פורדיזם, הדור הבא: צפו ברובוטים משתלטים על מפעל "פורד"

כשהנרי פורד שיכלל את שיטת "הסרט הנע" במפעל לייצור המכוניות שלו במישיגן לפני כ-100 שנים, המטרה הייתה ברורה: התמקצעות מוחלטת של כל פועל במשימה אחת ויחידה. כתוצאה מהמהלך ההיסטורי, הצליח פורד לצמצם את כמות העובדים במפעל בכ-40%, הביא לירידה משמעותית במחירי המכוניות והפך לאחד מאנשי העסקים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה. לאור כל זאת, ההשתלטות של הרובוטים דווקא על מפעל ייצור המכוניות של חברת פורד בימים אלו, עלולה לסמל דווקא חזרה לימי הפורדיזם הפשוט. אך הפעם, לא בטוח שרק 40% מעובדי המפעל יהפכו למיותרים.

פורד ואישתו במכונית הראשונה אי פעם | מתוך ויקיפדיה

השתלבותם של הרובוטים בשוק העבודה עברה בשנים האחרונות היישר מדפיהם של ספרי מדע בדיוני אל המציאות הממשית של חיינו. רובוטים רבים מחליפים את בני האדם במגוון תפקידים – החל מפועלי ייצור, פקחי תנועה, ולאחרונה אף נחשפנו לרובוט המעופף של חברת אמאזון, אשר יחליף כבר בשנים הקרובות את השליחים האנושיים אשר פועלים כיום בשירות החברה.

אם כן, נוכחותם של רובוטים במפעלי ייצור אינה גילוי מדהים ופורץ דרך. אך נוכחותם ההולכת וגוברת בהחלט מעלה מספר רב של שאלות – ונוכחותם המשמעותית למדי במפעל הנושא את השם "פורד" מזכירה לכולם את שיטת הסרט הנע אשר פיתח איש העסקים ידוע לפני עשרות רבות של שנים.

"הרובוטים מסוגלים לעשות את אותה המשימה פעם אחר פעם, כשהם שומרים על קצב מהיר במיוחד ועל רמת דיוק גבוהה, וכל זאת מבלי להתעייף כלל" אומר דיוויד רייד, מחברת Comau אשר מספקת "פתרונות לייצור מתקדם" – או במילים פשוטות יותר, מסייעת בהטמעת הרובוטים המתקדמים האלו בהליך הייצור העדין של כלי הרכב הפופולרי. בסרט המצורף ניתן להתרשם מהעבודה הרבה אשר מבוצעת בשלמותה ללא מגע יד אדם כלל. אם הנרי פורד שאף לצמצם את כמות עובדי המפעל בכמחצית, הרי שהרובוטים מאיימים לעשות עבודה יסודית בהרבה – ולייתר (כמעט) לחלוטין את הצורך בעובדים בשר ודם.

צפו בכתבה: הרובוטים משתלטים על ייצור הרכבים במפעל פורד 

אין ספק כי מעשיו של הנרי פורד עיצבו באופן מהותי את המציאות הכלכלית במהלך מאה השנים האחרונות. גם עלייתה של הכלכלה הפוסט-פורדיסטית לפני כחמישים שנה, ממשיכה להתייחס למונחים אשר טבע ושיכלל יצרן המכוניות האמריקאי הידוע. "השתלטות" הרובוטים על תחום ייצור הרכבים במפעל פורד אינה שונה באופן מהותי מכניסות קדמות של רובוטים לתחומי ייצור אחרים. אך היא רוויה במשמעות סימבולית, אשר מסמלת עבור אנשים שונים את "השלב הבא" של הכלכלה הפורדיסטית. האם הם צודקים? רק ימים יגידו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן