פרטיות בסכנה? עכשיו פייסבוק יודעת גם מה קניתם

אין ספק – פייסבוק יודעת עלינו הרבה. מאגר הנתונים המדהים שלה מכיל מה אנחנו אוהבים, מי אנחנו אוהבים ואיך אנחנו אוהבים לבלות את הזמן הפנוי שלנו. אם זה לא מספיק, היא מתכוונת לשתף פעולה עם חברה שמחזיקה מאגר נתונים לא קטן על הרגלי הקניה שלנו.

"הפייננשיל טיימס" מדווח כי פייסבוק הגיעה להסכם שיעמיד ברשותה את היכולת לאמוד האם משתמשים קונים מוצרים בחנויות בעקבות פרסומות שנחשפו אליהן ברשת החברתית. בכדי לאמוד בצורה מדויקת חוברת פייסבוק ל"דטה-לוגיקס", אחת מהחברות שאוספת מידע דרך כרטיסי המועדון של הרשתות והחנויות השונות. אותם כרטיסים שחשבנו שרק נותנים לנו הנחה בחנות מסוימת, גם עוקבים אחרי כל הרכישות ומאגדים את הנתונים במאגר אחד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פייסבוק ודטה-לוגיקס, במקרה הזה, יכולות להצליב פריט שנרכש בחנות מסוימת עם פרסומת ספציפית שאותו אדם נחשף קודם לכן בפייסבוק. מדובר בדרך זריזה וטובה לפייסבוק להבטיח למפרסמים אצלה כי הפרסום אכן עובד.

האם הוא גם יודע עכשיו מה קנינו? | צילום: רויטרס

המעקב הזה גורם לקצת מהומה. לקוחות מבינים כי כרטיס המועדון שהם עשו בשביל לקבל הנחה בעצם בוגד בהם ובפרטיות שלהם. אתר "אטלנטיק" טוען ש"פייסבוק יודעת עכשיו מה המשתמשים שלה קונים בבית מרקחת". אולי זו כותרת חזקה אך זה לא לגמרי נכון.

פייסבוק ו"דטה-לוגיקס" טוענות כי השיתוף פעולה אינו עוקב אחר פעולות פרטיות בגלל שאף אחת מהחברות לא יכולות להבטיח כי אותו משתמש הוא זה שהקליק על המודעה וגם זה שהלך לקנות, כך שזה נעשה באופן מצטבר.

אז איך זה בדיוק יעבוד? באופן בסיסי זה יעבוד על פי הצלבת רשימות. פייסבוק תיקח רשימה של אנשים שלחצו על מוצר מסוים בפרק זמן מסוים ותדלה משם את המיילים האישיים או מספרי טלפון. כך, גם "דטה-לוגיקס", תיקח באותו פרק זמן רשימה של לקוחות שקנו את המוצר הספציפי ותדלה מהם את המיילים או מספרי טלפון. אם אותו מייל או מספר יופיע בשתי הרשימות אז יש לנו זוכה. עדיין אין הבטחה שאותו אדם הושפע מהפרסומת אבל מקרה הבוחן הוא לא פרטני. כך או כך, ההתנהגות האישית של הצרכנים נחשפת ומנותחת, אבל הנחמה לפחות, שפייסבוק לא באמת יודעת מה נקנה בבית מרקחת.

במהלך החודשים האחרונים שתי החברות כבר מריצות קמפיינים אצל המפרסמים. פייסבוק טוענת ש-70% מהחברות שמפרסמות אצלה הצליחו להכפיל פי 3 את ההחזר על ההשקעה אצלה, וש-49% מהחברות הכפילו את ההחזר פי 5.

"התחלנו לעבוד עם דטה-לוגיקס כדי להסביר למפרסמים עד כמה הפרסומות שלהם אצלנו ברשת עובדות", כתבה פייסבוק בהצהרה רשמית. "אנחנו בודקים את האפקטיביות של הפרסומות מבלי להתפשר על המחויבות של החברה לפרטיות של המשתמשים. אנחנו לא מוכרים מידע פרטי למפרסמים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן