פוטאש מוותרת על עסקת כיל: "זה לא הזמן להמשיך בהשקעה הזו"

לאחר לחץ ציבורי גדול והתנגדות גורמים ממשלתיים בישראל, הודיעה היום ענקית הדשנים הקנדית פוטאש כי תוותר על עסקת המיזוג עם כיל – כך עולה מדוחות החברה לסיכום הרבעון הראשון. על פי פוטאש, הסיבה לביטול העסקה היא אי הנכונות של ישראל לקבל השקעות זרות. בעקבות הדיווח, צונחת מניית כיל ב-3.8% במחזור גבוה, וכמוה גם מניית החברה לישראל.

"בפוטאש אנחנו תמיד מנסים לחשוב לטווח ארוך בניהול העסקים שלנו, ולנהוג בסבלנות בביצוע האסטרטגיה", נכתב בדוח. "בחודשים האחרונים, בחנו את האפשרות להרחיב את חלקנו בחברת כימיקלים לישראל. לצד העובדה שאנו ממשיכים להאמין כי מהלך שכזה יביא לרווח עצום למחזיקי המניות בשתי החברות ולמדינת ישראל, חייבת להתקיים פתיחות להשקעות זרות וביטחון בכללים שעל פיהם מבוצעת השקעה שכזו. לכן, הסקנו כי כעת זה לא הזמן להמשיך בהשקעה הזו, ונמשיך למקד את האנרגיות שלנו בהגדלת הרווח לבעלי המניות", כך כתבה היום חברת פוטאש הקנדית בדוח שפרסמה לסיכום הרבעון הראשון.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"שותפות בינלאומית עם שחקנים משמעותיים כמו חברת פוטאש הקנדית הינה אלטרנטיבה ראויה, אבל בהחלט אינה האלטרנטיבה היחידה עבור צמיחתה של כיל", נמסר מכיל. "אף גורם לא פנה אל כיל בהצעה למיזוג וכיל לא היתה מעורבת בדיונים כלשהם בנדון".

עוד נאמר בהודעת החברה לאחר הודעת פוטאש: "כיל היא חברה חזקה ואיתנה, בעלת עתיד מבטיח בכל תחומי הפעילות שלה, כולל דשנים. בתחום האשלג, כיל היא חברה בגודל בינוני, עם עלות ייצור נמוכה ובשום אופן אינה תלויה באף גורם אחר. שלושת מקורות האשלג שלנו, בישראל ובאירופה, הינם בעלי כושר תחרות בינ"ל ובעלי פוטנציאל צמיחה גבוה".

כפי שדווח בעבר, כיל עמלה מזה מספר חודשים על ניסוח תוכנית מפורטת של אסטרטגיה חדשה שמטרתה צמיחה משמעותית שתתבסס על הצרכים הבסיסיים של האדם וגידול האוכלוסייה, בארבעה שווקים גלובאליים: אוכל, חקלאות, חומרים מיוחדים ואנרגיה.

בחודש אוקטובר האחרון הודיעה כיל כי היא נמצאת במגעים עם פוטאש על עסקה לאיחוד בין החברות. על פי העסקה, הגישה בשבוע שעבר הצעה בסך 13.5 מיליארד דולר לרכישת החברה, הנמצאת בבעלות החברה לישראל. עם זאת, העסקה הייתה תלויה באישור הממשלה, אשר מחזיקה במניית זהב בחברת הדשנים.

צילום: רויטרס

כשנודע דבר העסקה, קמה בישראל התנגדות לקיום העסקה, בטענה שהמדינה מוכרת את משאבי הטבע לגורמים זרים. גם עובדי החברההפגינו נגד העסקה. לטענת העובדים, המהלך עשוי היה להוביל לפיטורי אלפי עובדים בפריפריה ופגיעה קשה בתושבי הנגב.

בחודש פברואר פרסמה פוטאש הודעה על הקפאת עסקת הרכישה בשל "אירועים פוליטיים". 

לאחר מגעים קרובים בין פוטאש לממשלת ישראל, ובעקבות המחאה הציבורית, הודיע לפני שבועיים שר האוצר יאיר לפיד כי הוא מתנגד לעסקה. לפיד עידכן את בכירי משרדו על כוונתו לנהל מדיניות לוחמנית לשמירה על אוצרות הטבע במדינת ישראל ואמר: "משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי, והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך ליהנות מהם".

גם לאחר ביטול עסקת המיזוג, פוטאש מחזיקה 13.84% ובסמכותה של המדינה, שמחזיקה במניית הזהב, לאשר כל עסקה המביאה חברה לאחזקה של מעל ל-14%.

ממשרד האוצר סרבו להתייחס לידיעה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן