עשרים ועושר: מדוע בני ה-20 ומשהו הם היזמים המצליחים ביותר

כשזה מגיע לבניית חברה מצליחה, מחפשים רוב המשקיעים אחר צוות ניהול מנוסה. הם מעוניינים במישהו בעל ניסיון מוכח בניהול צוות, כתיבת תכניות עסקיות, בניית קו של מוצרים וניהול חשבונות.

אי אפשר להאשים אותם. כמעט כמו בכל דבר בחיים, גם כאן מספק הניסיון קרש קפיצה לשיפור ולצמיחה. אולם בעוד הימור על עובד מנוסה עשוי בהחלט לספק הצלחה, האקזיטים הגדולים של היזמות מגיעים דווקא מבני ה-20 ומשהו הבלתי מנוסים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

זה לא מה שאתם הולך לקרוא בספרי הלימוד; לא תשמעו זאת מקרני הון סיכון, ובטח לא בשיעורים באוניברסיטה. אולם בואו ונסתכל על העובדות:

חלק מהיזמים המצליחים ביותר בתקופה המודרנית וגילם באותו הזמן
מייסדי גוגל: סרגיי ברין (25) ולארי פייג' (25)
מייסדי אפל: סטיב ג'ובס (21) וסטיב ווזניאק (26)
מייסדי מיקרוסופט: ביל גייטס (20) ופול אלן (22)
מייסד פייסבוק: מארק צוקרברג (20)
מייסד וול מארט: סם וולטון (26)

מישהו נוסף מזהה את הדפוס? כל אחד מהמייסדים היה בין גילאי 20 ו-26 כשהקים את מה שהפך להיות אחת מהחברות המצליחות ביותר של זמננו.

סטיב ג'ובס. בגיל 21 תגיע לירח | צילום: רויטרס

לבני ה-20 ומשהו אין מה להפסיד

אחת הסיבות העיקריות לכך שיזמים צעירים יכולים לבנות חברות מצליחות מאוד הוא שבאמת אין להם שום דבר להפסיד. רוב היזמים הללו רגילים לחיות אצל ההורים ולאכול נודלס. בגיל הזה, ליזם אין בדרך כלל משכנתא, תשלומים עבור מכונית, או סדר יום קבוע לשמור עליו.

יזמים מנוסים, שמתחילים לעבוד בחברה בשלב מאוחר יותר בחייהם, עלולים להפסיד הכל. בשלב זה בקריירה שלהם, הם רגילים למשכורת שמנה. הם גרים בשכונה נחמדה עם מכונית נוחה – אולי אפילו מכונת יוקרה, עם תשלום חודשי המצורף לה. בפתיחת חברה חדשה יילקחו בחשבון גם אובדן הנוחות בחיים להם היו רגילים, ואשר עבדו קשה בשבילם. פתאום, כשחושבים על כל מה שיש להפסיד, כוללת התכנית של היזם המנוסה לבניית חברה מצליחה מגבלות, מהלכים מחושבים, ושמרנויות.

ביל גייטס. "בשנות ה-20 שלי לא לקחתי אפילו יום חופש אחד" | צילום: רויטרס

בני 20 ומשהו יכולים לחשוב מחוץ לקופסה

כשאין להם מה להפסיד, יכולים היזמים הצעירים להתבונן בבעיות מזווית שונה לחלוטין. יש להם מעט מאוד מה לסכן. הם כמעט אינם מוגבלים; כל מה שהיזם הצעיר חושב עליו הוא כיצד לפתור את הבעיות בצורה הטובה ביותר. למרבה המזל, ליזם הצעיר יש באופן עקבי גם את האנרגיה לעבוד גם אל תוך הלילה.

"בשנות העשרים שלי מעולם לא לקחתי יום חופש. אף לא אחד" (ביל גייטס)

לבסוף, כאדם שלא היה עדיין חבר של קבע במקום העבודה, ליזם הצעיר ישנה פרספקטיבה חדשה שאינה נגועה בדפוסי החשיבה של "כך זה אמור להיות", הנפוצים ברוב חדרי הישיבות. כתוצאה מכך, הפתרונות שלהם הם חדשים, חדשניים ופורצי דרך.

אז אם אתה בן 20 משהו, לך על זה. לעולם לא יהיה זמן טוב יותר בחייך לחיות את החלום להיות עצמאי. פעל במטרה להוסיף את שמך לרשימה היוקרתית לעיל. גם אם לא תצליח, תהיה זו אחת מחוויות הלמידה הטובות ביותר של חייך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן