פורבס בליבריה: האם מגזין אחד יכול לשנות את גורלה של מדינה שלמה?

בחודש יוני בשנה שעברה, כינס פורבס יותר מ-150 מהפילנתרופים הגדולים בעולם באו"ם על מנת לנסות ולהפוך את תרומתם למועילה ואפקטיבית יותר. בד בבד, נבחנה היפותזה: האם בעידן בו "התקשורת הישנה" מאבדת מכוחה, יכול עדיין מגזין המשתמש בכוח הסיקור שלו ובפלטפורמה הדיגיטלית שלו להאיר נושא ולהצליח לשנות באופן חיובי את ההשלכות על מדינה שלמה? במקרה זה, ליבריה – המדינה הענייה השמינית בעולם?

שנה לאחר הכינוס, אנו עוצרים לבדוק מה השתנה. בשנה שעברה נבחרו שלושה מיזמים מתחומים שונים שקיבלו את תמיכת התורמים: תשתיות רפואה באזורים כפריים, קידום תעסוקת נשים וחממות ליזמים. 150 התורמים התפצלו לצוותי חשיבה וירדו לעומק הדברים על מנת למצות של הפוטנציאל של המיזמים. לאחר מכן כ-12 מהתורמים יצאו למסע בליבריה כדי לצפות מקרוב במצב במדינה ולקבל תמונה ברורה יותר לגבי יכולתם לעזור.

שירותי רפואה

ראז' פאנז'אבי, בן חסותו המבריק של הרופא והאנטרופולוג האמריקאי פול פרמר, בדיוק סיים את המצגת שלו בפסגת התורמים, כאשר נתקל במיליארדר ביל הקמן שהחליט להציע עזרה. פאנז'אבי הוא ליברי שחמק ממלחמת האזרחים במדינה וכיום יושב בפקולטה לרפואה באוניברסיטת הרווארד. יחד עם זאת, הוא מעולם לא שכח מהיכן הגיע, ביחוד לאור העובדה שנותרו רק 51 רופאים בליבריה שלאחר המלחמה, במדינה של 4 מיליון אזרחים. ביערות הגשם המכסים את מרבית שטח המדינה, אין כלל שירותים רפואיים. הפתרון הקרוב ביותר היא קליניקה כללית במרחק של 14 שעות הליכה. במציאות כזו בג'ונגלים, כל עקיצת יתוש, רגל שבורה או בעיה בהריון יכולים להוות גזר דין מוות.

ליבריה. אחרי עשורים של מלחמות, מנסה המדינה הענייה להתאושש | צילום: רויטרס

הפתרון שהציע פאנז'אבי הוא הכשרה של אדם אחד בכל כפר שישמש כנותן עזרה ראשונה. ההצלחה שלו במחוז קטן אחד הראה שניתן להעלות את תוחלת החיים הממוצעת בו פי 2. אקמן לקח את המיזם תחת חסותו והחמיא לפאנז'אבי "בחור מצוין עם היכולות הנכונות". "חלק גדול ממה שאנחנו עושים הוא למצוא את המיזמים שבהם סכומים קטנים של כסף יכולים ליצור שינוי גדול", אמר אז אקמן. המשלחת שהגיעה לליבריה ראתה זאת במו עיניה כאשר ביקרה בכפרים הנידחים בלב הג'ונגלים.

הקרן של אקמן תרמה לאחרונה 516 אלף דולר ליזם. תורמים נוספים שהשתתפו בפסגה הגדילו את הסכום ל-600 אלף, ומה נעשה עם הכסף? התוכנית הורחבה לכל 1.5 מיליון התושבים שלהם אין גישה לשירותי בריאות וליותר ממאה ישובים. הדבר יציל את חייהם של כ-750 ילדים במהלך השנה הקרובה ובסך הכל יותר מאלף איש. וזו רק ההתחלה – פאנז'אבי מתכנן להרחיב את התוכנית שלו לכל ליבריה עד סוף העשור ואם היא תוכח כהצלחה, גם לשאר העולם המתפתח. "נוכל להציל 3.6 מיליון אנשים מידי שנה", מעריך פאנז'אבי.

בניית שווקים

Building Markets הוא סטארטאפ חברתי המאמן יזמים במדינות מתפתחות, כך שיוכלו לצמוח ולתרום לכלכת מדינתם. העצה שניתנה בפסגת התורמים על ידי המיליארדר ג'ים ברייר היתה לא רק לאמן את היזמים כיצד להשתמש בקשרים ובמשאבים שלהם, אלא לממן אותם, להעניק רשת בטחון כלכלית שתפחית את הסיכונים.

המסע לניגריה עזר להאיץ את הרעיון. רוב היין, שותף בסיטי פיננשיאל הבריטית, המנהלת נכסים בגובה 2 מיליארד דולר, היה אחד המשתתפים שערכו כנס בבירת ליבריה אליו הגיעו מאות יזמים צעירים ששאלו שאלות ולמדו כיצד להתחיל.

סיטי פיננשיאל ו-Building Markets הקימו קרן השקעות משותפת ומצפים לגייס אליה בין 35 ל-50 מיליון דולר. "אתה לא יכול להופיע בליבריה עם 10 מיליון דולר וליצור מהם רווח, אך אפילו מיליונים בודדים יאפשר לכל יזם במדינה להציג תוכנית עסקית וליצור אלפי מקומות עבודה", מסביר אנדרו וויליאמס, מנכ"ל סיטי פיננשיאל.

תעסוקה לנשים

מאחורי פרויקט התפירה הנשית יש רעיון ברור: לתת אפשרות פרנסה לנשים, לאפשר להן להשתחרר מהתלות בגברים ולהעניק להן יכולת לצאת ממערכות יחסים נצלניות. צ'יד ליברטי, ליברי שבילה את צעירותו באמריקה, החל להעסיק נשים ליבריות כתופרות בגדים. בפסגה בשנה שעברה, ליברטי חיפש דרך להתרחב. החברה שלו שנקראת "חופש וצדק" שאפה להפוך לכוח דומיננטי בשוק הטקסטיל בליבריה. הוא הצליח לגייס כמיליון דולר בעזרת התורמים ג'ים סורנסון וג'וש מיילמן, אך עסקים ואלטרואיזם בעולם המתפתח הוא עניין מורכב. המפעל שלו נסגר למשך כמעט שנה בשל בעיות במבנה, אך מפעל נוסף בגאנה נותר פתוח. בינואר הוא החל לעבוד שוב וכעת הוא מעסיק 300 נשים ליבריות. "כולם בפסגה היו מאוד נדיבים ורצו לעזור", אומר ליברטי. "זה רק עניין של זמן עד שנצליח".

נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון סירליף. האשה הראשונה העומדת בראש מדינה אפריקאית | צילום: רויטרס

בשורה התחתונה

פורבס בחר בליבריה בין השאר בשל הקשרים ההיסטוריים שלה לאמריקה, העבר הטראגי שלה שכלל עשורים של מלחמת אחים וגם בשל הנשיאה שלה, אלן ג'ונסון סירליף – ראש המדינה האישה הראשונה באפריקה שנבחרה באופן דמוקרטי. "ליבריה נהנית מעשור של שקט ועל מנת לשמור על ההישגים, חייבים ליצור הזדמנויות כלכליות עבור האוכלוסייה הצעירה" מבהירה סירליף. "אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להודות שוב לפורבס על כך שהסב את תשומת הלב של הפילנתרופים והמשקיעים אל ליבריה ולשינוי שהיא עוברת". פורבס מתכוון להמשיך ולעקוב אחר ליבריה וליזום יוזמות נוספות שיצרו שינוי במדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן