צפו בווידיאו: הרובוט שיהפוך את האנרגיה הסולארית למשתלמת

בפינה של עמק הסיליקון, לצד הבתים הצנועים יותר, עובדים רובוטים בשקט על ייצור חשמל.
מאחורי גדר גבוהה משייט רובוט על פסי מתכת, ועובר בין 20 פאנלים סולאריים המחוברים למוטות ברזל, כמו הרובוט "וול אי" מהסרט המצליח. הרובוט, שבנבנה על ידי הסטארט אפ "קיובוטיקס", עוצר ליד כל מערך סולארי כזה וזרוע נשלפת ומכוונת מחדש את זווית המתקן הפוטווולטאי כדי לעקוב אחר תנועת השמש במהלך היום והעונות על מנת להביא למקסימום את תפוקת החשמל מהפאנלים.

מערכות סולאריות מהסוג הזה, המבוססות על צירים כפולים ומשנות את מיקומן בהתאם לשמש, יכולות להגדיל את תפוקת תחנות הכוח הסולאריות ב-45%, אך הן יקרות למדי, משום שכל מערך עקיבה שכזה חייב להכיל מנוע ושאר רכיבים מכניים.

הסטארט אפ החדש מבקש לבטל את מערכות העקיבה האוטומטיות, ולהטיל את משימת שינוי הכיוון על רובוט אחד המופעל באמצעות סוללות, שיפקח על 200 פאנלים. קיובוטיקס טוענת שהיא יכולה לחתוך את העלויות ב-15%, תוך שהיא מגדילה את תפוקת החשמל ב-15%. הדבר יאפשר למשקיע הסולארי להתקין רובוט כזה באותה עלות של מערכת פשוטה בעלת ציר אחד אשר מפיקה פחות חשמל.

"מרבית העלות במפעלים הסולאריים נובעת מהברזל שבו משתמשים במערכת", אומר וואסיק בוקארי, מנכ"ל קיובוטיקס, כשהוא עובר סביב שדה שמפיק 24 קילו וואט, ימים לפני חשיפת הפרויקט בתקשורת. "הרובוטים הללו מאפשרים לנו להפחית 50% מעלות המתכת במערכת".

קיובוטיקס מוכרת מערכות שלמות ביחידות של 300 קילו-וואט, אשר כוללות רובוט, רובוט גיבוי, מסלול מתכת ועמדות עגינה לפאנלים הסולאריים. הרובוטים כוללים משדר GPS ומתקשרים עם המפעיל אלחוטית, וכן יודעים לאסוף מידע על פעילות השדה הסולארי. על פי החברה, כל רובוט יכול לכוון 200 פאנלים סולאריים ב-40 דקות, והפעלתו עולה בערך 30 סנט של חשמל ביום.

החברה גייסה עד כה 7.5 מיליון דולר, כולל 6.5 מיליון דולר מהחברות פיירלייק קפיטל ו-NEA. בין המשקיעים הנוספים נמצאת קרן ההשקעות של סימנס. לפי בוקארי, הסכום מספיק כדי להתחיל בייצור מסחרי. "הימים שבהם היית צריך להשקיע מאות מיליוני דולרים בחברות סולאריות כדי להפוך את תזרים המזומנים שלה לחיובי עברו", הוא אומר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן