עסקת הענק בין Dell ל-EMC: המנצחים והמפסידים הגדולים

לאחר לא מעט לחשושים ושמועות פורסם היום באופן רשמי כי מייקל דל, מייסד ענקית המחשבים הקרויה על שמו, סיכם על רכישת ענקית הטכנולוגיה EMC עבור סכום שיא בן 67 מיליארד דולר – בעסקה שכבר הוגדרה כ"מיזוג הטכנולוגי הגדול בהיסטוריה". עסקת הענק תמזג את פעילות EMC לתוך חברת דל ועשויה ליצור, כפי שמקווים בחברה, "מובילה עולמית בסדר גודל אדיר" אשר תאפשר לחברה לשוב למגרש של הגדולים – ולהתחרות בחברות ענק נוספות דוגמת מיקרוסופט ואפל על הובלת השוק העולמי.

על פי המתווה אשר פורסם, כזכור, מייקל דל ישלם לבעלי המניות של EMC 33.15 דולר למניה – מחיר הגבוה בכ-19% ביחס למחיר המניות עם סגירת המסחר בוול סטריט ביום ו' האחרון. הטמעתה של EMC בתוך דל צפויה ליצור את חברת הטכנולוגיה הפרטית הגדולה ביותר בעולם, בעוד השילוב בין יכולות האחסון וטכנולוגיות הענן המתקדמות של EMC לבין טכנולוגיות השרתים והמעבדים שמפתחת חברת דל, מקווים בחברה, יוכיח את עצמו כיעיל ויזניק את החברה לעמדת הובלה עולמית.

פרסום ההודעה עורר, כמצופה, התרגשות כלל עולמית ועלה לכותרות העיתונים במהרה, אשר מיהרו לעסוק בפרטי העסקה, בעתידה הצפוי של חברת הענק החדשה, ובהשפעתה על שוק הטכנולוגיה העולמי. כעת, לאחר שהאבק שקע מעט, התמונה מתחילה להתבהר – וניתן כבר להצביע על המנצחים והמפסידים הגדולים ביותר של אחת העסקאות הגדולות ביותר בהיסטוריה של תחום הטכנולוגיה.

צילום: מתוך אתר חברת EMC

המנצחים

1. ג'ו טוצ'י, מנכ"ל EMC. טוצ'י, היו"ר ומנכ"ל חברת EMC, הוא ללא ספק המנצח הגדול ביותר של המהלך. אחרי הכל, טוצ'י בן ה-68 התכוון לפרוש מתפקידו כבר בחודש פברואר האחרון – אך החליט לדחות את המהלך מספר חודשים, מסיבה שמתבררת רק כעת. לאחר השלמת העסקה טוצ'י יכול לפרוש בשקט, בשלווה, ועם הרבה מאוד כסף: המנכ"ל (בקרוב לשעבר) של חברת הענק ייהנה מכל מענקי הפרישה, ובנוסף מבונוסים שמנים על ביצוע העסקה המוצלח. בנוסף לסכומי הכסף האדירים שהוא צפוי לקבל, טוצ'י לא יצטרך להתמודד עם סוגיות הנוגעות לעתיד עובדיו ומחלקות החברה אשר עשויות לספוג קיצוצים כואבים (ועליהן נפרט בהמשך), כשכאב הראש הזה יוותר למייקל דל.

2. מייקל דל. מייסד ומנכ"ל חברת דל, אשר בשנת 2013 רכש אותה בעצמו והחזיר אותה למעמד של חברה פרטית, הופך באחת לבעליה של החברה הפרטית (הטכנולוגית) הגדולה ביורת בעולם. ועם מעמד כזה, גם דל יודע, מגיעה הרבה תהילה – וגם הרבה מאוד אחריות. דל עומד להפוך גם לאחד המעסיקים הפרטיים הגדולים בעולם ולאדם אשר יכווין את פעילויות הפיתוח של טכנולוגיות אשר עשויות להשפיע על בני אדם בכל רחבי העולם. כמובן שכולם ימתינו לראות האם העסקה אכן תוכח כמשתלמת עבור דל, אך לפחות בעתיד הקרוב הוא יוכל ליהנות מאור הזרקורים ומהשפעה אדירה, שלא הייתה בידיו של אי בודד בתחום הטכנולוגי מעולם.

3. הבנקים. מייקל דל הוא אמנם אדם עשיר, אפילו עשיר מאוד. אך גם הוא נדרש לעזרה רבה מחברים (ובמקרה הזה, בנקאים) כדי להצליח להשלים עסקת ענק בסדר גודל שכזה. על פי פרסומים שונים בארה"ב שורת בנקים ובנקי השקעה לקחו חלק במאמץ, ויחדיו השלימו גיוס בן למעלה מ-40 מיליארד דולר לצורך מימון העסקה. אותם בנקים אשר השתתפו בחגיגה צפויים להרוויח סכומים סף אדירים על חלקם, וגם הבנקאים אשר הובילו את המהלכים ייהנו מלא מעט "צ'ופרים" אישיים.

4. קרן ההשקעות Elliott. קרן ההשקעות מנהלת נכסים בהיקף 27 מיליארד דולר, לרבות שליטה ב-2.2% מחברת EMC. במהלך השנה החולפת הודלפו לעיתונות אי אילו דיווחים על מתחים ולחץ רב מטעם קרן ההשקעות על הנהלת החברה באשר לצעדי התייעלות אשר דרשו בהנהלת הקרן. כעת, מנהלי הקרן יכולים לספור את הרווחים, וגם צעדי ההתייעלות לבטח יגיעו בהקדם (אם כי זה כבר לא יהיה רלוונטי עבורם).

5. המתחרים של חברת EMC. חברת הענק פועלת באחד התחומים המתפתחים והמדוברים ביותר בעולם – תחום האחסון וטכנולוגיית הענן, ובכל יום עוד ועוד מצטרפים לזירה חברות וותיקות וחדשות כאחד. במהלך החודשים הקרובים עשויים רבים מעובדי EMC להקדיש את זמנם לביצוע העסקה, להעברות נתונים נדרשות, וגם עובדים אשר אינם יוקצו לשם כך עשויים לעסוק רבות בעתידם המקצועי הלוט בערפל. גם פעילויות פיתוח משמעותיות, יש להניח, ימתינו עד לכניסתה לתוקף של ההנהלה החדשה. לכן, במהלך החודשים הקרובים יווצר חלון הזדמנויות ייחודי עבור חברות המתחרות עם EMC, כשהחכמות ביניהן יוכלו לנגוס בנתח שוק שעד היום יכלו רק לחלום עליו.

מנצח. מייקל דל | צילום: thinkstockphotos

המפסידים

1. עובדי EMC. באופן טבעי, הראשונים שצריכים לחשוש לעתידם כבר כעת הם עובדי חברת EMC. המנכ"ל שלהם יעזוב את השטח, והחברה כולה תיבלע לתוך תאגיד ענק בן עשרות אלפי עובדים – אשר יחפש כבר מן היום הראשון כיצד ניתן לקצץ בהוצאות, במיוחד על רקע החוב בן 3.2 מיליארד דולר שמביאה עמה החברה כנדוניה. והמקום הקל ביותר להתחיל בו הוא עובדי החברה. שדרת הניהול הבכירה תוחלף (סביר להניח) כולה במנהלים אשר יקודמו מתוך חברת דל. מנהלים זוטרים יותר אשר קיוו לקידום יאלצו להוכיח עצמם גם במציאות החדשה. ועובדים "תומכים" רבים ממחלקות דוגמת מחלקת הכספים ומשאבי האנוש עשויים לעזוב את תפקידם כדי למנוע כפילויות עם מקביליהם בחברת דל.

גם ההיסטוריה לא תעודד את עובדי EMC: מספיק להיזכר, למשל, בעסקת הענק במסגרתה רכשה HP את קומפק עבור 24 מיליארד דולר בשנת 2002, כשמספר עובדי החברה המאוחדת עמד על 148,100; מיד לאחר המיזוג החלה מנכ"ל החברה דאז והמועמדת לנשיאות ארה"ב כיום, קרלי פיורינה, במהלך לקיצוץ 30,000 עובדים – 20% מסך עובדי החברה. האיחוד בין דל לבין EMC יוליד, כאמור, חברת ענק בה לא פחות מ-177,800 עובדים, ועם אכן 20% משרות יקוצצו, הרי שלא פחות מ-35,560 בני אדם יאבדו את עבודתם.

2. לקוחות החברות. מה שטוב למתחרים של EMC (ראה סעיף המרוויחים) בהכרח רע ללקוחות, לבטח בטווח הזמן הקצר. אמנם בהנהלת כל אחת מהחברות מדגישים כי הפעילות אל מול הלקוחות לא תיפגע כלל, אך ההיסטוריה כבר לימדה רבים מהלקוחות כי מהלך שכזה משפיע על הפעילות, בין אם ירצו בכך או לא. הקצאת המשאבים והעובדים לטובת השלמת העסקה עשויה להסיט לא מעט קשב, ועובדי EMC עשויים כאמור להתרכז בעתידם האישי – גם על חשבון התמיכה בלקוחות. בטווח הארוך, לעומת זאת, אותם לקוחות אמורים רק להרוויח, שכן חברת הענק תוכל לספק להם שירותים ותמיכה במגוון אדיר של תחומים.

תפסיד. מסצ'וסטס | צילום: thinkstockphotos

3. מסצ'וסטס. כפי שהוכיחו כבר יחסי ישראל וחברת אינטל, לנוכחותה של חברת ענק טכנולוגית עשויה להיות השפעה משמעותית על האזרחים במדינה מסוימת. זהו גם המצב במסצ'וסטס, שם ממוקם מטה חברת EMC בו עובדים עשרות אלפים מעובדי החברה. ראשית, סביר להניח כי מתחם הענק (בגודל 3.8 מיליון רגל מרובע) עשוי להימכר, אם הנהלת דל תחליט על צמצום פעילות המטה ויעדיפו קרבה גיאוגרפית למטה החברה. אם כך אכן יקרה, לא בטוח כי יהיו מספיק קופצים על המציאה, וייתכן כי מטה הענק ישיאר ריק בחלקו. בנוסף, ייתכן כי רבים מאותם עובדים ייאלצו לחפש אחר עבודות במקומות שונים ברחבי ארה"ב – ומדובר באנשים איכותיים בעלי הכנסה גבוהה, אשר רבים מהם עשויים לעזוב את המחוז במדינת ניו אינגלנד.

אך למרות כל אלו, חשוב לזכור כי הכל עדיין עשוי להשתנות. בעסקאות ענק מהסוג הזה ה"מנצחים" בתחילת הדרך עשויים לעבור במהרה לצד המפסיד, כשגם ההפך הוא הנכון. בסופו של דבר, רק ימים יגידו האם עסקת הענק הזו תוכיח את עצמה כמשתלמת – או כטעות גדולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן