פיצת חלל וסנאים רובוטיים: הבזבוזים המופרכים של ממשלת ארה"ב

ארה"ב בזבזה השנה למעלה מ-19 מיליארד דולר על מטרות לא נחוצות, כך קבע הסנטור האמריקאי קובורן. בדוח השנתי שלו על ההוצאות המיותרות של ארה"ב הוא מציין למעלה מ-100 פרויקטים לא אפקטיביים בהם השקיע הממשל הפדרלי את כספי הציבור במהלך השנה האחרונה. 

הדוח המכונה "ספר הבזבוזים לשנת 2012" מראה כיצד למרות קריאות של שני הצדדים במערכת הפוליטית בארה"ב לקיצוץ בהוצאות, בפועל הרשויות האמריקאיות פעלו בדיוק להיפך ובזבזו את כספי משלמי המסים ללא היכר. 

אחד הענפים בהם נרשמה כמות בזבוזים גדולה במיוחד היא הספורט המקצועי האמריקאי. קובורן תמח ביקורת על כך שלמרות שליגות הספורט המקצועי בארה"ב מכניסות מדי שנה מיליוני דולרים, הן נחשבות לארגונים ללא מטרות רווח וזוכות לפטור ממס. כך למשל ליגת הפוטבול האמריקאית ה-NFL מכניסה בשנה כ-9 מיליארד דולר, מחזיקה נכסים בשווי של כמיליארד דולר ומשלמת משכורת שנתית של כ-20 מיליון דולר ליו"ר הליגה זוכה לפטור ממס בשיעור זהה לזה של ארגון הצלב האדום האמריקאי. 

325 אלף דולר על פיתוח סנאי רובוטי | צילום: מתוך "ספר הבזבוזים 2012" 

הוצאה מיותרת נוספת המופיעה בדוח היא מתן הטבות לאזרחים המכורים לסמים. על פי הדוח, משרד החקלאות האמריקאי הוציא השנה כ-80 מיליון דולר על תלושי מזון המחולקים לתושבים. במרבית המדינות בארה"ב התלושים ניתנים לאנשים קשיי יום שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות מזון להם ולמשפחתם. אולם, במדינות מסויימות כמו טנסי ניתן לרכוש באמצעותם גם משקאות אלכוהוליים, חטיפים ומזון מהיר.

בשלושת המדינות מיין, ניו מקסיקו ואורגן מאפשרות הרשויות לאנשים המכורים לסמים לקבל יותר תלושי מזון ממה שניתן לתושבים האחרים. הסיבה לכך היא שפעמים רבות לאחר שימוש בסמים כמו מריחואנה, אנשים נתקפים ברעב לא מוסבר הגורם להם לאכול כמויות גדולות של מזון מבדרך כלל. אז כדי לספק את ה"מנצ'יז" מעניקות הרשויות את התלושים הנוספים למשתמשים.

בנוסף בדוח מציין קובורן הוצאה של 325 אלף דולר של הקרן הלאומית למדע על פיתוח סנאי רובוטי. המחקר במסגרתו נוצר הרובוט נועד להדגים כיצד מגיב נחש למפגש עימו. גם סוכנות החלל האמריקאית נאס"א הוציאה השנה סכום מגוחך של 947 אלף דולר על פיתוח מוצרי מזון חלליים. במסגרת פרויקט טכנולוגיות מזון מתקדמות שנועד לייצר אוכל עבור טיסות אזרחיות לחלל, עבדו מדעני נאס"א על הכנת מאכלים שניתן לצרוך בעת ביקור במאדים למשל. זאת, למרות שאין לסוכנות החלל תוכניות להוציא לפועל טיסות אזרחיות לחלל לפחות עד לשנת 2030.

מרבית האשמה על הבזבוזים המיותרים של הממשל האמריקאי השנה מופנית על ידי קובורן כלפי הקונגרס. לטענתו מדובר בקונגרס "הכי לא יעיל בכל ההיסטוריה המודרנית של ארה"ב". בספרו מזכיר הסנטור מחקר המראה את רמת הסלידה הציבורית של האמריקאים מתפקודו של הקונגרס, כאשר כ-83% מהציבור בארה"ב לא מסכים עם התנהלותו של הקונגרס. על פי הדוח של קובורן, סך הבזבוזים של הסנאט האמריקאי ב-2012 יגיעו ל-132 מיליון דולר, הכוללים את התשלום שקיבלו חברי הקונגרס על חופשת הקיץ שלהם בסך כולל של 13 מיליון דולר.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן