני רוצה להזכיר שהמדינה עשתה עסקה מצוינת כשמכרה את מניותיה בצים".

ומה קורה בנושא הפרטת התעשייה הצבאית שעליה לא מפסיקים לדבר כבר שנים?

"אני מקווה שבימים הקרובים ייחתמו ההסכמים עם העובדים והמינהל, וההפרטה תצא לדרך. הפרטת תע"ש מורכבת, כי חוץ מהטיפול בעובדים היא כוללת גם טיפול בקרקעות המזוהמות. אני מעריך שעד סוף 2014 נצא למכרז והיא תימכר במהלך 2015 . בנושא תע"ש, הממשלה הכניסה את היד עמוק לכיס, ועם השלמת ההפרטה ההזרמה תיפסק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן