צפו בתמונות: כך ייראו הפנים שלנו בעוד 100 אלף שנים

האנושות צעדה כברת דרך משמעותית מאז ההומו-סאפיינס. לפני 800-200 אלף שנים, לדוגמא, גרמו השינויים התכופים באקלים כדור הארץ לכך שגודל המוח והגולגולת האנושית שולשו, מה שהוביל לכך שהפנים הפכו שטוחות יותר. אך כיצד ישתנו המאפיינים הפיסיולוגיים של בני האדם בעתיד, בייחוד לאור התפתחות הטכנולוגיה הלבישה, כמו המשקפיים של גוגל? החוקר והאמן ניקולאי לאם חבר לגנטיקאי חישובי כדי לנסות להדגים כיצד אנו עשויים להיראות בעוד 20 אלף שנים, 60 אלף שנים ו-100 אלף שנים.

לדברי לאם, האיורים שלו, המוצגים בהמשך, מעלים "תסריט אפשרי אחד", שבו הודות להנדסה גנטית של הגנום האנושי, האני העתידי יהיה בעל היכולת לשלוט בביולוגיה ובאבולוציה בדיוק כפי שאנו שולטים היום באלקטרונים ומשתמשים בהם למטרותינו.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

האיורים נוצרו בשיתוף פעולה עם אלן קוואן, ד"ר לגנומיקה חישובית. קוואן ביסס את התחזיות שלו על האופן שבו עשויים להיראות בעתיד סביבת המחיה, האקלים וההתקדמויות הטכנולוגיות. קוואן חוזה כי אחד השינויים המשמעותיים יהיה מצח גדול יותר – מאפיין שכבר מתרחב מאז המאות ה-14. מדענים בריטים השוו גולגולות של ימינו לכאלה של התקופה ההיא וגילו כי בימינו תווי הפנים בולטים פחות, אך המצח גבוה יותר, וקוואן צופה כי הראש האנושי יגדל, כדי שיוכל לאכסן מוח גדול יותר.

לדברי קוואן, בעוד 60 אלף שנה, היכולת של בני האדם לשלוט בגנום האנושי תהפוך את השפעות האבולוציה על תווי הפנים שלנו לזניחה. ככל שהנדסה גנטית תהפוך להיות נורמה, "גורל הפנים האנושיות ייקבע יותר ויותר על ידי הטעם", הוא אומר. העיניים יגדלו, שעה שהניסיונות ליישב כוכבים שאינם כדור הארץ יתגברו, ובני האדם יחיו בסביבות חשוכות יותר ורחוקות יותר מהשמש ומכדור הארץ. באופן דומה, הפיגמנטציה בעור תגבר במטרה להפחית את הנזק של קרינת UV מחוץ לשכבת האוזון.

40 אלף השנים לאחר מכן, או 100 אלף שנים מהיום, קוואן מאמין כי פני האדם ישקפו שליטה מוחלטת בגנטיקה מורפולוגית. הפנים יהיו מוטות לתכונות שבני האדם מוצאים מושכות: קווים חזקים, אף ישר, עיניים גדולות ועיצוב פנים שמתאים לסימטריה הנדרשת בין שמאל לימין.

יהיו צרכים פונקציונליים נוספים: נחירים גדולים יותר לנשימה קלה בסביבה שאינה כדור הארץ, שיער עשיר יותר כדי לפצות על אובדן החום בשל גודל הראש. במקום להחליט רק על שמו של הוולד, הורים לעתיד יוכלו להחליט על צבע העיניים, מאפייני השיניים ומאפיינים אחרים שאפשר לשנות באופן גנטי.

טכנולוגיה לבישה עדיין תהיה קיימת, אך בצורות מעודנות בהרבה. במקום המשקפיים של גוגל ושעון iWatch, אנשים יחפשו שתלים דיסקרטיים אשר משמרים את המראה האנושי – כמו עדשות מגע לתקשורת למשל, או מתקנים שיושתלו מאחורי האוזן. לדברי קוואן, האנשים בעוד 100 אלף שנים יהיו כאלה שמבקשים להיות מקושרים תמידית באופן אלחוטי, אך יבקשו כי הדבר ישפיע כמה שפחות על מה שנתפס כמראה הטבעי של האדם.

המצב כיום


בעוד 20 אלף שנה: בני האדם יהיו בעלי ראש גדול יותר עם מצח מעט גדול יותר. הטבעת הצהובה סביב עיניהם מסמלת את אמצעי התקשורת העתידניים. העדשות הן למעשה "משקפי גוגל" של העתיד.

בעוד 60 אלף שנה: בני האדם יהיו בעלי מצח גדול יותר, עיניים גדולות יותר ועור מלא פיגמנטים. האזור במתחת לגבות יהיה כהה יותר. מתקני תקשורת יהיו מוטמעים מאחורי האוזן ו"לעבוד" יחד עם עדשות המגע.

בעוד 100 אלף שנה: בני האדם יהיו בפרופורציות של "יחס הזהב", למרות שיהיו בעלי עיניים גדולות בהרבה מגודלן כיום. 

איורים: ניקולאי לאם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן