צועדת קדימה: מה עומד מאחורי היכולות הסיניות בתחום החלל?

בכירים בממשל הסיני הודיעו בשבוע שעבר על שיגור רקטת משא ורשמו פריצת דרך בטכנולוגיית חלל כאשר מודול החדירה לאטמוספירה שלה נמצא על הקרקע יום לאחר מכן. סין משגרת דברים באופן שגרתי, כך שתוכנית החלל שלה לא מפנה את האישונים לעבר השמיים כפי שנעשה בעבר. אבל מפרספקטיבה של יחסים בינלאומיים, התוכנית לוטה בערפל. המחלקות האזרחיות והצבאיות מעבירות פרטים מעטים על המשימה ארוכת הטווח. יחד עם זאת, כל צעד חדש של הסינים מצביע על כך כי התוכנית מתפתחת.

ישנו פחד אחד משותף: סין עוקבת אחר תרחיש "מלחמת הכוכבים" של רונלד רייגן לפיו היא תוכל לירות דברים על מדינות אחרות וליירט טילים. חוקרי נאס"א לא מורשים לעבוד עם מומחים סיניים וסין לא חברה בתחנת החלל הבינלאומית. אפשרות נוספת היא שהמפלגה הקומוניסטית רוצה לשמור על הפופולריות שלה דרך הישגים לאומיים מרכזיים כמו הצבת אדם סיני על הירח מתישהו – מטרה שכבר הוצהרה על ידה – או לחזור עם משהו ממאדים. התוכנית, שמחירה אינו ידוע, שיגרה כבר חמש פעמים אנשים לחלל מאז 2003. מאז שומעים אנשים סקפטיים שאומרים כי סין רוצה לקצור משאבים מהחלל.

אף אחד לא יודע מה הצעד הבא חוץ מהאחראים לתוכנית החלל. אבל המוטיב העיקרי הוא אולי יותר תועלתני מאשר פוליטי. סין אולי פשוט מתאימה את התוכנית בת 49 השנים שלה כדי להוכיח שטכנולוגיה חדשה יכולה להיות בשימוש על כדור הארץ ולמעלה בחלל. קולות תרועה במדיה הסינית המנוהלת על ידי המדינה, על ההתאוששות של מודל החדירה לאטמוספירה, מרמזים כי הטכנולוגיה תומכת בתכנית החלל. סוכנות החדשות Xinhua קראה לשיגור רקטת המשא ה-230 של סין "צעד שמנתב את הדרך לפריצות דרך בחלליות המאוישות העתידיות של סין". זאת מאחר ולפי בכיר בתאגיד טכנולוגיות החלל והתעופה הסיני, השיגור מראה כי מודולים יכולים להישאר זמן רב יותר באטמוספירה ולשאת יותר אנשים. ההתקדמות הזו הגיונית כאשר הממשלה מתכננת לפתוח את תחנת החלל שלה עד 2020.

באמצעות ניסוי טכנולוגיות בחלל, סין רוצה לטפח סקטורים חדשים | צילום: fotolia

טכנולוגיות שהוכיחו ביצועים בחלל יכולות להיות מיושמות גם על פני כדור הארץ, אומר אנדרו יאנג, המזכיר הכללי של המועצה הסינית למחקר פוליטי מתקדם בטאיוואן. שיגורי רקטות יכולים להתנסות בחומרים חדשים שלא יכולים להיות מורכבים בתנאים רגילים ולנוע בכלי רכב רגילים בכדור הארץ. הוא צופה שימוש אפשרי בתוכנית החלל. "נחיתה על הירח או מסע חלל חיצוני יהווה אתגר גדול עבור מעקב ארוך טווח", אומר יאנג. "זה בטוח יביא לסין תהילה כי זה יעביר אותה לרמה מתקדמת. בו זמנית אפשר גם לבצע ניסויים רבים יותר בטכנולוגיה".

טכנולוגיית חלל שמקושרת לתעשיית אווירונאוטיקה יבשתית, אולי תיצור גם חלק מהמעבר של סין לעבר כלכלה שמתרכזת סביב השקעות פרטיות וחדשנות. היא לפחות תתרום ל-159.6 מיליארד היואן (24 מיליארד דולר) – שווי כלל הנכסים של התאגיד התעשייתי הסיני למדע חלל, האחראי לתכנית החלל של המדינה. סין רוצה לטפח סקטורים חדשים כדי להחליף סקטורים ישנים כמו ייצוא תעשייתי שיש בו השקעות זרות. כלכלת המפעלים התפוגגה בחמש השנים האחרונות בשל עלויות ייצור שמתייקרות ועלייה בזיהום האוויר.

צפו לכך שציוד חלל ייצור "אקוסיסטם" של טכנולוגיה, מציין ג'פרי וילסון, מרצה בכיר לכלכלה פוליטית בינלאומית באוניברסיטת מורדוך באוסטרליה. "היבט אחר הוא ההקמה של יכולת הנדסית וטכנית שמגיעה יחד עם תוכנית החלל", הוא מוסיף. "זה מייצר עוד טכנולוגיות על ידי ביסוס אקוסיסטם של חברות חלל ותעופה, תקשורת ומחשוב, שיכולות לחלוטין לתמוך ביכולות בתחומים שאינם קשורים לחלל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן