"עמק הסיליקון של החקלאות": קרן ההשקעות שרוצה למשוך משקיעים לתעשיית האגרי-טק הישראלית

מעל 250 יזמים, חקלאים ומשקיעים הסתובבו השבוע במוזיאון ארץ ישראל בת"א, במסגרת כנס "אגרי-ווסט" הנערך זו השנה השנייה. נשמע כמו שילוב מוזר? לא אם תשאלו את סטיב רודס, מייסד ומנכ"ל קרן "טרנדליינס" אשר ארגנה את הכנס. 

"הזמנו לכאן במיוחד אנשי השקעות מובילים מהארץ אשר מעולם לא חשבו על עצמם כמעורבים בתחום החקלאות בשום צורה", הוא מסביר בראיון מיוחד לפורבס ישראל. "אנחנו רוצים לפתוח להם את העיניים, להעלות את המודעות. בעולם הגדול חברות האגרו-טק (טכנולוגיית חקלאות) הישראליות נחשבות לשם דבר ומגייסות השקעות יפות, אבל דווקא בארץ אחוז ההשקעה בתחום קטן בהרבה מיתר התחומים". 

לשם כך החליטו בשנה שעברה רודס ושותפו טוד דולינג'ר לייסד את הכנס, במהלכו 12 חברות ישראליות בתחילת דרכן יציגו את הטכנולוגיה אותה הן מפתחות. בנוסף לפרס הכספי הניתן לחברה הזוכה, החברות כולן זוכות לבמה ולחשיפה בפני משקיעים רבים – חלקם מתמחים בתחום החקלאות ואשר הגיעו ארצה במיוחד לשם הכנס, וחלקם משקיעים שונים, אשר הגיעו בכדי להיחשף לראשונה לתחום טכנולוגיית החקלאות המתפתח.

"זו ציונות". רודס (משמאל) | צילום: motion – Moshe Amar Liran Shemesh

"כבר השקענו בעבר בחברות ישראליות, ואין ספק כי מדובר בצוותים הטובים ביותר בעולם" אמרה בכנס ד"ר ווירג'יניה אורסין, מנהלת תחום איתור טכנולוגיות בחברת הענק האמריקנית Monsanto. "יש להם טכנולוגיות פורצות דרך, ומדובר באנשים יוצאים מהכלל. השילוב של שני גורמים אלו ביחד הוא נהדר". 

"הפתרונות מגיעים מתוך צורך אמיתי"

מסתבר כי בעיניי המומחים המובילים בעולם, ישראל היא אכן שם דבר בתחום. "מתוך צורך אמיתי מגיעים הפתרונות הטובים ביותר", מסביר רודס. לדבריו, במהלך 65 שנות קיומה של המדינה נאלצו החקלאים להתמודד עם אינספור צרכים וקשיים, החל מבעיות מזיקים, אקלים בעייתי, מיעוט מים ועוד. "וברור שגם התדמית הלאומית שלנו עומדת פה על הפרק. קידום התחום תורם רבות לתדמיתה של ישראל בעולם כמעצמה טכנולוגית מתקדמת".

אך למרות כל זאת, לראייתו של רודס ישראל מממשת רק נתח קטן מהפוטנציאל הקיים בתחום: "יש פה יכולות מדהימות והרים של ידע, חייבים לספק תשתית מתאימה בדמות סיוע ממשלתי ותוכניות הזנק לחברות החדשות – בכדי למשוך עוד אנשים ועוד חברות אל התחום".

לאחרונה, נראה כי דבריו של רודס מתחילים לחלחל גם כלפי מעלה – לכיוון משרדי הממשלה. "ישראל כבר עברה את שלב ההוכחה של יכולותיה בתחום הפיתוח החקלאי" אמר בכנס שר החקלאות יאיר שמיר. "תקציב המו"פ של המשרד הוא היחיד אשר גדל במהלך השנה החולפת, ובכוונתנו להשקיע 100 מיליון שקל בפיתוח טכנולוגיות חדשות בעתיד". גם עופרה שטראוס, אשר נאמה בכנס הסכימה ואמרה: "אנחנו חייבים לקחת את הפתרונות הישראלים ולייצא אותם אל העולם כולו".

"סיליקון ואלי בישראל"

החזון הגדול של רודס הוא כי בעתיד הלא רחוק ישראל תבסס את מעמדה כמובילת התחום בעולם. "כמו הסיליקון ואלי עבור תעשיות ההיי-טק, ככה ישראל צריכה להיות עבור האגרי -טק", לראייתו. אז, גם המשקיעים הזרים יגיעו: "חברות ישראליות עם מוניטין והצלחה מוכחת בתחום יוכלו למשוך משקיעים 'כבדים' מאוד".

שר החקלאות שמיר (מימין) וטוד דולינג'ר | צילום: motion – Moshe Amar Liran Shemesh

אך אולי לא רק משקיעים "כבדים" ימשכו החברות הצעירות. בין שלל המשקיעים והיזמים אשר הסתובבו בכנס היה גם רוב לקלרק, אשר עזב את כל עיסוקיו בארה"ב בשביל להגיע לכנס ב"מעצמת האגרו-טק ישראל", בכדי להפיץ את האתר החדש שהקים, אשר מהווה פלטפורמה אינטרנטית לגיוס מימון המונים למיזמים בתחום החקלאות בלבד. במהלך החודשיים בהם האתר באוויר, חברות שונות כבר גייסו באמצעותו 250 מיליון דולר: "האתר מאפשר לכל מיזם, גם אם הוא רחוק פיזית ממשכנם של משקיעים 'כבדים' לגייס כספים ולצאת לפועל" הוא מסביר. "בנוסף, זה משמש ככלי נהדר עבור משקיעים שרוצים להעריך את מידת האמון של השוק במוצר. עיקר המשקיעים בחברות כאלו הם חקלאים, ואם הם נותנים אמון במוצר ובצורך זה בהחלט סימן משמעותי".

"תחום האגרי-טק הוא פוטנציאל עסקי ענק, שכן כל העולם זקוק לטכנולוגיה הזו" מסביר רודס. "ואסור לשכוח שזה לטובת האנושות. אנחנו הגדרנו לנו מטרת על ברורה: לזהות חברות צעירות בעלות פוטנציאל כלכלי לרווח – ופוטנציאל טכנולוגי לסייע לאנושות. היזמים שמסתובבים פה בהחלט יכולים לעשות זאת".

אי אפשר להתבלבל בניצוץ בעיניים של רודס כשהוא מדבר על התחום. הלהט והתשוקה כל כך ממשיים שאפשר כמעט לגעת בהם. לאחר 10 שנים בבנק לאומי, הקים ביחד עם דולינג'ר את קרן "טרנדליינס", אשר רכשה חברות בתחום הרפואה. לאחרונה קיבלו החלטה אסטרטגית – להיכנס לתחום האגרו-טק, ומאז רודס לא מתחרט לרגע. "התאהבתי בתחום, באנשים, בשאפתנות ובאפשרויות הבלתי מוגבלות" הוא אומר, "זו ציונות אמיתית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן