פיצוץ בדיוני ועדת פרי סביב סוגיית הסנקציות למשתמטים מגיוס

משבר קואליציוני חריף בין הליכוד ויש עתיד פרץ באישון לילה (בין ראשון לשני) בעקבות פיצוץ דיוני ועדת השרים שדנה בחוק החדש לשווין בנטל. יש עתיד טוענת כי הליכוד הפר את ההסכם הקואליציוני איתה וכי הדבר מאיים על יציבות הממשלה. בליכוד טוענים מנגד כי יש עתיד היא זו שמפרה את ההסכם הקואליציוני בהתעקשותה על סנקציות פליליות כלפי המשתמטים החרדים משירות.

"החלת חובת השירות וחוק שירות בטחון על כלל האוכלוסייה היא צעד הכרחי ביצירת שוויון בחברה הישראלית והיעדרה מעמיד בסכנה את המשך קיומה של הקואליציה", נמסר מיש עתיד. מנגד בליכוד אומרים כי בהסכם הקואליציוני נקבע במפורש שסנקציות כלכליות יהיו עדיפות על סנקציות פליליות. "היתה הסכמה בוועדה שלא עושים צעדים שהם בבחינת הכרזת מלחמה על הציבור החרדי ושר הביטחון הביע את העמדה הזאת לאורך כל דיוני הוועדה".

יו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר לגלי צה"ל הבוקר כי "אני בטוח שנעבוד על זה יום, יומיים, שלושה ונמצא פיתרון שמטיל את חובת הגיוס על החרדים אבל לא בבת אחת, המשבר נקודתי".

עם התכנסות הוועדה אתמול בשש בערב היה נדמה שרבות המחלוקות על ההסכמות בין ששת שרי הממשלה המכהנים בוועדה. הבית היהודי התנגד לעמדת התנועה וישראל ביתנו לפיה יש להאריך את משך שירותם של בני ישיבות ההסדר לשנתיים. השרה לבנת הביעה את עמדתם של רבים בסיעת הליכוד לפיה הסנקציות הפליליות על משתמטים חרדים ובמיוחד על ראשי הישיבות חמורות מדי במתווה המוצע כשעמדה דומה הביע נציג התנועה בוועדה השר עמיר פרץ. ישראל ביתנו והבית היהודי התעקשו על הכללת גיוס חובה לבני מיעוטים.

משה יעלון, שר הביטחון | צילום: מרק ישראל סלם

לקראת חצות הבינו השרים אורי אריאל (הבית היהודי) ויצחק אהרונוביץ' (ישראל ביתנו) כי הם בדעת מיעוט בנושא גיוס בני המיעוטים ונאלצו לקבל את דעת הרוב לפיה גיוס צעירים ערבים לשירות לאומי יהיה על בסיס התנדבותי. השרים פרץ ואהרונוביץ' נותרו בדעת מיעוט בסוגיית ישיבות ההסדר, כשיו"ר הוועדה, השר יעקב פרי (יש עתיד) וכן שרי הליכוד יעלון ולבנת התיישרו לפי עמדת השר אורי אריאל, לפיה שירות החובה של בני ישיבות ההסדר יוארך בחודש אחד בלבד, ולא יוארך בשמונה חודשים כפי שמופיע בטיוטת ההצעה.

ואז הגיע הדיון על הסנקציות הפליליות שייקבע החוק על משתמטים חרדים ועל ראשי הישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס שלהן. תחילה הסכימו ששת השרים כי החוק יחייב התייצבות של כל המועמדים לשירות ביטחון ובכלל זה כל הצעירים החרדים לצו ראשון. עוד קודם לכן הסכימה הוועדה להסמיך את שר הביטחון יעלון לקבוע מנגנון שיאשר את 1,800 הפטורים משירות לתלמידי ישיבות בכל שנתון.

אבל אז נכנסו השרים לויכוח על הסנקציות הפליליות שיוטלו על צעיר חרדי שישאר מחוץ למכסת הפטורים ויסרב להתגייס. יו"ר הוועדה, השר פרי עמד על כך שעיקרון השיוויון יחול בתיקון לחוק על סרבני גיוס מהמגזר החרדי בדיוק כמו על כל עריק משירות חובה באופן גורף. אבל אז קם שר הביטחון וביקש שהחוק שיוגש לאישור הממשלה ויובא לכנסת ישאיר בידי שר הביטחון את הסמכות הבלעדית לקבוע מה יהיו הסנקציות על משתמט חרדי.

"מדובר בלב ליבו של התיקון לחוק שירות הביטחון" אומרים ביש עתיד, "הליכוד עשה תרגיל מסריח בוועדה. אם שר הביטחון יוכל לפטור משתמטים מסנקציות, אז איפה השיוויון פה? בשביל מה התכנסנו" אמרו בכירים ביש עתיד אחרי התפזרות הישיבה.

יעלון ביקש למעשה שלשון החוק תקבע כי רק אם "לא התמלאו יעדי הגיוס בשנתון נתון תהיה רשאית הממשלה, על פי הצעת שר הביטחון, להפעיל את ההוראות הקבועות בחוק". מיהרו לגבות אותו השרים לבנת ואריאל. לבנת אמרה שלא ייתכן לשלוח משאיות לבני לברק שייקחו עשרות אלפים לבית הכלא, כדבריה. השר אריאל מהבית היהודי, אמר: "ואם הסרבנות תגיע ליותר מכמה צעירים? תכניסו 50 אלף איש להגדרה של עבריינים? אלה לא סנקציות מועילות וכך החוק לא ישיג את מטרתו".

יעקב פרי, יו"ר הוועדה | צילום: מרק ישראל סלם

בשלב זה הישיבה התפזרה לא לפני שפרי ויעלון קבעו שיחה נוספת ביניהם להיום בניסיון למצוא מוצא מהמשבר ובהתייעצות טלפונית עם יתר חברי הוועדה. אבל אז החל מסע האשמות הדדיות בין הליכוד ליש עתיד כשכל אחד מהצדדים מאשים את השני בלא פחות מהפרת ההסכמים הקואליציוניים.

"התנהלות שרי הליכוד-ביתנו בדיוני ועדת פרי לשוויון בנטל היא הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני ומעמידה בסכנת החמצה את ההזדמנות ההיסטורית להביא לשוויון בנטל השירות הצבאי והכלכלי" הודיעה יש עתיד שאיימה מפורשות על יציבותה של הממשלה אם התנאי לא יתמלא.

גורמים בליכוד תקפו מנגד: "לפיד ויש עתיד מתנהגים כמו ממשלה בתוך ממשלה. הטיוטא שהופצה בשבוע שעבר היתה רק על דעתם ולא על דעת כל חברי הוועדה. הם קפצו ראש לבריכה ריקה וחשבו שהכל מתנהל לפי הרצונות שלהם. עכשיו הם אולי יבינו שהם חלק מקואליציה. לפיד אולי רוצה להסיט את תשומת הלב הציבורית מהביקורת עליו בעקבות התקציב ולכן יוצר משבר קואליציוני אבל אין כאן שום הפרת הסכמים".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן