פריצת דרך: האם אנחנו לקראת הסוף של שבבי הסיליקון?

במירוץ האנושי לעבר עתיד המבוסס על טכנולוגיה קטנה יותר, מהירה יותר וחזקה יותר, נראה כי בני האדם לא מפסיקים לייצר פריצות דרך, כאשר הדיווח האחרון מגיע מאוניברסיטת סטנפורד – שם חוקרים חשפו את המחשב הראשון המריץ מעבד הבנוי כולו מטרנזיסטורים זעירים של סיבי פחם, במקום מסיליקון.

מעבד Nanotube מורכב מ-178 טרנזיסטורי פחם כאלו, אשר אורכם נע בין 10-200 ננומטר. החוקרים באוניברסיטה בנו שש גירסאות של יחידות העיבוד הללו, והצליחו להריץ מחשב, בין היתר, אשר מסוגל להתחבר אל חומרה חיצונית בדמות מקלדת. ההישג הגדול של החוקרים מאוניברסיטת סטנפורד מסמל את המכשיר האלקטרוני המורכב ביותר שנבנה אי פעם מסיבי פחם.

נכון לעכשיו, החומר הסטנדרטי לייצור השבבים אשר נעשים בהם שימוש במחשבים ובסמארטפונים הוא סיליקון, אך כאשר המכשירים רק מתכווצים ונעשים קטנים ודקים יותר, המעגלים המבוססים על סיליקון מגיעים לגבולות שלהם. "סיליקון הוא חומר נהדר וקשה מאוד לעבור אותו בביצועים", סיפר Subhasish Mitra, אחד מהמהנדסים של הפרוייקט "אך כאשר הכל נעשה כל כך קטן, נהיה קשה יותר להשיג ביצועים גבוהים וחיסכון באנרגיה תוך שימוש בטרנזיסטורים מסיליקון. אנשים אמרו שלעולם לא נהיה מסוגלים לייצור את החומר הזה".

צילום: Shutterstock

בחודש שעבר, במסגרת כנס ההנדסה Hot Chips שנערך, בצירוף מקרים מוחלט בסטנפורד גם כן, חזו גורמים מובילים בתעשייה כי 2020 תהיה השנה האחרונה בה ייעשה שימוש בטרנזיסטורי הסיליקון וכי התעשייה לא תוכל להמשיך לייצר שיפורי ביצועים וחיסכון בעלויות על ידי הכפלת צפיפות הטרנזיסטורים על שבבי הסיליקון כל 18-24 חודשים. מיטרה והחברים מסטנפורד מקווים כי סיבי הפחמן עשויים להיות התשובה הרצינית לשאלה מה יקרה הלאה, מכיוון שעד כה לא ראינו טכנולוגיות חדשות המתקרבות לתכונות ולביצועים של הסיליקון.

הפיתוח הטרי יכול לעורר מהפיכה שלל ממש – נוכח הביקוש הרב וההיצע המועט של טכנולוגיות שעתידות להחליף את הסיליקון בארכיטקטורה של המעבדים. השימוש בסיבי הפחם יכול להביא, בתנאים שונים מתנאי הייצור של המעבדה בה יוצרו תשובה אמיתית לתעשייה וסביר להניח שחברות רבות כבר שלחו אנשים לחקור את טיבו של החומר החדש. האם הסמארטפון הבא שלכם יתבסס על שבבי פחם? את זה עדיין מוקדם לדעת.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

הללויה: פייסבוק מאפשרת לערוך פוסטים, גם לאחר הפרסום

שלושה תוספים מומלצים לדפדפן כרום

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן