פרי: "נגמ"שים לא יסתובבו בבני ברק ולא נכניס מאות חרדים לכלא"

למרות הביקורות הרבות על המלצות הוועדה בשוויון בנטל, יו"ר הוועדה, השר יעקב פרי מאמין שהיא תשיג את המטרות שלשמה היא הוקמה. בראיון לגלי צה"ל הבוקר אמר פרי: "65 שנים לא השכילה ישראל ליישם תחילתו של שוויון בין האוכלוסיה החרדית לחילונית. זהו תהליך קשה של שילובה של חברה שערך התורה עומד לנגד עיניה ולנגד עינינו יחד עם ערך השוויון בנטל. זאת משימה קשה שעומדת לפנינו". 

בתגובה לטענות על כך שהמתגייסים החרדים יעלו לצה"ל הרבה מאוד כסף, אמר פרי כי "כשליש מהמתגייסים החרדים יהיו נשואים ויזכו למשכורות שכל חייל נשוי זוכה לו. הדשבר החשוב הוא שהשירות הצבאי או האזרחי יהווה גשר להשתתפות החרדים בשוק העבודה שישנה בסופו של דבר את הכלכלה והחברה בישראל". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פרי חזר והדגיש כי "השתתפות החרדים בשוק העבודה הוא קריטי. אנחנו מקווים שכ-28 אלף חרדים יצטרפו לשוק בסופו של דבר. את המסלול של הצטרפותם לצבא צריך למסד ולהכניסו לחוק".

בהתייחסו להתנגדות החרדים לגיוס ולסנקציות הפליליות אמר פרי כי הוא מקווה שזו תהיה האופציה האחרונה. "אני מקווה שלא ניקח חרדים לכלא. אני לא חושב שנגמשים יסתובבו ברחובות בני ברק. אין ברירה אלא להכליל בחוק סנקציות פליליות. לא נכניס לכלא מאות ואלפים אלא רק אלה שצה"ל יחליט בסופו של דבר שחל עליהם חוק שירות ביטחון". 

יעקב פרי | צילום: מרק ישראל סלם

על פי חוק השוויון בנטל, שאושר בשבוע שעבר בוועדה, כל בן 17מחוייב  לתהליכי רישום ובדיקה במסגרת הצו הראשון וכן הקמת מרכז לקליטת חרדים בצה"ל, אך גם מאפשרת "דחייה לשם לימוד תורה" עד גיל 21. לפי החוק החדש, ראשי ישיבות יחויבו ברישום נוכחות ובהגשת הדו"חות התקופתיים לאנשי אגף כוח האדם בצה"ל מדי שלושה חדשים. בגיל 21 יתייצב כל תלמיד ישיבה במרכז קליטת חרדים ובסמכות צה"ל להחליט מי מגויס לשירות צבאי ומי מופנה למסלול שירות אזרחי.

כמו כן, טיוטת החוק מציינת כי במידה והתקיימו יעדי הגיוס לשנת 2016, (כך שמעל ל-70% מפוטנציאל גיוס החרדים באותה שנה התגייסו) רשאי שר הביטחון באישור הממשלה לקבוע יעדי גיוס לשנה הבאה, כל עוד יהיו גבוהים יותר מאשר בשנה החולפת. במידה ולא התקיימו יעדי הגיוס לשנת 2016 – יוטלו סנקציות הכתובות בחוק. כמו כן יינתן פטור ל-1800 תלמידי ישיבות "מתמידים" בלבד. מתן הפטור יותנה בהתחייבות המתמיד להמשיך את לימודיו בישיבה עד גיל 26.

הועדה יצרה סל תמריצים חיוביים ושליליים בכדי לעמוד ביעדים אותם היא קבעה ובניהם קיצוץ תקציב הישיבות במידה ולא יעמדו ביעדי הגיוס. תלמיד שלא יתייצב לצו ראשון לא יתוקצב ויוגדר כמשתמט וסנקציות כלכליות יוטלו על ישיבות שתלמידיהן לא יתייצבו ללימודים בישיבה. מנגד, ישיבות בעלות אחוז גיוס גבוה יתומרצו כלכלית וישיבות אשר יעודדו גיוס יקבלו מעמד מיוחד הכולל הטבות משמעותיות.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן