צחוק מעבודה: כך הבוס יגרום לכם לעבוד טוב יותר

בוסים רוצים שנעבוד קשה, מהר וטוב. לעיתים כך נראה, הם רציניים מדי. לפי מחקרים אחרונים ולא בהכרח מפתיעים, זמן מוקצב המוקדש להומור בעבודה, מייעל את תפוקת העובדים ומביא ליצירת קשרים חברתיים, המייעלים את שיתופי הפעולה בחברה. תארו לכם סיטואציה: קבוצה של עמיתים לעבודה נאספת יחד סביב השולחן בחדר הישיבות המשרדי.

ארבעה עובדים מתנדבים לחקות דמויות אחרות בפני השאר: אחד מחקה כלב שהגיע לוטרינר, השני את מרק טווין והשלישי ליצן. תפקידו של הרביעי הוא לנחש איזה תפקיד משחק כל אחד מהשלושה. שאר העובדים עומדים מן הצד ומתפקעים מצחוק, כאשר "הליצן" שופך בטעות קפה על "הכלב". האמינו או לא, אך אלו בדיוק סוג הדברים שבונים צוות ומשפרים קשרי עבודה. על פי מחקרים אחרונים, עובדים המאמינים שמקום העבודה שלהם הוא חדשני וכיפי, לא רק עובדים קשה יותר, אלא גם נאמנים יותר ולפרקי זמן ממושכים.

"סביבה המייצרת צחוק היא חממה להצלחה. חברות מסוימות אף זוכות לעובדים פרודוקטיביים במידה ניכרת בשל העובדה שיש להם את האפשרות להקטין ראש ולצחוק לכמה רגעים ביום", מסבירים אדריאן גוסטיק וסקוט כריסטופר, מחברי הספר 'The Levity Effect: Why is Pays to Lighten Up'. "מהמחקרים אף ניתן ללמוד שיש קורלציה ישירה בין היות העובד משוחרר פיזית לבין החדות שמפגין בביצועים מוטוריים, השלמת משימות, אינטראקציה קבוצתית פיתוח רעיונות ויצירתיות", הם אומרים.

שון אקור, אחד מהתומכים הגדולים של הצחוק, מאמין שאם נמצא דרך להיות חיוביים בהווה, המוח שלנו יפעל טוב יותר ונוכל לעבוד מהר וקשה יותר, ואף לנהוג בצורה יותר אינטיליגנטיים: "אנחנו צריכים לשחזר את הנוסחה הזו של הצחוק, כדי להבין לאילו ביצועים המוח שלנו יכול להגיע". אקור מציין שדופמין, ש"מוזרק" למערכת הדם שלנו כאשר אנחנו חיוביים, מפונה לאזורי הלמידה במוח ומאפשר לנו להגיב למה שקורה בעולם החיצוני בדרך אחרת.

עובדים באימפרובזיציית צחוק | צילום: Fotolia

זאק אתרטון, המייסד של סדנת Laugh and Learn, מסביר כימד הדופמין משתחרר ביעילות בגוף: "בימי שבת בערב אני עושה מה שרבים מצד אחד מפחדים לעשות, ומן הצד השני, צוחקים בגללו: קומדיית אימפרוביזציות". קומדיית האימפרוביציות של של אתרטון מורכבת מלמעלה מ-20 משתתפים, שהם מוזיקליים ומצחיקים גם יחד המופיעים באופן ספונטני בהתאם לרעיונות המועלים על ידי הקהל. התוצאה מביאה לכך שתוך זמן קצר, מי שנמצא בחדר לא רק שמתחבר עם אלה שלצידו, אלא גם משפר את ביצועיו, מה שהיה לוקח לו חודשים רבים אלמלא היותו חלק מקבוצה. "אמון וחברות הם המפתחות להנעת העובד והצלחת הארגון כולו, וכך צריכים לנהוג מעסיקים", לדברי זאק אתרטון.

כאשר לפחות חצי מהמועסקים בעולם מציינים שהם נשארים במקום העבודה בשל חבריהם לעבודה, אין זה מפתיע שחברות מוציאות מיליונים על לקשור את העובדים אליהן בחוזים. "התוצאה היא, עובדים שרק מחכים שהזמן יחלוף עד שישובו הביתה, מה שמייצר אנטיתזה ליצירתיות ותפוקה. אם עובדים יכולים היו ללמוד כיצד ליהנות בזמן העבודה לצד חבריהם, היינו מוצאים אנשים שאוהבים את עבודתם ומבצעים אותה יותר טוב", מסכם אתרטון.
אימון באימפרוביזציה במקום העבודה זו מתודה חדשנית למדי, שמטרתה גם לייצר ביטחון עצמי גבוה יותר אצל העובדים. אמנם אין בכוחה לייצר פתרון לכל הגורמים שמביאים לתפוקה ירודה אצל העובד, אך בטווח הארוך – היא בהחלט מייצרת שינוי חיובי. לא מזיק לנסות לסגור כמה עובדים בחדר הישיבות, ולאפשר להם לשחק משחקי אימפרוביזציה: גם אם זה לא יצליח, תמיד אפשר לצחוק על זה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן