Forbes Israel Logo

עתירה לבג"צ: משרד התחבורה ביטל תקן בטיחות מחמיר – בכדי לאפשר ייבוא אוטובוסים זולים מסין

חברת הרכבת האוטובוסים הישראלית "הארגז" עתרה הבוקר (יום ד') לבג"צ כנגד שר התחבורה ישראל כץ ומשרדי התחבורה, האוצר והכלכלה בדרישה כי בית המשפט יורה לאחרונים לנמק את החלטתם לשנות את מדיניות "עידוד התוצרת המקומית" בתחום האוטובוסים.

על פי החלטת המשרדים, חברות האוטובוסים הישראליות "אגד" ו"דן" יחויבו לקיים מכרז בינ"ל להרכבת האוטובוסים החדשים אשר ירכשו השנה, בניגוד לעמדתן של החברות – כך על פי העתירה.

עד לאחרונה קיימו חברות התחבורה הציבורית בישראל מכרז בין שני המפעלים הישראלים ("הארגז" ו""מרכבים"), אשר היו מרכיבים את האוטובוסים על בסיס שלדות מיובאות מחו"ל. בעתירה שהגישה "הארגז" באמצעות עו"ד אייל רוזובסקי ועוה"ד תמיר כהנוב, נטען כי משמעות ההחלטה תהיה "פגיעה קשה בתעשיית הרכבת האוטובוסים בישראל ובאלפי העובדים בה". לפי החברה, המהלך יוביל לפיטורי מאות עובדים במפעלי החברות הישראליות, אשר רובם ממוקמים בפריפריה.

בקרוב: אוטובוסים תוצרת סין? | צילום: shutterstock

בנוסף טוענים העותרים כי משרד התחבורה הקל את התקן הישראלי המחמיר לבטיחות בדרכים אשר נדרש מהאוטובוסים החדשים, בכדי לאפשר ייבוא של אוטובוסים מוזלים מסין. לדבריהם, "כדי לאפשר ייבוא של אוטובוסים של יצרנים שלא מעוניינים או מסוגלים להתאים את תוצרתם לתקן הבטיחות הישראלי, מוותרים השר כץ ומשרד התחבורה על דרישת בטיחות חיונית מאין כמותה. משרד התחבורה, אשר אמון בראש ובראשונה על בטיחות הנוסעים, התפשר וביטל תקן ישראלי מחמיר".

בחברת "הארגז" אף רומזים כי המניעים להחלטות אלו אינם לגמרי כשרים. על פי העתירה, ביטול התקן הישראלי ביחד עם שינוי מדיניות "עידוד התוצרת המקומית" בתחום הביאו לעלייתו של שחקן חדש בשוק האוטובוסים – חברת "צ'יינה מוטורס", אשר החלה לאחרונה לייבא אוטובוסים זולים מסין. בעלי החברה הוא יצחק קויפמן – חבר מרכז הליכוד ופעיל מפלגה. על פי העתירה, החברה "מייבאת אוטובוסים מסין אשר כמובן לא עמדו בתקן הבטיחות הישראלי שבוטל על ידי משרד התחבורה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במסגרת המדיניות הממשלתית להסרת חסמים ורגולציה מיותרת ולאור פניית יבואן אוטובוסים מתוצר איסוזו/יפן, משרד התחבורה בחן את דרישות שדה הראיה מהאוטובוסים, שהינה דרישה ייחודית לישראל שהיוותה חסם ליבוא אוטובוסים העומדים בדרישות התקינה האירופאית.

במהלך שנת 2013 נבחנה הסוגיה ע"י הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה באמצעות אוטובוס סיור מתוצר איסוזו אשר עמד בכלל דרישות התקינה האירופאית לרבות שדה הראיה. בחינת הנושא בוצעה באמצעות נסיעות מבחן מקצועיות של נהגי אוטובוס מנוסים, בוחני נהיגה, חוות דעת של מעבדה אירופאית בהולנד וביצוע הליך שימוע. בהתאם לאמור הוחלט להתאים את התקינה הישראלית לתקינה האירופאית בנושא שדה ראיה של אוטובוסים לכלל סוגי ודגמי האוטובוסים. יצוין כי האוטובוסים מתוצר יוטונג אושרו קודם עדכון הדרישה והינם עומדים בדרישות התקינה הישראלית לשדה ראיה. אדגיש כי הבקשה הראשונית לשינוי הוגשה ע"י יבואן אוטובוסים מתוצר איסוזו/יפן (ולא חברה סינית).

אין כל קשר בין מדיניות הממשלה ושר התחבורה המיושמים על ידי הגורמים המקצועיים לבין מר קויפמן וכל פרסום הקושר בין השניים הוא בגדר הוצאת דיבה. מעבר לכך, מתברר מדבריו של מר שלום עצמו היום בכנסת ומבדיקה שערכנו כי חברות סיניות אינן רשאיות כלל לגשת למכרזים הנוכחיים מאחר והן נמצאות עדיין בשלבי ניסיון. לצד החברות הישראליות רשאיות להתמודד רק חברות אירופאיות כשהחברות הישראליות זוכות ל-15% הגנה במסגרת העדפת תוצרת הארץ.

מדובר בניסיון של גורם עסקי למנוע תחרות ולייחס שיקולים זרים למדיניות הממשלה תוך שהוא מהלך אימים על נציגיה. הממשלה תמשיך במדיניותה לפתיחת שווקים לתחרות במטרה להפחית מחירים לצרכן ולשפר את השירות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן