ציפור משונה: טוויטר הסינית תונפק בארה"ב בניסיון לבלום דעיכתה

הגרסה הסינית של טוויטר – וויבו (Weibo) עברה ביום שישי תשקיף מקדים לקראת הנפקה בבורסה בארה"ב, אשר אמורה לגייס עבורה 500 מיליון דולר.

וויבו פותחה על ידי חברת סינה הנסחרת בנאסד"ק, שכעת מחזיקה ב-77% ממנה. חברת בת של קבוצת אליבבה הסינית מחזיקה עוד 19.3% לאחר השקעה של 586 מיליון דולר בחודש שעבר. ההנפקה אמורה להיות הצעד הראשון של החברה בהפרדות מסינה (שירדה השבוע ביותר מ-10%), אליה יגעו כחצי מהרווחים שיגויסו.

וייבו, שמשמעותו בסינית הוא "מיקרו-בלוג", הושקה בשנת 2009 ולאחר התחלה מקרטעת מעט, הצליחה לצבור 129 מיליון משתמשים חודשיים פעילים (לעומת 241 מיליון של טוויטר). היא מאפשרת למשתמשים לצייץ פוסט של 140 תווים סיניים ולצרף קבצי מולטימדיה. הפורמט המגביל את מספר התווים, שהועתק מטוויטר, מתאים במיוחד לשפה הסינית, שבה באמצעות מספר קטן יחסית של סימניות ניתן להעביר מידע רב מאוד, וב-140 סימניות ניתן לכתוב אפילו סיפור קצר.

בדצמבר בלבד הועלו 2.8 מיליארד פוסטים כאלה. "וויבו מאפשרת לאנשים להישמע באופן ציבורי ולהיחשף לרעיונות העשירים, לתרבות ולחוויות של העולם הרחב", נכתב בתשקיף שפורסם בסוף השבוע. "סוכנויות ידיעות משתמשות בוויבו כמקור לחדשות, כמו גם כפלטפורמה להפצת ידיעות. גורמי ממשל רשמיים משתמשים ברשת החברתית גם הם על מנת להעביר מידע, להתרשם מדעת הקהל על החלטות ולשפר את השירות לציבור", נכתב. בנוסף, ווייבו עודדה החל מימיה הראשונים סלבריטאים שונים, כמו שחקנים ואילי הון סיניים לפתוח חשבונות ולשתף באמצעותם את הציבור במידע על חייהם. אלה מהווים עד היום מקור משיכה מרכזי לרשת.


וויבו. סיפור קצר ב-140 תווים סיניים | צילום: רויטרס

יחד עם זאת, למרות בסיס המשתמשים הרחב והכנסה שנתית של 188 מיליון דולר, וויבו הפכה לרווחית רק ברבעון האחרון של 2013. היא מייצרת רווחים בעיקר מלקוחות הרוכשים שירותי פרסום ושיווק, אך גם משותפים המפתחים משחקים על גבי הפלטפורמה.

הצנזורה המשמעותית בסין בשנים האחרונות (שבין השאר מחייבת משתמשים להשתמש בשמם האמתי כשהם מעלים פוסטים) העלתה חששות מהמשך הצמיחה של וויבו, אשר הרבה ממנה היא הודות למשתמשים המביעים עמדות פוליטיות ופרשנים חובבים העושים שימוש ברשת החברתית לקידום קמפיינים שונים ונחשבים לבעלי השפעה רבה על הציבור. המתחרה הגדולה – Tencent, המפתחת של אפליקציית המסרים WeChat, מאתגר גם היא את וויבו ומונעת את הפיכתה לרשת הדומיננטית במרחב המדיה בסין. למעשה, נראה כי בחודשים האחרונים סובלת וויבו מדעיכה מסויימת בפופולריות שלה, המתבטאת בירידה במספר המשתמשים הפעילים. כעת נותר לראות האם ההנפקה הקרובה תזרים מעט דם חדש לרשת החברתית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן