פחדנים או גיבורים? על בריחתם של חיילי האו"ם מפני המורדים בסוריה

בריחתם של החיילים הפיליפיניים מהמצור של הארגון הקיצוני ג'בהאת אל נוסרה, תיזכר כאחד מהמהלכים השנויים ביותר במחלוקת. בעוד פיליפינים רבים משבחים ומהללים את החיילים על מהלך הבריחה ומציינים רגע זה כקריטי בהיסטוריה המודרנית של הפיליפינים, רבים רואים את המהלך באור שונה לחלוטין. רב אלוף איקבל סינק סינגה מצבא הודו למשל, מאשים את החיילים בחוסר מקצועיות ואפילו בפחדנות.

השאלה שעולה מאירוע הבריחה היא מדוע בכלל לחמש את כוח שמירת השלום אם הוא אמור להיכנע בכל פעם שכוח חזק מכתר אותם? הם אומנם לא אמורים לסכן את חייהם, אך האם יש להם מחוייבות להישאר איתנים בשטח אל מול דרישות תובעניות?

אלו הן שאלות שמזכיר הפיליפינים לענייני חוץ, אלברט דל רוסריו, שואל את מזכ"ל האו"ם, באן קי מון. על האו"ם, לטענתו "לשקול מחדש את הסוגיות המבצעיות והטקטיות במצבים יוצאי דופן, ובכלל גם את השליטה והבקרה של האו"ם באזור". הטון הרשמי והמנומס של ההודעה מסתיר בקושי את זעמם של המנהיגים הפיליפיניים על הבקשה, הלכאורה מוזרה של הגנרל סינגה, למה שהפיליפינים מאמינים שהיה יכול להגימר בכניעה מחפירה.

סינגה העליב קשות את הפיליפינים כשאמר שנטישת העמדות היה "מעשה של פחדנות, במיוחד כאשר שוררת הפסקת אש עדינה באזור". טענתו הייתה כי הפיליפינים היו צריכים להישאר בעמדותיהם בזמן השיחות להשבת החופש עבור הפיג'יאנים, שנשארו כעת בידי המורדים.

פקחי האו"ם הפיליפינים | צילום: רויטרס

מפקדם של הכוחות המזיונים הפיליפיניים טוען כי סינגה רצה כי חייליו יכנעו כשם שהפיג'יאנים נכנעו. פקידי האו"ם טוענים כי הפיליפינים לא אולצו לוותר על נשקם אלא פשוט לא להשתמש בהם כנגד המורדים. זוהי הבחנה שכל פיליפיני בעל טיפת השפעה רואה כאבסורדית. בעוד ש-35 חיילים פיליפינים הצליחו לצאת מהאזור מבלי לירות אף ירייה אחת, יותר מ-40 חיילים אחרים החליפו אש עם המורדים במשך כמה שעות עד שהצליחו להימלט.

פוליטיקאים פיליפיניים רבים שיבחו את הביצועים של החיילים הפיליפינים ברחבי העולם. הסנטור הפיליפיני פאולו בניניו אקינו הציג בסנאט את סיפור הבריחה כאחד מהרגעים הגדולים בהיסטוריה הפיליפינית המודרנית. "אחרי שעמדו בשבע שעות רצופות תחת אש כבדה" אמר הסנטור, כוח השלום הפיליפיני "עם תחמושת דלה, תכנן וביצע בהצלחה את הבריחה בעלטה כבדה".

במהלך הנאום שיבחו סנאטורים אחרים את הכוחות הפיליפינים. אחד מהם ראה "במעשה האמיץ ככזה המראה את המחויבות שלנו לשלום בינלאומי והמסע המתמשך שלנו על מנת להשיג אחדות בין העמים".

למעשה, כל סיפור הבריחה מעלה שאלות רבות על תפקידיהם של יותר מ-1200 משקיפי שלום בתהליך שמירת השקט לאורך רצועת שטח שומם באורך של 70 ק"מ בו נשמרה הפסקת האש עד היום מאז 1974, לאחר סיומה של מלחמת יום הכיפורים. משמעותה של עליית כוחם של המורדים והשתלטותם על חלקים נרחבים משטח סוריה ועיראק, אומרים המשקיפים, פירושה כי בפני כוח השלום של האו"ם במקום עומדים סיכונים רבים שהופכים את משימתם לחסרת תועלת. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן