צ'יפים במקום תרופות: חוקרים מצאו דרך להפעיל שבבים מושתלים באופן אלחוטי

מהנדסים מאוניברסיטת סטנפורד גילו דרך להפעיל מרחוק שבבים רפואיים המושתלים התוך גוף אדם. זהו חלק מתחום רפואי חדש הנקרא Electroceutical ועושה שימוש בשבבים, במקום בתרופות, על מנת לרפא מחלות ולהקל על כאב אצל חולים.

אדה פון, פרופסור להנדסת חשמל חקרה דרכים כיצד ניתן להפטר מהסוללות המגושמות של המכשירים הרפואיים – בעיה שעכבה את התפתחות התחום בעשור האחרון. הרעיון שלה היה ליצור רשת אלחוטית שתוכל להעביר את האנרגיה דרך הגוף אל המכשירים המושתלים.

המכשירים המוכרים יותר הם קוצבי הלב וממריצי העצבים, אך גם חיישנים חדשים שיוכלו לעקוב אחר תפקודים חיוניים בתוך הגוף, ומערכות להובלת תרופות היישר אל האזורים הרלוונטיים, עשויים להתפתח בזכות העלמות הסוללה. "אנחנו צריכים להפוך את המכשירים האלה לקטנים ככל האפשר על מנת שיהיה קל יותר להשתיל אותם עמוק בתוך הגוף", מבהירה פון.

רפואת העתיד. שבבים אלקטרוניים במקום תרופות | צילום: shutterstock

במעבדה שלה פיתחה פון קוצב לב קטנטן, בגודל של גרגר אורז, אשר ניתן להפעיל אותו ולהטעין אותו באמצעות מטען בגודל של כרטיס אשראי המוחזק מעליו, מחוץ לגוף. הטעינה מתאפשרת הודות לניצול גלים אלקטרומגנטים המצויים סביבנו. למעשה קיימים שני סוגי גלים: גלים לטווח ארוך המגיעים למשל ממגדלי שידור, וגלים לטווח קצר בהם נעשה שימוש בין השאר בתקשורת מובייל ובמכשירים רפואיים כמו מכשירי שמיעה.

אתגרים קיימים בשני קצות הספקטרום: בעוד שהגלים לטווח ארוך יכולים לנדוד מרחק גדול, הם נחסמים או נבלעים על ידי רקמות הגוף ולא יכולים לחדור אותו, הגלים לטווח הקצר מסוגלים לחדור אל הגוף, אך לא להגיע עמוק מספיק. חלק מהבעיה נובעת מכך שהגלים מתנהגים בצורה שונה ביחס לחומר בו הם מתקדמים, וכך המעבר באוויר הוא שונה מאשר המעבר דרך הגוף.

הפתרון של פון היה שילוב של שני הגלים ויצירת גל ביניים שלוקח את היתרונות של כל אחד מהסוגים. באמצעות מקור הכוח החדש שעיצבה, היא הצליחה ליצור מצב בו מעבר הגלים מן האוויר אל העור משנה את תכונותיהם ומאפשר להם להתקדם בתוך הגוף ולספק אנרגיה למכשיר המושתל. ההצלחה הטכנולוגית שהשיגה עשויה כעת לפתוח פתח לשידרוג ממשי של עולם רפואת השתלים האלקטרוניים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן