ציוץ אחד יותר מדי: האם סנדי חיסלה את האמינות של טוויטר?

בעוד הוריקן סנדי היכה בחוף המזרחי של ארצות הברית וקרע את תשתיות החשמל והאינטרנט, מיליוני תושבים פנו אל הטוויטר ככלי שיספק להם את החדשות החמות.

בהיעדר אמצעים אחרים, הפכה גם הרשת החברתית גם לקרקע פורייה לתעלולים ולהפצת שמועות ותמונות שנערכו בפוטו-שופ. כך לדוגמא בלילה של שני עלה ציוץ שווא כי קומת המסחר בבורסת ניו יורק הוצפה כליל ושקועה תחת כמה מטרים של מים.

הציוציים הדמיוניים הובילו להכחשות מהירות מצד אמצעי התקשורת המסורתיים, אך לא לפני שהציוץ כבר הופץ על ידי משתמשים רבים. CNN דיווח על הציוץ והמחיש כיצד טוויטר הפך לכלי חיוני אך מלא טעויות.

התמונה המזויפת של פסל החירות | צילום: מתוך פייסבוק

שנה אחרי שטוויטר זכתה לתשואות על תפקידה המשמעותי במאמצי ההצלה בצונאמי הקטלני שפקד את יפן, הוריקן סנדי הראה כי התופעה כבר הפכה לשגרה כשסוכנויות ממשלתיות, רשתות קמעונות וגם התושבים פונים אליה בזמנים קריטיים.

ביום ראשון בלילה החלו רשויות הממשל, כמו מושל ניו יורק אנדרו קוואמו, להעלות עדכונים בחשבון הטוויטר, כמו גם הדרכה והסברים על דרכי הפעולה המומלצות.

בפעם הראשונה, יצרה טוויטר דף "סנדי", המוקדש לאירועים מההוריקן – דף ששמור לאירועים גדולים כמו האולימפיאדה ומירוצי NASCAR, ששימש כמרכז שבו מבקרים יכולים לראות את המידע המצטבר מחשבונות רשמיים כמו אלה של ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג ומושל ניו ג'רזי כריס כריסטי, שהיה פעיל במיוחד ברשת.

ביום שני בלילה כבר החלו תמונות מזויפות רבות להציף את הרשת, כולל תמונה של ענן שחור וגדול מעל פסל החירות, ועבודת פוטו-שופ מרשימה של כריש שהגיע עם המים לשכונת מגורים, התמונה האחרונה אפילו הפכה לפופולרית מאוד ברשתות החברתיות בסין.

אחר כך הגיעה גם ההודעה המפוברקת על כך שבית המסחר בניו יורק הוצץ ונמצא מתחת למים. החשבון שפרסם את ההודעה נמצא בבעלות Shashank Tripathi, משקיע קרן גידור ומנהל הקמפיין לכריסטופר וייט, המועמד הרפובליקני ליצג את המחוז ה-12 של מדינת ניו יורק בבית הנבחרים האמריקאי.

את Tripathi לא ניתן היה להשיג והא לא חזר למיילים המבקשים תגובה. ביום שלישי בלילה הוא התנצל על "סדרה של ציוצים חסרי אחריות ולא מדויקים" והתפטר מהקמפיין של וייט.

בן סמית, העורך של Buzzfeed, שיצא לראשונה עם הציוץ של Tripathi, העריך כי האמינות של טוויטר לא תושפע לרעה על ידי מפיצי שמועות. "השקפת העולם שלנו נעה סביב ההפצה החברתית ברשת", אמר סמית. "הדבר החשוב ביותר הוא יצירת תוכן שאנשים יכולים לשתף", ואת זה, לדבריו, טוויטר מספקת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן