פרס: אם יהיה חריץ באמינות של סוריה – ארצות הברית תפעל צבאית

בעוד שרי הממשלה שומרים על שתיקה בכל הנוגע למתיחות האחרונה בסוריה, נשיא המדינה שמעון פרס מתבטא היום על ההצעה הרוסית שהתקבלה על ידי דמשק, ולפיה סוריה תעביר את הנשק הכימי שלה לידי הקהילה הבינלאומית.

בסיור במפעל "פלסאון" הדגיש פרס כי ההצלחה של המהלך תקום ותיפול על האמינות של נשיא סוריה בשאר אסד. "אם סוריה תהיה אמינה ותבצע מהלכים אמיתיים להוצאת והשמדת הנשק הכימי שבשטחה, ארה״ב לא תתקוף. אם יהיה חריץ באמינות הסורית, אין לי ספק כי ארה״ב תפעל צבאית ואין דרך חזרה", אמר פרס.

פרס חזר על דבריו בעבר לגבי העובדה שסוריה נקטעה לכמה מדינות בעקבות המלחמה והוסיף כי "העולם אינו יכול לשתוק לנוכח שפיכות דמים והרג ילדים המתרחשים בסוריה. תמיד עדיפה תוצאה של דיפלומטיה על מלחמה, אך הנושא המרכזי כעת הוא אמינות המשטר הסורי. סוריה כבר לא תחזור להיות מה שהייתה".

פרס עם אובמה. הכל תלוי באמינות | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

דבריו של פרס מגיעים שעות לאחר נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, שהביע ספקנות לגבי ההצהרות שהגיעו מצידה של סוריה ביומיים האחרונים. "בימים האחרונים ראינו מספר סימנים מעודדים", אמר אובמה בנאום שנשא לאומה בבית הלבן, ובו ניסה להסביר מדוע התערבות בסוריה היא אינטרס אמריקאי.

"זה מוקדם מדי לומר האם ההצעה הזאת תצלח. בכל הסכם חייבים לוודא משטר אסד ישמור על מחויבויותיו. אבל היוזמה הזאת היא בעלת פוטנציאל להסיר את איום הנשק הכימי ללא שימוש בכוח, במיוחד משום שרוסיה היא אחת מבנות הברית החזקות של אסד", אמר אובמה והוסיף, "ביקשתי לדחות את ההצבעה בקונגרס באשר לתקיפה הצבאית – עד אשר יושלם הנתיב הדיפלומטי".

בתוך כך, גם איראן ממשיכה לדחוף את ראשה לקלחת הסורית. המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, התייחס לפתרון הדיפלומטי האפשרי שימנע תקיפה אמריקאית בסוריה, ואמר היום כי כולו תקווה "שגישתה החדשה של ארה"ב בעניין סוריה היא רצינית, ולא תעלול תקשורתי".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן