פישר הותיר את הריבית על כנה: "פחת הסיכון להחרפת המשבר"

הריבית בחודש מרץ תיוותר ברמה של 1.75%, כך הודיע הערב בנק ישראל. את ההחלטה להותיר את הריבית על כנה נימק הבנק בשיפור במצב הכלכלי העולמי. "ההערכות הרווחות הן שפחת הסיכון להחרפת המשבר הכלכלי העולמי. בתוך כך, נתונים מקרו כלכליים ממשקים מובילים בעולם מצביעים על תמונה מעורבת. לפיכך, בשלב הזה, מוקדם לקבוע האם מדובר בתפנית חיובית". כך אומרים בבנק ישראל. 

עוד טוענים בבנק ישראל כי תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בבנק ישראל התייחסו גם למצב שוק הנדל"ן. "קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות, וב-12 החודשים שהסתיימו בדצמבר עלו מחירי הדירות ב-6.7% לעומת 5.8% ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר. כמו כן, נמשך ההיקף הגבוה של ביצועי המשכנתאות בחודשים האחרונים".

בבנק ישראל ציינו כי הבנק ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים ובפרט נוכח האי ודאות הנמשכת במשק העולמי. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.  

החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה תואמת את ציפיות חלק מהאנליסטים, שטענו כי הורדות הריבית האחרונות לא סייעו למשק. כך למשל סמנכ"ל מידע כלכלה ומחקר בקבוצת דן אנד ברדסטריט אמר כי "הפחתות הריבית בחצי השנה האחרונה לא בלמו את ההאטה, עקב התלות הגבוהה ברמת הביקוש העולמי, מאידך אם בנק ישראל לא היה מגיב בהפחתות ריבית, המשק היה כנראה מגיב בהאטה חריפה יותר".

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר | צילום: מרק ישראל סלם

עוד הוסיף ברקי: "הפחתות הריבית האחרונות הביאו להתייקרות מחירי הדירות ועליה בהיקף המשכנתאות, על אף ההגבלות שהטיל בנק ישראל על שוק המשכנתאות. כמו כן, להערכתנו, הצמיחה העולמית תתמתן אף יותר בחציון הראשון של 2013 לכן, להערכתי הסבירות שריבית מרץ תיוותר על כנה, גבוהה יותר".

לאחרונה פרסם בנק ישראל שורה של הנחיות חדשות בנוגע למתן משכנתאות על ידי הבנקים. המפקח על הבנקים דודו זקן למעשה העלה את רישות ההון מרוכשי הדירות במטרה להפחית את הסיכון של המערכת הבנקאים במתן משכנתאות.

במסגרת ההנחיות החדשות יועלו דרישות ההון ממשכנתאות של יותר מ-45%. כך למשל הלוואות לדיור ששיעור המימון בהן, גבוה מ-45% ועד 60%, ישוקללו ב-50%, במקום ב-35%. בנוסף במשכנתאות ששיעור המימון שלהן הוא מעל ל-60% תדרש כרית הון של למעלה מ-75%.

במקביל החליט זקן כי תבוטל הדרישה לשקלל ב-100% הלוואות בהן שיעור המימון עולה על 60% ובסכום של מעל 800 אלפי ש"ח ואשר שיעור הריבית המשתנה בהן 25%, במקומה, כאמור, יוחל שיעור שקלול של 75%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן