פירון ביטל את מבחני המיצ"ב: "שיבשו את תהליכי הלמידה"

אלפי תלמידים ומורים ברחבי הארץ יכולים לנשום לרווחה – משרד החינוך הודיע היום (ב') כי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים לא ייבחנו בשנת הלימודים הקרובה במבחני המיצ"ב החיצוניים, הבוחנים ומשווים בין הישגי בתי ספר שונים. "המבחנים השוו באופן לא הוגן בין בתי ספר", נימק השר שי פירון את החלטתו.

לבחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) ניגשים תלמידי כתות ה' ו-ח', הנבחנים בתחומי המתמטיקה, המדעים, שפת האם והאנגלית. בחינה נוספת נערכת גם לילדי כתות ב', אך רק בידיעת שפת אם.

במשרד החינוך הבהירו היום כי ההחלטה להפסיק את המבחנים החיצוניים התקבלה בעקבות פעילותה של וועדה מקצועית, העתידה להמליץ על שינוי מתווה המבחנים. כמו כן, בחינות המיצ"ב הפנימיות, המתקיימות בתוך המסגרת הבית-ספרית, ימשיכו להתנהל כסדרן.

שר החינוך פרסם הודעה ובה לא חסך ביקורת מהמתווה הקודם: "בשנים האחרונות התגברו ההשלכות השליליות של המבחנים על תהליכי ההוראה והלמידה. מבחני המיצ"ב במתכונת הנוכחית הפכו לשוט המכה בבתי הספר, המכה במורים ובתלמידים", אמר פירון.

לדברי השר, ההכנה הממוקדת למבחנים אלו התחזקה יתר על המידה, וגרמה לשיבוש תהליכי הלמידה בבתי הספר. הוא אף ציין כי יקדם חקיקה שתמנע פרסום לא מבוקר של תוצאות המיצ"בים. "הפרסומים הללו מובילים לנזק עמוק למערכת החינוך, לערכיה ובעיקר לתלמידיה".

"פרסום התוצאות מוביל לנזק עמוק למערכת ולתלמידים". צילום ארכיון: אלוני מור

מהלך זה מצד פירון מצביע על גישה הפוכה מזו של קודמו בתפקיד, גדעון סער, שעודד את בחינת הישגי בתי הספר ככלי לשיפור דירוג ישראל במבחני הידע הבינלאומיים. פירון, לעומתו, טוען כי ביטול המיצ"בים החיצוניים נועד לאפשר לבתי הספר להעניק לתלמידים תשתיות ידע עמוקות יותר, ובדרך זו לשפר את ההישגים במבחנים הבינלאומיים.

בהודעת משרד החינוך פירט פירון את הבעיות שיצרו מבחני המיצ"ב, ובהן הרחבת הפערים בין תלמידים חלשים וחזקים, דחיקה הצידה של החינוך לערכים ושל מקצועות שאינם נכללים במבחנים, וירידה במוטיבציה של צוותי ההוראה.

"נוצרה אווירה של תרבות קלוקלת. תרבות "טבלאות ליגה" שהובילו לפגיעה בבתי הספר, בעקבות פרסום ציוני המיצ"ב הבית ספריים בפומבי", כתב פירון. "הטבלאות פגעו בשמם הטוב של בתי ספר, בפרט באלה אשר קולטים אוכלוסיות מרקע חברתי-כלכלי נמוך ועושים עבודת קודש לצורך צמצום פערים".

לדברי פירון, המבחנים השוו באופן לא הוגן בין בתי ספר וההכנה האינטנסיבית להם פגעה במהלך הלימודים השוטף ואף גרמה להתרחבות הפגיעה בטוהר הבחינות.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן