פאניקה בשמיים: האם טכנולוגיית מצנחי השלדה יכולה למנוע את התרסקות המטוס הבא?

מייסד חברת תעופה המייצרת מצנחי שלדה למטוסים מספר כי טכנולוגיה מסוג זה עשויה בסופו של דבר להגן אפילו מפני חבלה – ולמנוע אסונות כמו התרסקות טיסת A320 של ג'רמן ווינגס. למרות שה-IATA, איגוד הסחר העולמי לתעשיית התעופה, ממשיך להרגיע את הציבור כי טיסות הן עדיין הדרך הבטוחה ביותר להגיע ממקום למקום, אולי הגיע הזמן להעיף מבט במצנחי השלדה למטוסים המסחריים. לא מדובר במצנח עבור כל אחד מהנוסעים אלא בעבור המטוס כולו.

"השמיים הופכים יותר ויותר צפופים ובהתאם יהיו גם יותר ויותר תאונות" אומר בוריס פופוב המייסד והמנכ"ל של חברת התעופה והחלל BRS . "בשלב מסוים", הוא מוסיף, "יצרני השלדה המרכזיים ייאלצו לכלול את המצנחים כציוד סטנדרטי לצורך צמצום מצבים כגון: נבצרות טייס, התנגשויות באוויר, כשל מכאני, טעות אנוש ואפילו חבלה.

צילום: מתוך אתר החברה

מאז 1993 החברה של פופוב מייצרת מוצרי תעופה כללית ומצנחי שלדה. הוא מציין כי על פי בדיקות של ה-FAA המצנח יכול להגיע לפתיחה מלאה גם בגובה נמוך של 80 מטרים ועד כה מטוסים שהשתמשו במערכת מצנחי השלדה הצילו את חייהם של למעלה מ-300 בני אדם. "הסוד למערכת", מספר פופוב, "הוא שהיא נפתחת באופן כמעט מיידי". המצנחים נפרסים מהחלק האחורי של המטוס ובפחות משנייה, הם מספקים מעין חופה שנמתחת בחוזקה מעל המטוס. ברגע שהמטוס יציב הוא יורד בקצב של 6 מטר בשנייה, מה שמאפשר לו להתנגש בקרקע בכוח הדומה לקפיצה אל האדמה מגובה של 2 מטר בלבד.

ובאשר לעלויות?

"אם המצנח עולה יותר מ-15% מערכו של המטוס, הקונים נסוגים במהרה" אומר פפוב. אך האם ניתן לצייד את מטוסי האיירבוס והבואינג הגדולים אשר טסים בגובה רב ובמהירות הצליל? "הטכניקה דורשת 30 ס"מ של בד לכל חצי קילו, כך שעבור מטוס בואינג השוקל 226 טון נצטרך יותר מ-46 אלף מטרים של בצד מצנח".

אחד המכשולים הגדולים ביותר בשימוש במערכת כזו במטוסים מסחריים היא הפחתת המשקל של המצנח לכזה שיהפוך אותו לכדאי מבחינה כלכלית. "בכדי להשתמש במצנח במטוסים המסחריים הגדולים", אומר פפוב, "כנראה שנצטרך לחכות עד שהננו-טכנולוגיה תוכל לייצר משי מעשה ידי אדם שחזק פי עשר בפלדה ושוקל עשירית מניילון".

פופוב מסביר כי השלב הבא והמיידי של טכנולוגיית המצנח הוא מצנח המכוון ע"י GPS ויכול באופן אוטומטי לנווט מטוס הרחק ממפגעי קרקע. "מצנחים חכמים ינווטו את המטוס לאזור נחיתה אופטימלי ע"י תשומות היגוי מה-GPS. זה כבר נעשה בטיסות מטען צבאיות". הרעיון במצנחים החכמים הוא כי אם מטוסים הטסים בלילה מעל אזורים הרריים או מאוכלוסים נתקלים בבעיה, יהם ינווטו באופן אוטומטי לאזור מתאים יותר לנחיתה בטוחה יותר.

ומה לגבי טיסות מעל האוקיינוס?

למטוסים במצב שיוט מלא בגובה רב, פופוב מציע מצנחים חכמים שתחילה יפתחו רק ל-20% מהפתיחה המלאה שלהם, ויישארו כך עד שהמטוס יאט מספיק כדי שהמצנח כולו יוכל להיפתח מבלי להיקרע.

ומה עם טכנולוגיה שתאפשר פתיחת מנצח במקרים של חבלה או חטיפה?

"היו לנו דיונים פנימיים רבים על פיתוח אלגוריתמים מורכבים שחשים כאשר המטוס מוסט מהמסלול המקורי, כאשר מהירות המטוס משתנה בצורה קיצונית או כשסיפון הטיסה לא מתקשר באופן רגיל. אם ההשפעה היא מיידית, אלגוריתמים אלו יפעילו את הפריסה האוטומטית של מצנחי השלדה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן