עתיד העולם בידיהם: על מה באמת ידברו אובמה ונשיא סין?

נאמר כבר כל כך הרבה על מה צפוי בפגישה העתידה לבוא בין שי ג'ינפינג לבין נשיא ארה"ב, ברק אובמה שתתקיים בסוף שבוע הזה, אחרי הכל מדובר בשני המנהיגים של שתי הכלכלות הכי גדולות בעולם.

רבים מאמינים כי מלחמת הסייבר תהיה בראש הרשימה האמריקנית של הדברים שעליהם צריכים לשוחח. אך אולי נושא הסייבר מהווה רק מסך עשן? אולי הוא בא בכדי להסתיר את הנושא הגיאו-פוליטי המורכב שהוא הנושא החשוב. אחרי הכל ג'ינג פינג מבקש להפגש עם אובמה כבר מספר חודשים, וסביר להניח כי פגישה בסדר גודל כזה, של שני המנהיגים הכי חזקים בעולם, לא יעסקו בשיחה בה גורמים רשמיים ומקצועיים יכולים לדון.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

הסייבר הוא לא הנושא הפגישה גם בגלל שריגול תעשייתי מתרחש כבר עשרות שנים, הרבה לפני שכלכלת סין הייתה חלק מהעולם המודרני, ולכן זה לא נושא חדש לתאגידים בארה"ב. חוץ מזה, ממשלת ארה"ב היא הסוחרת הכי גדולה במידע תעשייתי כפי שמדווחת מדד של סוכנות הידיעות רויטרס ולכן זה לא יהיה הגיוני לשני "לבזבז" פגישה כזאת חשובה על נושא שכזה.

הפגישה הקודמת – אובמה, ג'ינגפינג | צילום: רויטרס

במקום זאת, הפגישה תהיה על נושאים גיאו-פוליטיים כבדים. סין לא מרוצה מ-"ציר אסיה" שהתפתח להיות אחד משמעותי ומרכזי בהתנהלות האמריקנית באזור, ובעיקר בהתנהלות הצבאית. סין תבקש מארה"ב לכבד את התנהלותה בסיכסוכים עם יפן, הודו והמדינות השכנות.

ארה"ב מנגד תבקש שיתוף פעולה מסין בכל הנוגע לעימותים הגיאו-פוליטיים, כאלה כמו סוריה, איראן וצפון קוריאה. גם אמריקה הלטינית צפויה לתפוס מקום מכובד בשיחות בהתחשב בקרבה הגיאוגרפית לארה"ב והקרבה האידיאולוגית לסין.

בחזית הכלכלית, סין איננה מרוצה מהגישה הפרוטקציוניסטית הגוברת מצד ארה"ב בנוגע ביטול השקעות סיניותבחברות ונכסים אמריקנים תחת הסיבה "ביטחון הלאומי". בעוד בסין יש הגבלות על השקעות אמריקנית ברחבי האומה הקומוניסטית, הגבלות אלו חלות על כל האומות והכללים ברורים לכולם.המשך מעשים כאלה מארה"ב יכול בקלות לדחוף את סין לנקום, הסלמה מסוכנת בכל מלחמת הסחר בין שתי הענקיות.

ארה"ב, לעומת זאת תרצה לנצל את תעשיית השירותים הפיננסים המתפתחת של סין ובעיקר בגלל שהמגזר הפיננסי נותר אחד ממעוזי הכח של אמריקה. שני המנהיגים עשויים למנף את התחומים האלה כקלפי מיקוח לשיתוף פעולה בתחום הגיאופוליטי.

כתבות נוספות בנושא:

מפשירים את היחסים: הפגישה על עתיד העולם תתקיים בבגדי ים

מלחמה כלכלית בצפון אמריקה: אובמה אמר לקנדה "לא" – וקיבל את סין בחצר האחורית שלו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן