פיתח טכנולוגיה שתשנה את העולם הסולארי – וחילק אותה בחינם

סטיב נלסון שייך לסוג הבחורים שיום אחד שמם מתחיל לצוץ בכותרות, משום שלרעיונות שלהם יש פוטנציאל לשנות לעד את שוק האנרגיה. חוץ מהחזון הבלתי רגיל שלו, הדבר הנוסף ששונה בו הוא שבניגוד לרוב מתחריו, נלסון מוכן בשמחה להגיש את הטכנולוגיה שלו לכל המעוניינים, כדי שיעתיקו ואפילו ישפרו אותה.

אם טכנולוגיית הכוח הסולארי שהמציא אכן תתפוס, נלסון יהיה זה שיזכה בקרדיט עבור ההצלחה, אבל סביר להניח שלא יתעשר מכך. את נלסון זה לא מעניין. לא מטרת רווח עמדה לנגד עיניו כשייסד את זנמן אנרג'י. הוא רצה בסך הכל להתמודד עם הבעיה הנוכחית הכי גדולה על פני הגלובוס.

חוק שיפור האנרגיה

המטרה של זנמן אנרג'י, החברה שהקים נלסון בגרז׳ הביתי שלו, אשר ממומנת מתרומות, היא לשנות את הכיוון אליו צועדת האנושות בעזרת כוח סולארי זול ומהימן המניב מספיק ROI (החזר על השקעה) כדי לשנות את השוק. המצאת הדגל של החברה היא מנוע הזרימה הסולארית.

זנמן אנרג׳י מנסה ליצור גנרטור בעלות נמוכה, שמופעל באמצעות מנוע קיטור סולארי. הגנרטור הזה פועל באמצעות מיקוד אור שמש מאזור גדול של פני שטח לתוך אזור קטן יותר. אנרגיית אור השמש מתרכזת ומפיקה כמויות חום עצומות.

סטיב נלסון | צילום: יח"צ

"זה לא רעיון חדש ומקורי״, מודה נלסון, אבל התכנון והיישום של הרעיון הם שהופכים אותו לשונה באופן מהותי.

בין היתר, השאיפה של זנמן היא ליצור פתרונות זולים שיכולים ליצור תחנות כוח מכל הגדלים. חלק מהרכיבים עבור תחנות הכוח הללו ניתנים לרכישה בחנויות ציוד מקומיות. חלקים אחרים מצריכים מחקר רב רק כדי למצוא את הספקים, וחלק מהרכיבים נבנים לפי הזמנה. בזמנן מעוניינים לפשט את התהליך הזה כך שכל אחד בעולם יוכל להתחיל בקלות להקים תחנת כוח סולארית בחצר האחורית שלו, או לקנות שטח גדול ולבנות תחנות כוח גדולות בהרבה.

הרעיון הוא להגיע לייצור המוני של הרכיבים העשויים לפי הזמנה ולרכישה המונית של החלקים האחרים, ובכך לצמצם דרמטית את העלות ולייצר תחנות סולאריות בהיקפים בינוניים וגדולים, שיהיו ברות־השגה עבור אוכלוסייה גדולה הרבה יותר. המטרה הסופית של החברה היא לסייע בייצור תחנות כוח סולאריות שעולות פחות מכל צורה אחרת של ייצור חשמל.

פתחו זאת בעצמכם

הרעיונות של נלסון זוכים לתשומת לב. באחרונה הוזמן לבית הלבן כדי להציג את החזון שלו לדרגים הרשמיים הבכירים בצוות המוחות של אובמה בתחום האנרגיה.

בתשובה לשאלה מה מניע אותו, הוא עונה חד־משמעית: "הילדים שלי. הפרספקטיבה שלי השתנתה כשהתחלתי להבין מי יושפע מהשינויים האקלימיים. אתה ואני בקושי נרגיש את ההשפעה של שינויי האקלים; קיצים חמים, חורפים חמימים, ביג דיל. אבל הדור של ילדיי, הם עלולים לחוות בצורת ורעב מסביב לעולם. אלא אם כן נהנדס עכשיו פתרון שיוכל לתפוס במהירות את מקומם של דלקי המאובנים, בהיקפים מסיביים״.

מה הופך את הטכנולוגיה שלך לשונה ממה שכבר קיים בשטח?

"דבר אחד פשוט מאוד: העלות. אני מהנדס כל היבט של תוכנית תחנת הכוח הסולארית הזו מנקודת מבט של הפחתת עלות; עלות הייצור של זה, עלות ההתקנה ועלות התחזוקה. זה אמור לנוע בין מתקנים קטנים למתקנים בעלי שימוש מסיבי.

"זה יכול לקחת כמה ניסיונות, אבל אין לי ספק שאנרגיה סולארית יכולה להיות, ואכן תהיה זולה יותר מפחם. ברגע שאנרגיה סולארית תהיה הצורה הזולה ביותר של ייצור חשמל, חוקי המשחק ישתנו״.

צילום: IngImage / ASAP

מהו התרחיש האידיאלי של הצלחת הטכנולוגיה שלך מבחינתך?

"המטרה לטווח הרחוק מאוד היא שמספיק יחידים וחברות יבנו את התחנות הללו בתקופת חיי, כדי שאוכל לראות כיצד סוגרים תחנת כוח פחמית משום שהחליפו אותה בכוח סולארי. המטרה לטווח הבינוני היא שאני מקווה להקים תחנות כוח בינוניות בגודלן (5-1 מגה־ואט) שיניבו די הכנסות כדי לממן תחנה סולארית שנייה. המטרה בטווח הקצר היא לסובב שעון חשמל לאחור באמצעות שימוש בזרם סולארי העולה פחות מכל דבר אחר שיצרו עד היום״.
מדוע לוותר על מטרות רווח? האם אתה מתכוון בכלל לעשות מזה כסף?

"מה שחשוב לי יותר מכסף הוא לעשות משהו שיתגמל בצורה עמוקה את ילדיי ואת הדור שלהם. אבל חוץ מזה, העסק הלא רווחי שלי זקוק לאיסוף תרומות כדי להתקיים, אז כן, הכסף הוא קריטי.

"בסופו של דבר, אני מתכנן ליצור תחנות כוח סולאריות שיניבו הכנסה חיובית ללא תרומות, כדי ליצור יותר תחנות ולממן מחקר רב יותר בתחום האנרגיה. בנוגע לכסף, עבורי אישית משכורת זה בסדר גמור. אני לא צריך לקחת דיבידנדים על הרעיון הזה״.

האם יהיה זה הוגן לומר שאתה למעשה "מספק את הטכנולוגיה״ ברגע שהיא קמה ופועלת?

"כן. אני מתכנן לתת את תוכניות הבנייה, סרטי הווידיאו, התמונות, החישובים והתוכנה בחינם. בנוסף, אם אצליח לאסוף די תרומות, אני מעוניין לעזור לאחרים להתחיל באמצעות מתן מענקים לבניית תחנות כוח סולאריות קטנות. זו הדרך שבה זה באמת ימריא. אני לא יכול לייצר די תחנות כוח סולארי כדי לחולל שינוי, אבל האם עשרת אלפים איש יוכלו? מה לגבי מיליון?״

האם לטכנולוגיה הזאת באמת יש את היכולת לשנות את שוק האנרגיה כפי שאנו מכירים אותו?

"כאשר האנרגיה הסולארית תהפוך להשקעה פיננסית טובה, אז גם יזרום כסף לתוך תעשיית הסולאר. ROI הוא האמצעי שבעזרתו אנחנו פותרים את בעיית השינוי האקלימי. פחם הוא האמצעי הזול ביותר כיום. אם הרעיונות הללו יוכלו להניב החזר טוב יותר על ההשקעה מאשר הפחם, כיצד שוק האנרגיה יגיב? זאת שאלה טובה. אני בהחלט מקווה לגלות!״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן