צמוד או לא צמוד, זאת השאלה

 שאלה שעולה בעיקר בתקופות בהן משתנות ציפיות האינפלציה באופן מהותי היא: מתי כדאי להגדיל חשיפה לאג"ח צמוד מדד בתיק ומתי להפחיתה?

לציפיות האינפלציה יש משמעות מכרעת משתי סיבות עיקריות: הראשונה, יש להן נטייה להגשים את עצמן. כלומר, אם מספר רב של משקיעים מעריכים שתרחיש מסוים יתקיים, הם יכינו עצמם לכך, ולכן יש סבירות גבוהה יותר שהוא אכן יתקיים. לדוגמה, אם הציבור צופה ירידת מחירים בשוק הדיור, ככל הנראה שהוא ישהה החלטות של רכישת דירה עד לצניחה במחירים. התהליך מזין את עצמו ומוביל, בסופו של דבר, לירידת מחירים.

הסיבה השנייה היא האפשרות להרוויח בשוק ההון כתוצאה מקריאה נכונה של האינפלציה העתידית אל מול זאת המתומחרת בין איגרות החוב השקליות לצמודות.

בחודשיים האחרונים אנו עדים לשינוי מגמה בקצב האינפלציה במשק הישראלי. לאחר תקופה ממושכת של שיעורי אינפלציה חיוביים ברמות גבוהות מהיעד העליון של בנק ישראל (3%), הונמכו באחרונה ציפיות האינפלציה העתידיות, כפי שנגזר משוק האג"ח, לרמה של כ־1.5% ל־12 החודשים הקרובים.

צמוד או שקלי?

לרוב, תהליך הנמכת הציפיות גורם לעליית התשואות באג"ח הצמודות למדד, בשילוב ביקוש מוגבר לרכיב הלא צמוד (השקלים), שהופך להיות אטרקטיבי יותר, כך שנרשמות עליות שערים וירידת תשואות באג"ח השקליות.

ביום שאחרי התיקון בשיעור האינפלציה החזוי, המשקיעים נדרשים לשאול עצמם האם האינפלציה המגולמת בשוק האג"ח מעניקה עדיפות לרכיב השקלי על פני הצמוד, או להיפך. אם הם מעריכים כי השיעור המגולם לא יתקיים בפועל, אם מעלה ואם מטה – ניתן לפעול בהתאם לכך. אם התחזית אכן תתממש בפועל – הם עשויים לגרוף רווח.

כיום (כפי שניתן לראות בגרף המצורף), עומדות ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון לשנים הקרובות על 2.2%-1.5%, נתון נמוך משמעותית משיעור אינפלציה שנתי של 3%, אשר נצפה לפני כחודשיים בלבד. בהתאם לכך, משקיע שמעריך כי האינפלציה בפועל בשנים הקרובות תהיה גבוהה מ־2%, יעניק עדיפות לרכיב הצמוד בתיק ההשקעות. מנגד, משקיע שסבור ששיעור האינפלציה יהיה נמוך יותר בסופו של דבר, יעדיף דווקא את הרכיב השקלי.

באופן כללי, אפיק האג"ח בתיק ההשקעות חייב לכלול השקעה מאוזנת בין הרכיב השקלי לבין הרכיב הצמוד למדד. באותה נשימה חייבים להדגיש, כי אין יחס אופטימלי שיקבע את החלוקה הנכונה, מאחר שהנתונים משתנים כל רגע, על פי תנאי השוק.

לכן, במקרים רבים מומלץ שלא להיכנס לפינות במסגרת החלטת ההשקעה על שיעור ההצמדה בתיק – אם לצורך משקל יתר לרכיב השקלי ואם לרכיב הצמוד. אפשר פשוט ללכת על בטוח עם חשיפה מאוזנת של 50:50 בין השקלים לצמודים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן