עצם העניין: שתל שגודל מרקמה אנושית יושתל בפניו של אדם

חברת בונוס ביוגרופ, העוסקת בתחום תאי הגזע והנדסת רקמות, הודיעה כי החלה בניסוי קליני להשתלת שתל חי של עצם אנושית בעצמות הפנים של בני אדם. במהלך הניסוי יושלם חסר באחת מעצמות הפנים בלסת העליונה או התחתונה של אדם, באמצעות שתל חי של עצם אנושית, המיוצר במרכז הייצור של בונוס ביוגרופ בחיפה.

החברה מייצרת שתלים חיים של עצם אנושית, בהתבסס על תאים המופקים מרקמת שומן של המטופל, וזאת בטכנולוגיה הייחודית לחברה, המשלבת בין מדעי הביולוגיה, לבין הנדסת רקמות והנדסת חומרים, בתהליך מובנה של רפואה אישית.

תהליך הייצור של השתל החי החל מחוץ למרכז הייצור של החברה, באמצעות דגימת כמות קטנה של רקמת שומן מגופו של המטופל. דגימת רקמת השומן הועברה בתוך מספר שעות אל מרכז הייצור של בונוס ביוגרופ, בו נעשתה הפקת התאים הדרושים לשם בניית שתל העצם, והחל גידולם של התאים הנדרשים לשם ייצור שתל חי של עצם אנושית. החברה מדווחת כי השלבים הראשונים של הניסוי הקליני, במטופל הראשון שגויס לניסוי, נערכו והסתיימו בהצלחה.

התוצאה הקרובה ביותר לאיחוי טבעי של העצמות | צילום: בונוס ביוגרופ

על פי הודעת החברה, השתל החי צפוי להיקלט, ללא כל דחייה, בגופו של המטופל ממנו נדגמה רקמת השומן. מערכת החיסון של המטופל צפויה להיחשף לשתל העצם ולהכיר בקיומה של זהות ביולוגית בין המטופל לבין שתל העצם אשר גודל מהתאים שנלקחו ממנו, ועל כן תימנע התגובה החיסונית ודחיית השתל, האופיינית לטיפולים בהם נעשה שימוש בתאים שנלקחו מתורם זר.

בשבועות הקרובים צפויה השלמת דגימה של רקמת שומן מכ-20 מטופלים נוספים אשר ישתתפו בניסוי הקליני במילוי חסרי עצם שונים בעצמות הפנים. בחלוף כארבעה חודשים ממועד ביצוע השתלה של שתל חי של עצם אנושית בכל אחד מבין המטופלים, צפויות להתקבל תוצאות ביניים ראשונות של הניסוי הקליני הראשון בכל מטופל, ובעוד כשנה יפורסמו התוצאות הסופיות של הניסוי.

בונוס ביוגרופ נוסדה ומנוהלת בהובלתו של שי מרצקי, מי שהיה גם ממייסדי חברת הביומד פלוריסטם, העוסקת בפיתוח וייצור תרופות מקור המבוססות על תאי גזע. ככלל, הניסוי הקליני במילוי חסר עצם בעצמות הפנים, מתוכנן להסתיים תוך כשנה מהמועד בו תבוצענה ההשתלות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן