פירורי זהב: מחיר הלחם בישראל גבוה ב-360%-50% מבעולם

מחיר הלחם בישראל גבוה בעשרות ומאות אחוזים ממחירו בעולם, כך עולה ממחקר שערך ארגון אמון הציבור. על פי המחקר, פערי המחירים נשארים גבוהים מאוד ואף גדלו, גם כאשר מדובר בלחם הנמצא בפיקוח מחירים.

לפי הארגון, הפער במחיר הלחם המפוקח ביחס למדינות ההשוואה רק החריף בשנה האחרונה: במדינות ההשוואה (בריטניה, אוסטרליה וארה"ב) לא נצפתה התייקרות בשיעור שנקבע בישראל והמחירים ברובם נותרו ללא שינוי או אף פחתו. כך למשל, מחיר לחם לבן פרוס מפוקח בישראל הוא 6.99 שקלים, בעוד המחיר בארה"ב הוא 3.51 שקלים, בבריטניה 1.68 שקלים, ובאוסטרליה 1.9 שקלים – פערים של 99%-316%.

צילום: רויטרס

עוד מצאו בארגון, כי הלחם בישראל יקר ב-50%-316% ביחס ללחם הארוז הזול ביותר. זאת, ביחס לבדיקה הקודמת, אשר הצביעה על פערים של 44%-290%. הלחם בישראל מוסיף להיות יקר מאוד גם ביחס ללחם מקמח מלא. הפערים בין מחיר לחם אחיד ללחם מקמח מלא מגיעים כיום ל-212%, כאשר בבדיקה הקודמת הגיעו ל-99%.

בארגון פסלו את ההסברים של היצרנים ושל משרד התמ"ת, לפיהם רמת המחירים שנקבעה ללחם בפיקוח מוצדקת לאור עלויות חומרי הגלם, המע"מ ועלויות הכשרות. "אין כל דרך להסביר פערי מחיר כל כך גבוהים בדרך זו. ניתן לראות במחירים המפוקחים כשל מהותי של ועדת המחירים בקביעת מחיר סביר ללחם", כותבים בארגון. "העלייה במחירי חומרי הגלם משפיעה על יצרני לחם בכל העולם באופן דומה, אך בישראל מצדיקה ועדת המחירים בנימוק זה ייקור משמעותי של הלחם, כשבעולם לא נצפה ייקור מחירים באותו שיעור ובמקרים מסויימים אף הוזיל המחיר".

באמון הציבור ציינו גם כי למרות שבשנה וחצי האחרונות נרשמה מגמה ברורה של ירידה במחיר החיטה, לא נרשמה הפחתה מקבילה של מחיר הלחם המפוקח.

מנכ"לית ארגון אמון הציבור גלית אבישי התייחסה לכתב האישום שיוגש נגד ראשי המאפיות, ציינה כי "מדובר בכשל שוק חמור, במסגרתו מצד אחד רשות הגבלים עסקיים קובעת כי מדובר במחדל ותיאום מחירים, ומצד שני ועדת המחירים נשענת על דיווחי העלויות של המאפיות כדי לקבוע את מחיר הלחם. הנימוק בעיתוי זה לעדכון המחיר הינו עליית מחירי חומרי הגלם שאכן עלו, אולם המחיר עליו מתבססת ועדת המחירים הינו מחיר גבוה משמעותית ביחס למחירי הלחם בעולם באופן שמקבע את העיוות, מחיר שוק מופרז לצרכן הישראלי".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן