פעם נוספת: בנק ישראל הותיר הריבית על רמה של 0.1%

הריבית במשק תיוותר על רמתה הנוכחית גם במהלך החודש הבא, כך הודיעה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשות נגידת הבנק קרנית פלוג. כזכור, שיעור הריבית הנוכחי במשק עומד על 0.1% – רמת הריבית הנמוכה ביותר שנרשמה במשק הישראלי אי פעם. מאז הכריז הבנק על הורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ בשנה שעברה נותרה הריבית על כנה, וההחלטה היום תאמה את הציפיות המוקדמות.

בבנק ישראל הסבירו את הסיבה להחלטה, בכך שהיא "עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית", כאשר לדברי הבנק, הסיכונים להשגת יעד האינפלציה ולצמיחה נותרו גבוהים.

הבנק פירט וציין כי סביבת האינפלציה הייתה נמוכה גם החודש, על רקע הפחתות המחירים היזומות ומחירי האנרגיה הנמוכים. בנוסף הסבירו בבנק, כי קצב הצמיחה דומה לזה של השנים האחרונות ונראתה האצה מסוימת בצמיחה ברבעון הרביעי. "על פי האומדן הראשון לחשבונאות הלאומית התוצר צמח ב-3.3% ברבעון הרביעי, תוך עליה בכל השימושים, למעט הצריכה השוטפת". בנוסף לכך, המצב הביטחוני לא השפיע באופן דרסטי על הפעילות הכלכלית.

פלוג. הפחתות המחירים היזומות ומחירי האנרגיה הנמוכים הותירו את סביבת האינפלציה נמוכה גם החודש | צילום: אריק סולטן

בבסיס להחלטה עמד גם המצב בשווקים הפיננסיים בעולם. "החודש נמשכה מגמת ההתמתנות בפעילות הכלכלית העולמית", ציינו בבנק ישראל, "בדגש על האטה במדינות המתפתחות ובסחר העולמי, ותוך הרעה נוספת בתנאים הפיננסיים על רקע חששות ליציבותם של בנקים, בפרט באירופה. השווקים מייחסים הסתברות נמוכה להעלאת ריבית נוספת השנה בארה"ב, ומספר בנקים מרכזיים העמיקו את ההרחבה המוניטרית".

בנוסף לכך ציין הבנק את המשך העלייה במחירי הדירות, שעלו בשיעור של 8% ב-12 החודשים האחרונים.

בתגובה להחלטה, ציין שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר, כי "כחלון ולא באשמתו לא מצליח לעצור את הנסיקה במחירי הנדל"ן ומי שהכי סובל מזה, מלבד הזוגות הצעירים, זה בנק ישראל שלמעשה מסונדל ואין באפשרותו לעשות שום פעולה מוניטרית נחוצה. נכון שנתון הצמיחה האחרון היה בגדר הסביר וסיפק אפשרות המתנה שנראית מתקבלת על הדעת אך אין ספק שמה שהיום עוצר באמת את בנק ישראל מלפעול הינו שוק הנדל"ן. מהתבוננות בדפלציה שמסרבת לעזוב ברור לכולם שבנק ישראל חייב לעשות משהו, אך לצערו אין מה לעשות. מחשבה על מהלך של הרחבה כמותית נראה אף יותר מורכב ומסוכן במשק כה קטן ועלול לא רק לנפח את בועת הנדל"ן אלא אפילו להביא להיווצרות בועות חדשות במשק המקומי ולכן בנק ישראל יצטרך לבחור בשיטת הפעולה של המתנה ותפילה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן