פישר: "צריך להגדיל את היצע הדיור – זה נמצא בידיים של הממשלה"

"המשק האירופי נכנס למיתון וזה פוגע במשק הישראלי, ביחס לבעיות אצלנו, יש את בעיית הדיור, יש לנו בבנק ישראל כלים שמאפשרים לשנות את העלות של המימון, אבל כשמורידים את הביקוש לדירות, מורידים גם את שיעור הבניה. ולכן מה שחיוני עכשיו – צריך להגדיל את ההיצע, והגורם העיקרי הוא הקרקע – וזה בידיים של הממשלה", כך אמר פישר בפתיחת ועדת הכספים בדיון שעסק בנושא תקציב בנק ישראל.

הנגיד פישר הוסיף ואמר בנושא הדיור כי "כאשר מגדילים את ההיצע, מעלים את הבניה ומורידים את המחירים, זה מה שצריך, ניסינו בכל מיני צעדים ואנו מנסים לרכך את המצב, אבל כל עוד שבונים בקצב של מעל 40 אלף דירות בשנה, זה היה סביר. ברביע השלישי של 2012 ירדנו לקצב רבעוני של 8000 דירות בלבד, זהו קצב שנתי של 32 אלף וזה נמוך. אנחנו צריכים לעבוד בצד של ההיצע . זה לא שהממשלה לא ניסתה, היו רפורמות וניסיונות אבל זה עוד לא הצליח וצריך להמשיך בכך".

הנגיד הוסיף עוד בנושא התקציב והקיצוצים הצפויים, ואמר כי "יהיה קשה לקצץ אבל זה יהיה חשוב ויצטרכו להעלות מיסים. יש בעיה גדולה ונצטרך לטפל בה אחרי הבחירות, זה לא יהיה קל". הנגיד פישר הוסיף כי לגבי ההחלטה האחרונה של אתמול להוריד את הריבית, " שינינו את התחזית שלנו לשנה הבאה, והשינוי מבוסס על שני הביטים, מה קורה למשק בלי ייצור גז, ושם יש ירידה קטנה בשיעור הצמיחה, מ3 אחוז ל2.8 אחוז. ייצור הגז יגדיל את התוצר באחוז, אבל צריך להבין ש3.8 אחוז, כשאחוז שלם ממנו מבוסס על ייצור גז – אחוז הצמיחה הזה לא יביא הרבה עובדים. יש האטה לא גדולה בצמיחת המשק, המבוססת על הייצור התעשייתי שירד בחודשים האחרונים, הייצוא שלא צומח מהר, ומכל מיני סימנים החלטנו לעודד את הביקוש, ולהוריד את הריבית. זה לא שאנחנו רואים את עצמנו במיתון – אבל אנחנו רוצים לתת דחיפה לצמיחה וזה מה שעשינו".

 
סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל | צילום: רויטרס

יו"ר הועדה ח"כ הרב גפני אמר כי הקיצוץ יהיה גדול אבל לא כמו שמציגים אותו במשרד האוצר, "השאלה שהממשלה הבאה תצטרך לדון בה, היא האם לפגוע שוב בשכבות החלשות או בחברות ובגופים כלכליים. הצעד הנכון הוא להפסיק את הפגיעה הבלתי פוסקת בשכבות החלשות ומעמד הביניים, ולהעלות את המיסים בצורה מדודה על חברות וגופים כלכליים, על רווחי הון וכו'. גפני התריע מפני חזרה למצב שהיה בשנת 2003 ואמר כי המצב החברתי בשנה זו היה נורא, "אמנם המצב קשה וצריך לקצץ, אבל צריך לבחור איפה לקצץ והממשלה הבאה תצטרך לקבל החלטה ברורה לעצור את הפגיעה המתמשכת בחלשים בחברה ולהכביד מעט יותר על החברות והגופים. אנו חיים במדינה ולא בעסק כלכלי, ואסור להזניח את החלשים בחברה הישראלית".

בנק ישראל מפרסם היום לציבור את עיקרי תוכנית העבודה והתקציב לפעילותו לשנת 2013. היום דנה ועידת הכספים של הכנסת במסמך. על פי התוכנית של הבנק יוקטן התקציב לשנה הבאה, ללא הדפסת כסף ב-5.3%, מ-740 מיליון שקל ל-731 מיליון שקל. תקציב ההשקעות של הבנק יוקטן גם הוא בשיעור של 19.2%.

התקציב הכולל של בנק ישראל לשנת 2013 מסתכם ב-881 מיליון שקל, זאת לעומת 798 מיליון בשנה שעברה. מבנק ישראל נמסר כי הגידול בתקציב הכולל נובע ממגידול של כ-92.5 מיליון שקל בתקציב הדפסת הכסף.

בשנת 2014 תקציב הדפסת הכסף צפוי לגדול עוד, מ-150.7 מיליון שקל בשנת 2013 לכ-221.8 מיליון שקל בשנת 2014. בנוסף, עקב שיפוץ הבניין בו שוכן בנק ישראל בירושלים, צפוי התקציב לגדול עוד במהלך ארבעת השנים הקרובות.

בין היעדים המרכזיים של הבנק לשנה הבאה ניתן למצוא: הובלת רפורמות במערכת הבנקאית, 
חיזוק תפקידו של הנגיד כיועץ לממשלה בעניינים כלכליים וכן, הנפקת סדרה חדשה של המטבע המתוכננת למחצית השנייה של 2013 בתקציב של 150 מיליון שקל . בסדרת השטרות החדשה ישולבו סימני ביטחון חדשניים מהמובילים בעולם כדי להקשות על זיוף השטרות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן