פרטיות רק לעשירים: כיצד יראו החיים הדיגיטליים ב-2025?

בשבוע שעבר חגגה רשת האינטרנט סוג של יום הולדת 25. בדיוק לפני 25 שנה פלוס יום, ב-12 למרץ 1989 כתב טים ברנרס מאמר שבוא הציע לקחת את הכלי הזה, שהיה עד אז בשימוש צבאי בלבד, ולהנגיש אותו לכל העולם, כך שתיווצר רשת בינלאומית של מידע. אחרי כמה שנים של התבגרות מגושמת, שכללו הרבה תחומים אפורים ונראות מזוויעה, התעצב האינטרנט למה שהוא היום, חלק בלתי נפרד מחיינו. ישנם לפחות 2.4 מיליארד אנשים מחוברים כיום לרשת, כשמיליונים נוספים מצטרפים מדי שנה. תעשיות שלמות – מוסיקה, פרסום, תקשורת ואפילו קמעונאות – עברו שינוי מהותי בעקבות האינטרנט, ותעשיות רבות נוספות צפויות גם הן לעבור, לפחות באופן חלקי, תהליך דומה בשנים הקרובות.

כולנו מבינים, לפחות בתת מודע שלנו, שדברים משתנים מהר, אבל איך באמת יראה העולם עוד 10 שנים? בדוח שפורסם השבוע, שכותרתו "החיים הדיגיטליים בשנת 2025", מרכז המחקר Pew ניסה לענות בדיוק על השאלה הזו באמצעות סקר שנערך בקרב 2,600 מומחי טכנולוגיה. התוצאה הסופית היא אוסף של 15 תחזיות – שמונה מהן חיוביות, שש שליליות, ואחת שהיא יחסית ניטרלית ומהווה מעין המלצה לתכנון חברתי לעתיד.

במידה מסוימת עלינו לצפות שכמעט הכל יהפוך להיות מקושר במידה זו אחרת לרשת האינטרנט, במיוחד כיום כאשר בדומה לחשמל, היא זורמת כמעט דרך כל הסביבה שלנו. בצד החיובי של העניין, הידע המקודד שנאסף אמור להוביל לחברות אנושיות יעילות יותר, ובו זמנית להפחית את הבורות והלאומנות תוך העלאת המודעות הפוליטית של אוכלוסיות מדוכאות. כן, כנראה שאפשר לצפות עוד כמה "אביבים ערבים".

החלק השלילי של העניין כולל אי שוויון עולמי גדל, פיחות משמעותי בפרטיות, פוטנציאל dובר לניצול לרעה (למשל ה-NSA או קבוצות האקרים קטנות ובלתי משוייכות מדינתית), וכמובן הסיכון של רתיעה מפני ממשלות וארגונים המפחדים מהשינוי המהיר. עבור רבים, תפיסת המציאות שלהם עצמם תעבור מהעולם הפיזי לעולם הדיגיטלי, תופעה שכבר היום ניתן לראות לה ביטוי בקהילות כמוSecond Life ובתקריות המוות של גיימרים באסיה.

אי אפשר להימנע מההשלכות הרעות של האינטרנט | צילום: Shutterstock

הדו"ח עצמו מלא בתחזיות סותרות וציטוטי הסברים מפי אנשים כמו דיוויד קלארק, מדען בכיר ב-MIT וקרייג ניומארק, מייסד Craigslist. לפניכם 15 התחזיות המרכזיות שעלו מן המחקר:

1. שיתוף מידע דרך האינטרנט יהיה כל כך קל וכל כך קשור בשגרת היום-יום שכמעט ולא נרגיש בו.

2. פריסת האינטרנט תעצים את מגמת הגלובליות, שמשמעותה ריבוי מערכות יחסים מסוגים שונים וירידה בבורות העולמית.

3. "האינטרנט של הדברים", אינטליגנציה מלאכותית, וביג דאטא יהפכו את האנשים למודעים יותר לעולם שמסביבם ולהתנהגות שלהם עצמם.

4. מציאות רבודה ומכשירים לבישים ישמשו למעקב ויעוץ לגבי חיינו היום-יומיים, בעיקר בכל מה שקשור לבריאות גופנו.

5. העלאת מודעות ופעולות פוליטיות יתארגנו ביתר קלות, ונראה יותר שינויים פוליטיים כמו אלו שראינו באביב הערבי.

6. התפשטות ה- Ubernetתחסל את משמעות הגבולות המדינתיים, ובעלי עניין משותפים עשויים ליצור "אומות" חדשות שקיימות מעבר ליכולת השליטה של מדינות המטבע.

7. האינטרנט יהפוך להיות ברבים, כאשר שינויים באופן הגישה, במערכות ובעקרונות השימוש יעברו שינויים והתאמות אישיות לחברות מסויימות.

8. מהפכת האינטרנט בחינוך תתפשט ותביא עימה יותר הזדמנויות, בהוצאה כספית פחותה בהרבה, שנחסכת על נדל"ן ומורים.

9. התפלגות מסוכנת בין אלו שיש להם ואלו שלא עשויה להתפשט ולהביא לניכור ואפילו למעשי אלימות.

10. תופעת הניצול והמנצלים תעלה שלב – טבע האדם משתנה וכתוצאה מכך, העצלנות, הבריונות, ההטרדות, הטיפשות, פורנוגרפיה, פשע וכל אלו שידם בנדון ימשיכו לפעול ואף יעבירו את כל פעולתם הנצלנית לרשת.

11. ממשלות ותאגידים ינסו לתפוס לעצמם כוח, ולעיתים גם יצליחו, כשהם למעשה מערערים את הביטחון ופוגעים בנורמות חברתיות.

12. אנשים ימשיכו, לפעמים באי רצון, להעדיף את הנוחות המיידית או הרווח המיידי על חשבון הפרטיות שלהם. כך, פרטיות תהיה משהו שרק המעמד הגבוה נהנה ממנו.

13. בני האדם והארגונים שלהם עשויים שלא להגיב בזמן לשינויים שיצרו רשתות מורכבות יותר.

14. רוב האנשים עדיין לא שמים לב לשינויים המהותיים שרשתות התקשורת מעלות כבר כיום. שינויים אלו יהיו אפילו יותר מפלגים בעתיד.

15. ראיית הנולד ותחזיות מדוייקות יעשו שינויים מהותיים – "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד הוא לשנות אותו בעצמך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן