פתאומית וקטלנית: על הסכנה משמיים שלעולם נוח לשכוח

בשנה שעברה פילח מטאור ענק את שמי רוסיה, גרם לנזק רב ולפצועים רבים, עד שהתרסק לבסוף בליבו של אגם קפוא. קרן B612 שהוקמה ב-2002 ונקראת על שמו של כוכב האם של הנסיך הקטן, שמה לעצמה מטרה להקים מערך זיהוי מוקדם של אסטרואידים המסכנים את כדור הארץ, או ליתר דיוק מטאורים – מושג המתאר אסטרואידים שחדרו אל האטמוספירה של כדור הארץ והחלו לבעור. לפי הנתונים שאוספת הקרן, התנגשויות של מטאורים בכדור הארץ הן אירוע נפוץ הרבה יותר ממה שחשבנו, והעובדה כי עד כה לא נגרם אסון גדול לא מלמדת דבר על העתיד.

לפי הנתונים, מאז 2001 אותרו 26 פיצוצים שגרמו להרס בטווח של יותר מקילומטר ומיוחסים לנפילת אסטרואידים. "זה מראה שפגיעת אסטרואידים אינה נדירה ולמעשה שכיחה פי 3-10 ממה שחשבנו בעבר", אומר ד"ר אד לו, מנכ"ל B612. "העובדה שאף אחת מההתנגשויות לא נצפתה מראש היא הוכחה לכך שהדבר היחיד המונע קטסטרופה שיכולה להתבטא במחיקה של עיר, הוא רק מזל".

רק מזל מונע אסון המוני | צילום: shutterstock

B612, בשיתוף יוזמות חלל נוספות כמו SpaceX, מקווה לשגר לחלל בשנים הקרובות את הטלסקופ הראשון במימון פרטי, המכונה Sentile. משימתו תהיה לאתר אסטרואידים עשרות שנים לפני שהם צפויים לפגוע בכדור הארץ – זמן מספיק על מנת להוציא לפועל תוכנית הסטה של האסטרואיד ממסלולו. גם פעולה זו איננה טרוויאלית כלל וכיום משקיעים משאבים רבים על מנת לפתח יכולות התמודדות עם אסטרואיד המתקרב לכדור הארץ.

גם נאס"א מתכננת כמה וכמה משימות המתמקדות באסטרואידים במהלך השנים הבאות, כולל תוכנית ללכידת אסטרואיד לצרכי מחקר. עד שכל התוכנית האלו יצאו לפועל, לנו נשאר רק להתפלל שהסלע הענק הבא שינחת מהשמיים לא ייפול היישר מעל ראשינו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן