פורבס מציג: האנשים המקושרים ביותר בסצנת ההייטק הישראלית

אם גדלתם בישראל, סביר להניח שאתם מכירים היטב את הביטוי "מי שיש לו חברים לא צריך פרוטקציות". ככה זה: במקרים רבים ההיכרות עם האדם הנכון עשויה לקצר תהליכים ולפתוח דלתות. אך למעשה, במרבית המקרים, נכונותם של החברים לעזור איננה בדיוק "חברית", וזו גם לא ממש "פרוטקציה". האמת, כמו תמיד, נמצאת איפשהו באמצע. זה כוחם של הקשרים המקיפים אותנו (או בשמם המקצועי המקובל – "נטוורק"), וזה בדיוק מה שהופך אותם לגורם כה משמעותי בדרך להצלחה כיום.

עד כמה משמעותיים אותם קשרים יעיד מחקר שנערך בשנה שעברה באוניברסיטת שיקגו, ובו גילה צוות החוקרים (בראשות פרופ' רון בארט), כי אופי הרשתות המקצועיות המקיפות אותנו הוא הגורם היעיל ביותר לניבוי הצלחה מקצועית של אדם. לא רמת ההשכלה, לא הרקע הסוציו־אקונומי שממנו צמח, לא ה־IQ ולא שום גורם אחר, יכלו לנבא עד כמה אדם יצליח במקום עבודתו, כמו אופי רשת הקשרים המקצועיים שטווה סביבו.

זמנים מודרניים

אמנם חשיבותם של הקשרים האישיים והמקצועיים המקיפים אותנו הפכה משמעותית במיוחד בשנים האחרונות, אך לא מדובר בתופעה מודרנית כלל. למעשה, ההפך הוא הנכון – רשתות חברתיות הקיפו את בני האדם כבר משחר ההיסטוריה. "מרגע שאנו נולדים, הקיום שלנו תלוי באנשים אחרים", מסביר ד"ר אלעד שגב, חוקר בתחום תורת הרשת בחוג לתקשורת באוניברסיטת ת"א. "שינויים חברתיים, כמו המעבר לחיים בקהילה גדולה ובערים, הצריכו מיומנות חדשה בדמות היכולת ליצור ולשמר קשרים עם מאות ואף אלפי בני אדם אחרים. כעת, גם המהפכה הטכנולוגית נותנת את אותותיה – וכיום במקום לשמר כמה מאות קשרים עוצמתיים, אנו מתחזקים אלפים רבים של קשרים חלשים וזמניים".

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

"הקונקטורים" | צילום: שלומי יוסף

לדברי שגב, הקשרים החלשים הללו, על אף שמם, מתגלים כשימושיים במיוחד בשל פריסתם הרחבה, והם עוזרים לנו, בין היתר, במציאת עבודה (דבר שקבוצה מצומצמת של חברים קרובים תעשה טוב פחות). 

אך על אף שנטוורקינג משמש אותנו למעשה בכל תחום, נדמה כי בתחום היזמות וההייטק הוא התפתח לתרבות של ממש. בתקופה שבה חלום היזמות פורח, היכולות קיימות וגם כסף לא חסר, אחד הגורמים החשובים ביותר המבדיל בין הצלחה לכישלון הוא מארג הקשרים של היזם. ואם הוא כולל את אחת מדמויות המפתח בעולם הנטוורקינג, היזם מחזיק בידיו יתרון עצום, שכן אותם אנשים עשויים לקשר אותו למשקיע הנכון ברגע הנכון; לייצר לו שיתופי פעולה אסטרטגיים, שיפתחו בפניו שווקים חדשים; לזמן לו התייעצות עם גורמים עתירי ניסיון וידע, ובכך אולי לחרוץ את גורלו של המיזם.

פה בשביל לעזור

אז מיהם אותם אנשים הנמצאים בלב מפת הנטוורקינג הישראלית? כבכל תחום, תמיד ישנם אלו המכונים "הטיטאנים" – האבות המייסדים, שמוכרים על ידי כל ויכולים להפוך עולמות בהינף אצבע. בהקשר של עולם היזמות הישראלי אפשר למנות שמות, כמו יוסי ורדי, דב מורן ושלמה דוברת.

אך בפרויקט הנוכחי שאפנו להצביע דווקא על דור הביניים: אנשי מפתח באקו־סיסטם הישראלי, חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות, המעורים היטב בתחום ומכירים בעצמם אנשי מפתח מובילים נוספים. חלקם יזמים או משקיעים, אחרים מייצגים תאגידים בינלאומיים מובילים בפעילותם בישראל –  אך כולם ללא יוצא מן הכלל חולקים מאפיין משותף אחד: הם נמצאים בלב רשת הנטוורקינג הישראלית ועשויים לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון עבור המיזם שלכם.

למעשה, מדובר באנשים שעוסקים בעזרה ובקישור באופן בלתי פוסק, בין שבגלוי ובין שבאופן שקט ונסתר יחסית. על כך העידו עשרות יזמים, משקיעים וגורמים נוספים המעורים באקו־סיסטם הישראלי, שאיתם שוחחנו בחודשים האחרונים. אלו הם האנשים שכדאי לכם להכיר.

לדירוג המלא: האנשים המקושרים ביותר בתחום היזמות בארץ

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן