צפו בסרטון: חברי הכנסת החרדיים קורעים את בגדיהם בגלל חוק השיוויון בנטל

זה היה לילה ארוך במשכן הכנסת בירושלים, באחד הדיונים המהותיים והקשים שהתקיימו בכנסת ישראל, ושיקף את התהומות בחברה הישראלית. כ-90 שרים וחברי כנסת עשו את הלילה במשכן עד שהתיקון לחוק שירות הביטחון לגיוס חרדים, המכונה "החוק לשיוויון בנטל" ביחד עם החוק לשירות אזרחי לתלמידי ישיבות, צלחו כצפוי את משוכת הקריאה הראשונה במליאת הכנסת.

חוק השיוויון בנטל, אם כן, עבר בקריאה הראשונה ברוב של 64 חברי כנסת בעד ו-21 חברי כנסת נגד (חלק מהח"כים החרדים קרעו קריעה בזמן ההצבעה). חוק השירות האזרחי לתלמידי ישיבות עבר בקריאה ראשונה ברוב של 66 חברי כנסת בעד ו-29 חברי כנסת נגד.

עד להצבעות, ארך הדיון למעלה משש שעות, לאורך כל הלילה, במהלכן נאמו כשישים חברי כנסת, רובם מהאופוזיציה. הדיון התקיים כמעט ללא הפרעות וקריאות ביניים אבל הנאומים, גם של חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה שתמכו בחוק אבל הסתייגו ממנו, היו קשים והאשימו את הממשלה ביצירת חוק שמשתמש בערך הנכון של השיוויון בשירות המדינה – תוך ניגוח הציבור החרדי וקריעת קרע בעם.


בשעה שהשרים יעקב פרי (יש עתיד) ונפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, הציגו את החוקים, יצאו חברי הסיעות החרדיות מהאולם, ומחוצה לו קראו פרקי תהילים ותקעו בשופר. חברי סיעת העבודה, שרובם הצביעו בעד החוק, נימקו את הסתייגויותיהם הקשות ממנו, אך הסבירו כי תנועת העבודה אינה יכולה להצביע נגד העיקרון של צבא העם. חברי סיעות מרצ וקדימה שהתנגדו, תקפו את החוק ואת חברי מפלגת העבודה שתמכו בו.

לפנות בוקר תפסו את הדוכן בזה אחר זה חברי הכנסת מהסיעות החרדיות וזעקו נגד החוק. ח"כ ישראל אייכלר אמר: "זה יום שחור שבו מדינת ישראל מכריזה מלחמה על תורת ישראל". ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אף כבל את עצמו באזיקים לדוכן הנואמים ואמר לשרי יש עתיד: "אם החלטתם על מלחמת תרבות, אז כך היא תראה". פרוש נתקע דקות ארוכות על הדוכן לקול מחאת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, עד שחולץ על ידי אנשי התחזוקה של הכנסת. אבל בניגוד לגימיקים קודמים בכנסת, הפעם איש לא צחק. פרוש הושעה מהמליאה על ידי אדלשטיין והורשה להשתתף רק בהצבעה עצמה.

אחרי דבריו של לפיד קרא ח"כ משה גפני "אבינו מלכנו, קרע רוע גזר דיננו" – וחברי הכנסת של יהדות התורה קרעו קריעה בבגדיהם לאות אבל.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן