עסקת מעריב הגיעה לכנסת: "מה שקורה צריך להפחיד כל אזרח"

עסקת המכירה של מעריב הגיעה לכנסת. ועדת הכלכלה דנה היום בנושא פיטורי עובדי העיתון והמחאה המתגברת בקרב העובדים נגד העסקה להעברתו של מעריב לידי מו"ל מקור ראשון שלמה בן צבי. במהלך הדיון נרשמו חילופי האשמות בין בעלת השליטה אי.די.בי לבין הכשרת הישוב, בנוגע לשאלת הפרשות כספי העובדים.

את הדיון פתח יו"ר הוועדה כרמל שאמה הכהן, אשר ציין כי "זכויות עובדי מעריב נפגעו ב-100 מיליון שקל", וביקש לבדוק כיצד אפשר לסייע לעובדי העיתון ולעיתון עצמו.

צילום: שרון מרוז, R&B Media

במהלך הדיון הציג יו"ר הוועדה שאמה הכהן מכתב שנשלח מקרן פנסיה לאחד העובדים ובו התראה על כך שמעריב לא העבירה לקרן את תשלום הפנסיה. מנכ"ל העיתון טל רז התחייב כי "מתקופת כניסת אי.די.בי לעיתון, כל ההפרשות וכל הניכויים נעשו כדין בצורה מסודרת".

דני יעקובי, יו"ר דירקטוריון מעריב, הוסיף: "חד משמעית, נכון להקפאת ההליכים, לא חסרים כספי פנסיה. כל כספי הפנסיה גם הופרשו וגם הופקדו". יעקובי התחייב כי שתי העסקות – מכירת העיתון לבן צבי ומכירת בית הדפוס בבת ים אמורות להבטיח את התשלום של חובות העיתון ואת מרבית זכויות העובדים. "אם יווצר הפרש, אנחנו ניקח את חלקנו בבעלות, ונשלים את ההפרש", ציין. באי.די.בי התחייבו להשלים את ה-70% מטעם החברה.

קים שהם ניר, סמנ"כלית בחברת הכשרת הישוב הבטיחה כי "בחברה יישבו עם ועד העובדים וינסו למצוע פיתרון. יש הפקדות שוטפות, וכאשר עובד מפוטר צריך להשלים את כספי הפיטורים, וזה נעשה מתוך האמצעים השוטפים של החברה. תמיד נוצר חוסר, והמעסיק משלם. לעתים יש מחלוקות עם עובדים". לדבריה, במהלך הסכם המכירה לזכי רכיב ולאחר מכן לאי.די.בי, החובות כלפי העובדים עברו לידי הרוכשת.

יו"ר ועד העובדים חגי מטר התייחס לדברים: "אותנו לא מעניין מי צבר את החובות, האם הופרש כחוק או לא הופרש כחוק. יש חוב של 94 מיליון שקל ל-2,000 עובדים, זה מה שמעניין אותנו. אנחנו מנסים לקבל את הכסף שמגיע לנו".

"עסקת בן צבי הוקפאה"

נאמן העיתון שלמה נס, שמונה במסגרת הקפאת ההליכים, ציין בדיון כי "יש בעיות לא פשוטות. עסקת בן צבי הוקפאה על ידי השופטת, ואנחנו מתכוונים לבדוק חלופות שונות. בלי הזרמת כסף העיתון לא ישרוד. בימים הקרובים נפנה לבקש הצעות אחרות".

אחריו דיבר העיתונאי אריק בנדר, העובד במעריב: "יושבים כאן עשרות עובדי מעריב ומצפים שהוועדה תוביל מהלך לצורך הצלת מעריב. מעריב הוא סימפטום למחלה שפוקדת את כל כלי התקשורת בישראל. היום זה אנחנו, מחר זה הארץ, ערוץ 10, גלובס, ואפילו ידיעות אחרונות. לא יעלה על הדעת שבמדינה דמוקרטית, המדינה תישאר רק עם חינמון שתומך בעמדת הממשלה".

עובדת העיתון, חנה אלחנן: "אנחנו בעצם בני הערובה של המערכת בהקפאת ההליכים. אם העובדים לא יעבדו, ממילא העיתון יקרוס. אנחנו רוצים שהוא ימשיך. מישהו יכול להגיד לנו מה יקרה באמת? הטלת ההאשמות בין ההנהלה הזו להנהלה הקודמת. הקלקול לא הגיע מאי.די.בי, אלא בא עוד קודם".

ח"כ דב חנין ציין בדיון כי "יש כאן כמה שערוריות שמתרחשות. הסיפור של הפנסיות זו שערורייה, הסיפור של כספי הפיצויים, שערורייה, הסיפור של בעלים שמתנערים מתשלום משכורות היא שערורייה, אנחנו מדברים על כספי פנסיה כאילו השלמנו עם פיטורים של 2,000 עובדים – אנחנו מוכנים לקבל את זה? אין רקמה דמוקרטית בלי תקשורת. ומה שקורה בתחום התקשורת בישראל צריך להפחיד כל אזרח, וגם עסקת בן צבי מפחידה אותי. עסקה מוזרה ומשונה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן