פישר: "אי אפשר להשתמש בריבית כדי לפתור את בעיות הדיור"

"מאשימים אותנו בהעדפת יציבות הבנקים על הצרכנים. אבל התשובה היא שאנחנו דואגים ליציבות הבקנים כי אכפת לנו מהצרכנים, וכל מי שהיה במשבר בנקאות יגיד להם שהוא שמח מאוד שלא להיות בתוך משבר כזה עכשיו", כך אמר היום נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בנאום שנשא בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי.

"ב-2008-2009 הבנקים שלנו היו גיבורים בשל המדיניות השמרנית שבה נקטו. ב-2010 אפקט הגיבורים נעלם, והציבור החל להתלונן. חשוב שמערכת הבנקים שלנו תמשיך להלוות, אך תיקח בחשבון את הסיכונים".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנאומו התייחס הנגיד למצב הכלכלה העולמית, וציין כי "אנו מתמודדים עם מצב קצת יותר גרוע מאשר ציפינו למצוא. בשנה הקרובה סביר להניח שנראה צמיחה טובה יותר מאשר שציפינו לראות בחצי השני של 2013 כשחשבנו על זה לפני שנה".

צילום: ארז חרודי – עושים צילום

פישר העריך כי "שיעורי הריבית הנמוכה ימשיכו זמן רב, עד שנראה סימני צמיחה, או סימני אינפלציה". להערכתו, "עד תחילת 2015 נראה את שיעורי הריבית מתחילים לעלות. אני לא רוצה להיכנס לשאלה אם יש מלחמת מטבעות או אין, אך זו עובדה שקשה לנו להתמודד עם סביבה שבה שיעורי הריביות הגלובליות הם כמעט 0".

בנוגע למשק הישראלי חזר פישר על עמדתו לפיה יש לבצע קיצוצים בתקציב הממשלה, אך ציין כי לא מדובר במדיניות צנע, כפי שהגדירו אותה. "מה שקורה לתקציב הוא דבר לא טוב. יהיו קיצוצים, אך זה יחסי למה שהבטיחו לציבור, לא למה שקרה בעבר".

פישר התייחס למגבלות הפוליטיות שיהיו לממשלה בניסיון להעביר את התקציב. "אנחנו במצב שבו זה אפשרי", ציין. "אנחנו יודעים מה לעשות, אך זה לא אפשרי פוליטית. אם לא נתקן את התקציב עכשיו, הממשלה תילחם בתקציב בכל שנה, ולא נצליח לגייס עוד כסף כאן ולקצץ שם. צריך להיות עכשיו מאמץ נקודתי".

"אנו צריכים לבנות כלכלה חזקה מאוד עם רזרבות תקציב גדולות, שכאשר יש צורך להוציא כסף אפשר מקום לעשות את זה. אנחנו צריכים כוח עבודה מיומן, כי זו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אירועים בלתי צפויים. אנחנו צריכים להימנע מפופוליזם, כי כל אחד מהדברים האלה דורש חשיבה על הטווח הארוך יותר. קל מאוד להגיד שנעשה את זה בשנה הבאה, אך עושים את זה כל פעם מחדש".

"המצב שלנו בעולם מאוד מסובך. אנחנו מדברים כאילו הכל בסדר. הכל לא בסדר. אנחנו צריכים חוק פיסקלי. אם אנחנו מגיעים למסקנה שאנחנו צריכים להגדיל את הוצאות הביטחון, ושזה חיוני לעתיד המשק והמדינה, אז צריך להעלות את המסים. אני לא מבין את ההיגיון שאומר "יש לנו צורך להוציא יותר על חינוך, ולכן צריך להגדיל את הגירעון". איך מממנים? גם דרך מסים".

"תקציב הביטחון לא יכול להמשיך לגדול כפי שהוא גדל בשנים האחרונות., וצריכים להבין דבר אחד: להגיד שאין שותף זה בהגדרה נכון. אם אחד אומר שאין שותף, אז לא יהיה שותף. אז צריך להתחיל ולעשות את הטנגו הזה".

הנגיד התייחס גם לשוק הנדל"ן: "הריבית היא כלי שמשפיע על כל המשק. אנחנו לא יכולים להשתמש בריבית כדי לפתור את בעיות הדיור. אנחנו צריכים לקחת את ההשפעה של הריבית בחשבון, אבל אם יש בעיה בשוק מסוים, ויש בעיה בשוק הנדל"ן, והכלים שלנו לא מתאימים לטיפול הנכון בזה, אז מישהו אחר צריך לעשות את העבודה, וכאן מדובר באלה ששולטים על ההיצע – מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון. אז נמשיך עם הריבית הנמוכה".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן