פרשת ההאזנות בארה"ב מעוררת סערה: "הציבור חייב לדעת שהממשל נוקט במהלכים כאלה"

הגילויים האחרונים בנוגע למאמצי איסוף הנתונים הנרחב של הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי הדגישו את כוחו של המעקב האלקטרוני בעידן האינטרנט וחידשו את הוויכוח ההיסטורי לגבי כמה רחוק צריכה הממשלה ללכת מבחינת ריגול על אזרחיה.

אדוארד סנודן (29), טכנאי מחשבים לשעבר ב-CIA, שעבד בסוכנות, חשף את עצמו אתמול כמקור להדלפות הנרחבות אודות המעקב שביצעה הממשלה, אשר פורסמו בשבוע שעבר בגארדיאן ובוושינגטון פוסט.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

המידע כלל פרטים אודות תכניתה של הסוכנות, תחת שם הקוד "פריזמה", לאיסוף מיילים, שיחות צ'אט ונתונים נוספים מחברות אינטרנט שכללו את גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט, יאהו, AOL ואפל. בארה"ב כבר הודיעו כי יפתחו בחקירה פלילית אודות דליפת המידע.

"בקרוב בוודאי אסבול בגלל מעשי, אבל אני לא מתחרט", אמר אתמול סנודן בראיון ממקום מחבואו בהונג קונג, "אבל הציבור חייב לדעת שהממשל נוקט במהלכים כאלה". סנאודן הגדיר את עצמו כ-"מתריע מפני ממסד המודיעין האמריקאי, שקיבל סמכויות נרחבות לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר בשנת 2001 ויכול כעת לנצל את הנתונים הדיגיטליים הרבים שעמדו לרשותו".

שוטרים מחוץ לקונסוליית ארה"ב בהונג קונג, בה מסתתר סנודן | צילום: רויטרס

הנשיא ברק אובמה ומנהיגי הקונגרס לעומת זאת הגנו בתוקף על המהלכים של הסוכנות וטענו כי הם חוקיים והכרחיים. גורמי המודיעין וחברות הטכנולוגיה טענו כי מדובר בתכנית הרבה פחות פולשנית מאשר כיצד שהוצגה בתקשורת. כמה אנשים הבקיאים בנעשה בין בין הענקיות מעמק הסיליקון וגורמי המודיעין אמרו כי הסוכנות אינה יכולה לחטט בשרתי החברות וכי הבקשות לנתונים היו היו לגבי חשבונות ספציפיים בחו"ל.

ובכל זאת, הגילויים גרמו גם לפעילי זכויות אזרח ומחוקקים שתמכו בחוקים שהעניקו לסוכנויות ביון סמכויות חדשות בנידון אחרי 11 בספטמבר 2001. "זה החוק, אבל האופן שבו הוא מתפרש באמת מדאיג אותי", אמר הסנטור הדמוקרטי מארק יודול לרשת ABC. "זה נשמע לי כמו פגיעה בפרטיות שלנו, במיוחד אם זה נעשה בדרכים שאנחנו לא יודעים עליהן".

הדאגה העיקרית בקרב יודול ומיליוני אמריקאים נוספים היא ששיחותיהם האישיות ורשומות אחרות "ניצודו" בידי תוכנות מחשב במטרה לאתר קשרים עם טרוריסטים או עם ממשלות זרות – למרות שבדרך אסרה הסוכנות על ריגול אחר אזרחי ארה"ב.

עם זאת, גורם רשמי בסוכנות לשעבר אמר לרויטרס כי מכלול רחב כזה של רשומות היה חיוני לחקירות שהתנהלו. "אם טרוריסט ידוע בתימן מתקשר למישהו בארצות הברית, למה הוא התקשר אליו? ומה קרה כאשר האדם בארה"ב התחיל לאחר מכן בביצוע שיחות למקומות אחרים בארצות הברית?" הוא שואל. "על פני השטח זה נראה כמו הופעתו של תא טרור".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן