פירמת רואי חשבון והסכם קיבוצי: הילכו שניהם יחדיו?

ענף ראיית החשבון תופס מקום קבוע של כבוד בסקרים הבוחנים את המקצועות הנחשקים בישראל. אך שאלה אחת מהותית, אותה לרוב הסוקרים אינם נוהגים לשאול, היא מהי מידת שביעות הרצון של העובדים בענף מעיסוק בתחום זה?

ייתכן שאסיפת העובדים הראשונה שקיימנו בתחילת חודש מרץ, כחלק מסכסוך העבודה שהוכרז בפירמת ראיית החשבון הגדולה בישראל, יכולה לתת מענה לאותה שאלה, ובכלל להעלות תהיות רבות בקרב מי שאינו מכיר את מציאות ההעסקה של רואי החשבון.

שעות עבודה אינסופיות, תנאי שכר נמוכים והתמחות ארוכה מדי, הן רק חלק מהבעיות איתן מתמודדים העוסקים בתחום. יוקרה מקצועית הנלווית לעיסוק ופוטנציאל השתכרות גבוה בעתיד היוו תקופה ארוכה את עלי התאנה של הבעיות האקוטיות המלוות את המקצוע. אך המציאות בשטח מראה כי ציבור רואי החשבון איבד את סבלנותו לסטטוס קו.

אהד כהן

הפתרון הנכון והראוי לשינוי המציאות הסיזיפית בה נתונים העובדים, היא התאגדות עובדים דינמית, גמישה ואחראית העובדת בשיתוף עם ההנהלה ומסוגלת לתת מענה משותף לבעיות.

המחאה החברתית הגדולה שפרצה בקיץ 2011 נשאה על כתפיה מאות אלפים אשר קראו לשינוי המציאות הכלכלית של ימינו. מאז התאגדו עשרות אלפי עובדים מענפי ההיי טק, הסלולר, הביטוח והאשראי. עובדה זו עשויה אולי לגרור הרמת גבה בקרב חסידי השוק החופשי, אך היא מהווה ההוכחה לנחיצותן של התאגדויות והצורך בשמירה על כבודו ופרנסתו של האדם העובד.

הדברים חייבים להיאמר: העובדה כי בעלי מקצוע חופשי כמו שלנו מתאגדים ושואפים להסכם קיבוצי ראשון בענף אינה מובנת מאליה, אך היא צו השעה. כנציג ההתאגדות אני יכול לומר בביטחון כי אנו אוהבים את מקום העבודה שלנו ואיננו מחפשים מאבקים מיותרים, אך בשנים האחרונות הצטבר תסכול וזעם רב בקרב אלפי מתמחים ועובדים בארנסט אנד יאנג, ואפשר להניח, בסבירות גבוהה, כי גם בפירמות אחרות המקבילות לנו המצב דומה.

המציאות מחייבת את ניפוץ הקונספציה ואת תרגומם ועיצובם של מונחי העבר לתקופה בה אנו חיים. ההנהלות צריכות להפנים כי קיים מודל חדש ביחסי העבודה בפירמות. מודל שבנוי על הדדיות והסכמה בין שני הצדדים ולהבין שיש שותף חדש בבית, עמו צריך לדבר ולעיתים להשיג גם את הסכמתו. רק דיאלוג משותף ופורה יוציא את שני הצדדים נשכרים.

הכותב הוא ממובילי התאגדות העובדים בחברת EY (ארנסט אנד יאנג) ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן