צפו בווידיאו: האקדח שאפשר להדפיס בכל בית מתקרב בצעדי ענק

לקודי ווילסון יש חלום פשוט למדי: לתכנן את הנשק הראשון שאפשר יהיה להוריד מהאינטרנט ולבנות מאפס באמצעות מדפסת תלת ממד – ואז לחלוק אותו עם העולם.

מוקדם יותר החודש, ווילסון וקבוצה של חברים הקוראים לעצמם "מפיצי ההגנה" השיקו יוזמה בשם "פרויקט הנשק של ויקי". הם מחפשים לגייס 20 אלף דולר כדי לתכנן ולשחרר שרטוטים של אקדח שכל אחד יכול לבנות באמצעות מדפסת תלת ממד שמחירה נמוך מ-1,000 דולר. אם הכל יילך כמתוכנן, אלפי הבעלים של המדפסות הזולות הללו, אשר מדפיסות שכבות דקות של פלסטיק נוזלי, אשר הופכות לצורה תלת ממדית, יוכלו להוריד את הפרויקט והעיצובים, ולייצר אקדח שיכול לירות קליעים בקוטר 0.22 מ"מ, בביתם הפרטי.

מקלט של רובה AR-15 שהודפס בתלת ממד | צילום: מתוך אתר defensedistributed

"אנחנו רוצים להראות את העיקרון הזה: ניתן להדפיס אקדחים", אומר ווילסון, סטודנט למשפטים באוניברסיטת טקסס. "אתה לא צריך להכניס 200 קליעים ולגרום לו לירות באוטומט, מספיק שיירה פעם אחת. זה לא משנה, כל עוד הוא מסוגל להיות קטלני".

ווילסון ושותפיו כבר ניסו לגייס 20 אלף דולר באמצעות אתרי מיקרו פייננס (בהם הגולשים תורמים לפרויקט). לפי החישוב שלהם, 10,000 דולר ישמשו אותם לרכישת מדפסת מיוחדת ו-3,000 דולר לעריכת תחרות עיצוב אקדחים הניתנים להדפסה (פרס ראשון 2,000 דולר). ווילסון אומר שהם כבר קיבלו רעיונות לרובים ממעריצים במדינות ארקנסו וצפון קרוליינה. ברגע שהקבוצה תבנה רובה תלת ממדי אמין באמצעות המדפסת הזו, הם מתכננים לאמץ את העיצוב עבור המדפסת הזולה יותר, המכונה Reprap.

נכון ליום שלישי האחרון, הפרויקט גייס 2,000 דולר מתוך ה-20 אלף המיועדים באתר המיקרו פייננס אינדיגוגו, אולם אתר הגיוסים החליט לעצור את הקמפיין, ולהקפיא את האפשרות לתרום לו, בשל מה שכינו באתר "פעילות בלתי רגילה בחשבון". הפרויקט עדיין מקבל תרומות באמצעות פייפאל או דרך האתר ביטקוין. ווילסון אומר שלפני הדחייה של אינדיגוגו, פרויקט הנשק של ויקי היה רחוק רק כמה מאות דולרים מעלות השכרת מדפסת תלת ממד לשלושה חודשים, והוא מתכנן לערער על ההחלטה.

הנה הווידיאו שפרסמה הקבוצה כשביקשה כסף מהתורמים באינדיגוגו:

"ההתנגדות לעריצות נמצאת במרחק קליק אחד"

למרות שהפרויקט שנוי במחלוקת, בייחוד לאור תקרית הירי באורורה קולורדו, בהקרנת הסרט "עלייתו של האביר האפל", ווילסון מתעקש שהפרויקט חוקי, לפחות בארה"ב. לדבריו, המשתמשים יוכלו להדפיס רק כלי נשק שגם כך הם רשאים להחזיק על פי החוק, כל עוד הם לא מייצרים אותם למכירה. עם זאת, הוא אינו מכחיש שמטרת הפרויקט היא לשנות את תקנות הפיקוח על נשק בארה"ב ובעולם כולו. "זה אחד מהרעיונות של המהפכה האמריקאית – אזרחים רשאים להחזיק כלי נשק", הוא אומר. "לכל אזרח יש הזכות לשאת נשק. זו הדרך האמיתית להוריד את חסמי הגישה לנשק. זה מה שהפרויקט מייצג".

האם הפחתת החסמים באמת מצדיקה מתן נשק קטלני לכולם? "אם רובה הוא טוב, הוא קטלני. זה לא ממש רובה אם אי אפשר לאיים על מישהו איתו", ווילסון משיב. "אתה יכול להדפיס נשק קטלני. זה קצת מפחיד, אבל זה מה שאנחנו רוצים להראות".

הרטוריקה של "מפיצי ההגנה" כוללת אגף מניפסט באתר שלהם, עם ציטוטים של תומס ג'פרסון וג'ורג' וושינגטון על הזכות לשאת נשק. "בעולם שבו הדפסה תלת ממדית הופכת נפוצה ואפקטיבית, התנגדות לעריצות עשויה להיות במרחק של קליק אחד", נכתב בבקשת התרומות שפרסם הפרויקט באינדיגוגו.

אבטיפוס לאקדח תלת ממדי | צילום מסך

למרות הרעיון המדאיג של טכנולוגיה שמאפשרת לכולם להוריד נשק קטלני מהאינטרנט באותה קלות בה הם מורידים פרקים לא חוקיים של "משחקי הכס", רגולציה על מדפסות תלת ממד תהיה בלתי יעילה, טוען מייקל ויינברג, עורך דין בארגון "ידע ציבורי", אשר מתמקד בנושאי חוקיות סביב מדפסות תלת ממד. "כשיש לך טכנולוגיה כללית כל כך", הוא אומר. "היא תהיה בשימוש גם עבור דברים שאנחנו לא מחבבים, אבל זה לא הופך את השימוש לבלתי חוקי או לשגוי. אני לא אשתמש במדפסות תלת ממד ליצירת נשק, אך אני לא הולך לצאת למסע צלב נגד אנשים שיעשו זאת".

ויינברג מציין כי אפילו לפני שמדפסות תלת ממד הפכו לאופנה, חובבי נשק יכלו לייצר נשק עם מכונות חריטה שנשלטו על ידי מחשב ,ופרסמו את העיצובים שלהם באינטרנט. "אם אתה רוצה לייצר נשק אפקטיבי, עשייתו ממתכת כנראה עדיפה על ייצורו מפלסטיק גם ככה", הוא אומר.

אך ווילסון מ"מפיצי ההגנה" מאמין שמדפסות התלת ממד יכולות להפוך לזולות בהרבה בעתיד, ונפוצות בהרבה, מאשר מחרטות. הדבר נובע מן התכונה המדהימה של מדפסות Reprap – הן יכולות להדפיס את מרבית הרכיבים של עצמן, וכך למעשה להתרבות ללא בעיה.

ומה לגבי מוות של חפים מפשע, בגלל הרובים שמתפשטים בעולם? "אני לא רואה ראיה אמפירית לכך שהגישה לנשק מגבירה את קצב הפשעים האלימים", עונה ווילסון. "אם מישהו רוצה לשים את ידו על רובה, הוא יצליח".

"זה פותח הרבה דלתות", הוא מודה. "כל התקדמות טכנולוגית מעלה את השאלות הללו, ולא ברור חד משמעית שמדובר בדבר טוב. אבל חירות ואחריות הם מושגים מפחידים".

כתבות נוספות בנושא:

הכירו את הנשק של הדור הבא: רובה שייוצר במדפסת תלת ממדית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן