עסקת גוגל-ווייז: האם גוגל תיאלץ לבטל את רכישת החברה הישראלית?

מסתמן שעסקת גוגל-ווייז הצליחה למשוך לא רק את תשומת ליבם של המשתמשים ברחבי העולם, אלא גם של גופים גדולים במיוחד. במהלך סוף השבוע האחרון דיווח מאתר New York Post טען כי גם ועדת הסחר הפדרלית (FTC) מביעה עניין ברכישה האחרונה, והיא מעוניינת לחקור את העסקה על מנת לוודא האם גוגל רכשה את וויז רק על מנת לנטרל את התחרות בשוק.

רצון להתרחב או הדיפת המתחרים?

במהלך התקופה האחרונה קיבלה וויז את מלוא תשומת הלב של המדיה – לאחר שמועות אודות כך שאפל ופייסבוק מעוניינות לרכוש אותה, הגיעה ההצעה אל השולחן ואף נחתמה, כאשר גוגל הציעה סכום משמעותי של 1.1 מיליארד דולר. בעוד שרווחיה של וויז נמוכים מדי על מנת למשוך את תשומת ליבה של ה-FTC ולחקור את העסקה בטרם מעמד החתימה, למזלה של הועדה היא יכולה לפתוח בחקירה בכל שלב שהוא – גם כעת, לאחר שנראה כי הכל נחתם ונסגר.

על פי נתוניה של ווייז, מונה רשת הנהגים כ-50 מיליון משתמשים הפרוסים על פני 190 מדינות ברחבי העולם. מאז הקמתה של החברה גייסה כ-67 מיליון דולר, כאשר 30 מיליון מהם הגיעו לפני כשנה וחצי מקרן ההון סיכון האמריקנית קליינר-פרקינס וקרן ההון סיכון הורייזון וונצ'רס של המיליארדר לי קה-שינג, לפי שווי חברה של קרוב ל-300 מיליון דולר.


צילום: יח"צ

למרות זאת, את שנת 2012 סיימה וויז בהפסד משמעותי עם הכנסות העומדות על כמה מיליוני דולרים בודדים, אך התחזיות מעט מעודדות וצופות כי את 2013 תסיים החברה עם הכנסות גבוהות יותר, הודות למודל הפרסום של החברה שהחל לצבור תאוצה. עם זאת, מפות גוגל אוחזות בקהילת משתמשים גדולה משמעותית, המונה למעלה ממיליארד משתמשים, אך החברה אינה חושפת את רווחיה מהמוצר, המגיעים בעקבות הטמעת שירות המפות לאפליקציות ומוצרים שונים בשוק.

אין ספק שאחד ממניעיה של גוגל לעסקה הנוכחית הוא בעיקר חסימת התחרות מצד פייסבוק ומתחרות פוטנציאליות אחרות. מצד שני, גוגל יכולה גם להרוויח בזכות תשתית ה-Crowdsourcing של החברה וביכולות הפרסום הפוטנציאליות – אך לאור העובדה שהיא אוחזת במוצר מפות כמעט זהה, ההליך הטבעי יהיה מיזוג בין שני השירותים והצעת אפשרויות מתקדמות ומשודרגות לכלל משתמשי המפות.

תאלץ למכור את החברה?

לאור הנתונים הללו, ההנחה הרווחת היא שה-FTC חוששת מהשתלטותה של גוגל על שוק המפות העולמי, ויצירת מונופול בתחום. מטרת החקירה היא לבדוק האם אכן יש לגוגל ערך מוסף מהרכישה הנוכחית שיכול לתרום למוצר המפות שלה או לחברה בכלליות, או האם למעשה רצתה גוגל להסיר את מי שיכולה להתפתח ולהיות המתחרה העיקרית שלה בשוק – ועל הדרך לוודא שאף חברה אחרת לא תוכל לרכוש ולהנות ממוצרה של ווייז.

עורכי הדין מטעם ה-FTC ביקשו מגוגל לא לשלב בין מוצר המפות שלה למוצריה של ווייז עד תום תהליכי החקירה, ובמידה ויימצא כי גוגל חייבת להבדיל בין מוצר המפות שלה לבין ווייז – ייתכן כי תשקול למכור מחדש את החברה, סביר להניח במחיר הפסד משמעותי.

גוגל אישרה ל-Wall Street Journal כי אכן קיבלה פנייה מעורכי הדין מטעם ה-FTC, אך אינה מעוניינת להרחיב או להגיב על נושא זה.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

בגדי הסמסונג החדשים; טאבלטים, מחשבים ואפילו מצלמות

שלושה תוספים מומלצים לדפדפן כרום

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן