פעם נוספת, ללא שינוי: ריבית חודש יולי במשק תיוותר על 0.75%

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל פרסמה היום את החלטת הריבית במשק לחודש יולי, לפיה תיוותר הריבית ברמה של 0.75% – כפי שהייתה במהלך ארבעת החודשים האחרונים. ההחלטה לא הפתיעה את אנשי המשק, אך רבים מהם מזהירים כי בעקבות הותרת הריבית על כנה עלול לזנק ערכו של השקל ביחס לדולר ולאירו.

החלטת הבנק הושפעה מעדכון נתוני הלמ"ס השבוע בדבר החשבונות הלאומיים של מדינת ישראל, אשר שפכו מעט אור חיובי על מצבו של המשק בארץ. חטיבת המחקר של הבנק פרסמה גם את תחזית הצמיחה במשק, לפיה צפוי התמ"ג במשק לצמוח ב-2.9% במהלך השנה, וב-3% במהלך שנת 2015.

קרנית פלוג | צילום: רויטרס

"למרות שבנק ישראל לא הוריד הפעם את הריבית, אנו מניחים שנתוני המקרו והאינפלציה האפסית תאלץ את בנק ישראל להוריד את הריבית בחודשים הקרובים", הגיב להחלטה אילן ארצי מבית ההשקעות הלמן אלדובי. "האינדיקאטורים הכלכליים שפורסמו לאחרונה היו מעורבים, ולא מחייבים את בנק ישראל לנקוט בפעולה מסוימת כבר עכשיו. כמו כן, התחזקות מחיר הנפט בתקופה האחרונה, על רקע המתיחות בעיראק, עשויה להביא לעלייה מסוימת באינפלציה, וגם אם מדובר בעלייה זמנית, זה נותן מרווח לבנק ישראל לשמור על נשק הריבית. מנגד, השקל, שהוא שיקול חשוב מאוד בהחלטות הריבית, ממשיך להתחזק, ולכן אנחנו מאמינים שהסיכוי לשינוי בריבית הוא עדיין כלפי מטה".

במחלקת המחקר של FXCM הזהירו כי "ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי מהווה במידה מסוימת הבעת אמון במצבו הנוכחי של המשק, ואולם היא כמו כן נובעת מאי רצונו של הבנק ללבות מחדש את בועת הנדל"ן בתקופה שבה הממשלה מנסה להוציא לפועל מהלכים שיביאו לבלימת עליית המחירים והגדלת ההיצע. מנגד, להחלטה היום צפויה להיות השפעה מזיקה על שער החליפין. השקל, שנסחר בימים הללו ברמות שיא למול הדולר והאירו, צפוי להמשיך ולהתחזק בטווח הקרוב, מגמה שמזיקה מאוד למגזר היצואנים בישראל ולמשק כולו. ייתכן כי לא תהיה ברירה לבנק ישראל אלא להתערב באופן מסיבי בתקופה הקרובה בשוק המט"ח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן