עשו את זה קודם: הישראלים הצעירים שכבשו את עולם ההייטק

את העסק הראשון שלו הקים בן לאנג, בן 19 מרעננה, בגיל 14: זה היה ערוץ למכירת מוצרים ב־eBay, בו השקיע את רוב זמנו, אחרי שעות הלימודים. לאנג מכר חפצים עבור אחרים ולקח לעצמו אחוזים מהמכירה. תוך כדי התהליך למד לפרסם את שירותי המכירה שלו באתרי אינטרנט כגון טוויטר ו־Craigslist, וגם לבנות אתרים המבוססים על תשתית וורדפרס.

מהר מאוד הבין לאנג הצעיר שיזמות זה כיף, והחליט שזה הכיוון בו הוא בוחר. בגיל 15 כבר בנה אתרים לעסקים קטנים באזור מגוריו. על מנת לאפשר לצעירים אחרים ללמוד את מה שכבר ידע, הקים בלוג בשם EpicLaunch המלמד יזמים צעירים כיצד להשיק את המוצר שלהם. כיום זהו אחד האתרים הפופולרים ביותר עבור יזמים צעירים והוא מכיל טיפים, כלים וסיפורי הצלחה אישיים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בגיל 16 הקים אתר שיתוף תכנים לימודיים עבור סטודנטים ותלמידים בשם My School Help, שכיום משתמשים בו אלפי גולשים דרך קבע, ולמעלה מ־200 בתי ספר משתפים בו תכנים. את אותו קיץ בילה לאנג בעמק הסיליקון בקליפורניה, מעוז הסטארט־אפ העולמי, ביתם של פייסבוק, אפל וגוגל. לאחר מכן חזר לישראל והחל לעבוד בסטארט־אפים מקומיים כגון וויביה.

כתבות נוספות – פרויקט בני הנוער המבטיחים:

פורבס מציג: 18 עד 18 – בני הנוער המבטיחים ביותר בישראל

לוויינים במקום ספרים: מערכת החינוך ממציאה את עצמה מחדש

העיסוק בתחום הביא אותו להקמת האתר mappedinIsrael הממפה את חברות הסטארט־אפ הישראליות במטרה למנף את התחום ולקדם את החברות בעיניהם של משקיעים פוטנציאלים. כיום מבקרים באתר עשרות אלפי מבקרים מדי חודש ורשומים בו למעלה מ־20 נותני שירות משלמים. לטענת לאנג, זהו הפרויקט האהוב עליו ביותר. "האתר מראה לאנשים מה זה סטארט־אפ ישראלי. אני שמח שהוא עוזר להרבה אנשים ואני כל הזמן מחפש להוסיף לו כלים שיעזרו למשקיעים מהארץ ומחו״ל להגיע לחברות״.

"צריך להוכיח לאנשים שאני רציני", בן לאנג | צילום: MaxDigital

בנוסף, עובד לאנג בקרן ההון־סיכון לול ונצ׳רס, שם תפקידו לסייע ליזמים אחרים למצוא דרכים יצירתיות להביא יותר משתמשים.

עם הזמן למד לאנג שלהיות יזם צעיר זה לא דבר קל, בעיקר בגלל היחס המזלזל לעתים של הסביבה. "הייתי צריך להסתובב עם כרטיסי ביקור כדי להוכיח לאנשים שאני רציני״, הוא נזכר. "אבל אם מתעקשים, בסוף מגיעים לאנשים הנכונים״.

כיום הוא חולם להקים סטארט־אפ משלו, ולהמשיך את עבודתו בלול ונצ׳רס כדי לעזור ליזמים אחרים. העצה החשובה ביותר שלו ליזמים צעירים היא לא לפחד. "אין גיל צעיר מדי להתחיל״, הוא חורץ. "צריך לעשות – להקים פרויקטים ולהשיק אותם. היום הרבה יותר קל להגיע לאנשים הנכונים בזכות אתרים ובלוגים. עולם ההייטק מלא בצעירים שרוצים לעבוד, אבל לא מעזים להראות לאף אחד מה הם מסוגלים לעשות״.

חוסר הניסיון משתלם

"הכי חשוב לשתף כמה שיותר אנשים ברעיון שלכם. ברגע שמשתפים – נפתחות דלתות ודברים קורים״, מבטיח תומר חן, יזם בן 19 מנתניה, שהמיליון הראשון שלו כבר מאחוריו. את הצעד הראשון בתחום עשה כשהיה בן 13, בזכות סכום כסף שקיבל כמתנה לבר המצווה. על מנת להגדיל את אותו סכום, התחיל חן למכור מוצרים שקנה בסין דרך eBay. לא רחק היום ומתנת בר המצווה גדלה לממדים מרשימים. בשלב הבא נרשם חן לקורס השקעות מניבות בנדל״ן והחל לחפש את הנכס הראשון שלו. את הדירה הראשונה קנה ברחוב ביאליק ברמת גן בעזרת משכנתה שלקח עבורו אביו, והציע אותה להשכרה עבור 7,000 שקל בחודש (84 אלף שקל בשנה).

השלב הבא היה כניסה לתחום השיווק הסלולרי. בתחילת עידן הסמארטפונים הצטרף חן לרשת שותפים אינטרנטית שיוצרת קשר בין חברות לבין אנשים שמפיצים את מודעות הפרסום שלהם בקרב גולשים, לפי קריטריונים של גיל, אזור מגורים ומעמד סוציו־אקונומי. לדבריו, למד את התחום בעצמו על ידי השקעה של אלפי דולרים במסגרות שונות. בסופו של דבר, הצליח לגבש לעצמו מודל עסקי שעל פיו הוא פועל עד היום.

את המיליון הראשון שלו עשה עוד לפני שסיים את לימודיו בתיכון. בגיל 18 כבר הרוויח למעלה מ־100 אלף שקל לחודש וזכה לחיזורים מצד חברות וארגונים רבים. במאמץ להעביר הלאה את הידע שרכש, ייסד את סדנת "התנועה הסלולרית״, במסגרתה לימד באמצעות שיעורי וידיאו כיצד הרוויח "מעל 145 דולר בערב אחד״.

מיליונר לפני גיל 18, תומר חן | צילום: אור קפלן

בעקבות הצלחת הסדנה פתח את המכללה לשיווק סלולרי, המאמנת בעלי עסקים קטנים־בינוניים כיצד להגביר זרימת לקוחות ומכירות נוספות, הגדלת ההכנסות וחיזוק הקשר עם הלקוחות. כיום בבעלותו שני נכסים נוספים, האחד בנתניה והשני בטקסס, אותו רכש באחרונה. ההצלחה המהירה של חן בגיל כל כך צעיר עשתה כנפיים, ומכאן הדרך למוניטין מרשים בתחום השיווק הסלולרי הייתה קצרה. בנובמבר 2012 היה חן אחד הנואמים המדוברים בוועידה לשיווק סלולרי הראשונה בישראל.

מה האתגר הגדול ביותר עבור יזם צעיר, שעדיין לא סיים את לימודי התיכון?

"חוסר האמונה של הסביבה – זה יכול הרבה פעמים להוריד לך לגמרי את המוטיבציה. בהתחלה כולם מתייחסים אליך כאילו סתם באת לעשות עליהם קופה, אפילו ההורים״.

עם זאת, הוא מדגיש, דווקא חוסר האמון עשוי להפוך למוטיבציה הגדולה והחשובה ביותר. "העולם נחלק לשני חלקים״, הוא קובע. "אלה שמאבדים את המוטיבציה ולא עושים ואלה שעושים דווקא כי אחרים אומרים להם שאי אפשר. אני שייך לסוג השני״.

לטענתו, לחוסר הניסיון בעסקים יש שני צדדים: "הצד החיובי הוא שאתה לא מקובע לשום דבר ויכול לחשוב מחוץ לקופסה. אין לך תבניות בראש של איך צריך לחשוב ולהתנהל ואתה כל הזמן מנסה דברים חדשים. מצד שני, עבור האנשים שאתה עובד איתם זה עלול להיות גורם הרתעה, כי אתה חושב אחרת מהם״.

איזה טיפ יש לך ליזמים צעירים?

"תאמינו בעצמכם. אל תתייחסו לגיל כגורם מגביל. זכרו שמספיק בן אדם אחד שמאמין בכם וזה כבר ישנה הכל״.

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים מהיום?

"לא חשוב מה אני אעשה – אדאג לכך שההכנסה שלי לא תהיה תלויה בזמן ובמקום ולא באף אחד אחר. זה יכול להיות בכל תחום שיאפשר לי לחיות ברמה שאני רוצה״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן