פריחת הלוטוס: האם יצרנית רכבי הפאר תצליח לשוב לקדמת הבמה?

שוק לא פשוט הוא, שוק רכבי היוקרה. באופן טבעי, יצרניות הרכבים היקרים בעולם פונות לקהל צרכנים מצומצם בלבד, גם אם בעל אמצעים רבים. וכשקהל הצרכנים הפוטנציאלי שלך מסתכם בכמה עשרות אלפי לקוחות ברחבי העולם (ויש שיגידו אפילו פחות), בקלות רבה יכולה יצרנית רכבים מוכרת, מוערכת וותיקה למצוא עצמה מחוץ למשחק בין רגע. תשאלו, למשל, את חברת "לוטוס".

יצרנית רכבי המרוץ ורכבי היוקרה הבריטית נחשבה לאחת החברות המובילות והנחשבות ביותר בשוק לאורך שנים ארוכות. מאז הוקמה בשנת 1952, ייעדה עצמה החברה באופן ברור לצרכנים בעלי ממון: הרכבים תמיד נחשבו לפורצי דרך וחדשניים במיוחד, דגמי המרוץ כיכבו על מסלולי המרוצים, והרכב היוקרתי אפילו זכה לעדנה כשנבחר להיות הבסיס לרכב האמפיבי המפורסם של המרגל הבריטי ג'יימס בונד, בסרט "המרגל שאהב אותי".

אך בשנים האחרונות, מצבה של החברה הידרדר במהירות. במקום להתחרות ראש בראש עם יצרניות רכב מוכרות כמו פרארי, פורשה ומקלארן, החברה הפסידה במהלך השנתיים האחרונות כמעט 400 מיליון דולר. מאז שנת 1998, 4 שנים בלבד הוגדרו כ"רווחיות" בחברה. כל האחרות הסתכמו בהפסדים כבדים.

קלאסיקה של פעם. ה"לוטוס" הישנה | צילום: thinkstockphotos

כעת, החליטו בחברה לנסות ולשוב לקדמת הבמה. בצעד מסקרן במיוחד החליט חבר המנהלים על מינויו של ז'אן מארק גאלס לתפקיד מנכ"ל החברה, בניסיון כמעט אחרון להוציא את עגלת הפאר הבריטית מהבוץ – ולהשיב אותה למקומה בין יתר רכבי היוקרה והמרוץ המובילים בעולם.

גאלס בן ה-52 הוא לא ממש הדמות אשר הייתם מצפים לפגוש על כס מנכ"ל חברת רכבי יוקרה נוצצים. הוא רציני וחמור סבר, לוקח את התפקיד ברצינות תהומית, ומאמין גדול בעבודה קשה. תחום הרכב כלל לא זר לו: הוא החל את הקריירה כמנהל מחלקת המכירות בענקית הרכב הגרמנית פולקסוואגן, עבר למחלקת המכירות של יצרנית רכב גרמנית אחרת – מרצדס, ומשם התקדם לתפקיד נשיא חברת פיג'ו בשנת 2009. כעת, כאמור, גאלס שוכנע לעזוב את כיסאו המוכר במטה חברת הרכבים הצרפתית ולעבור ללונדון, שם ינסה להשיב את לוטוס אל קדמת הבמה.

גאלס נכנס אל תפקידו בסערה. מאז הגיע, מספרים מהנדסי החברה כי קצב העבודה שלהם הכפיל את עצמו – עקב שאיפתו של גאלס להציג את הדגם החדש של הרכב היוקרתי כבר בתצוגת הרכב המפורסמת בז'נבה, בחודש מרץ הקרוב. הוא התניע תכנית הבראה אשר כללה קיצוץ של 25% מכוח העובדים בחברה, והצהיר כי "לא יתכן ש-1,25 עובדים מייצרים 1,296 רכבים בשנה. זה אבסורד".

תחום נוסף אותו גאלס החליט לשנות מן היסוד הוא תחום המכירות. "רשת הסוחרים שלנו הייתה בעייתית מאוד", הוא מספר. "לא היו לנו סוחרים בפריס, לא בלונדון, לא במילאנו וגם לא באבו דאבי. אין הרבה מקומות בעולם עם ריכוז של אנשים בעלי אמצעים – ודווקא במעט המקומות האלו לא היה לנו שום נציג לצורך מכירות, והצרכנים פשוט לא יכלו להיחשף למכוניות שלנו".

תשוב לפרוח? | צילום: thinkstockphotos

במהלך החודשים האחרונים, גאלס חתם על חוזים עם 25 סוחרים ונציגי מכירות מקומיים ברחבי העולם. במהלך השנה הקרובה, הוא מעריך, יחתמו 50 חוזים נוספים. ולדבריו, אותם סוחרים רק חיכו שמישהו ירים את הכפפה: "האמון שלהם ברכבים שלנו הוא עצום", לדבריו. "הם מוכנים לשלם מכספם האישי סכומי כסף גדולים כדי לקנות את הרכבים, עד כדי כך הם בטוחים שהרוכשים יגיעו".

החברה מחזיקה בהיסטוריה מפוארת, אשר כוללת מוניטין אדיר כאחת מייצרניות רכבי הפאר המובילה בעולם לצד שמות דוגמת פרארי ופורשה. איכשהו, לאורך הדרך, הקסם אשר חייב לאפוף חברה המתמחה בייצור רכבי יוקרה, פשוט נעלם. כעת, גאלס מקווה כי הוא אכן האדם אשר מסוגל להחזיר את אותו הקסם, וגם את הלקוחות. אם הוא יצליח, אל תתפלאו אם רכבי "לוטוס" יחזרו לככב בפוסטרים, בסרטי מרוצים ובשמרי המסך מסביבכם. אם ייכשל, יוכל גאלס לטעון כי זוהי אינה העונה בה הלוטוס מלבלב, אך קשה להאמין שתשובה כזו תרצה מישהו מחבר המנהלים אשר מינה אותו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן