קאטרפילר טוענת: חברה סינית עקצה אותנו בחצי מיליארד דולר

ב-2010 הכריז מנכ"ל חברת קאטרפילר האמריקאית על האסטרטגיה הגלובאלית של החברה. על פי התוכנית עיקר המשאבים של החברה הופנו לסין. במקביל חברת אחזקות מהונג קונג עבדה על מיזוג שיפגע מאוחר יותר בענקית בציוד המכני וההנדסי מארה"ב.

באותו זמן השלימה חברת אחזקות מהונג קונג מיזוג שיעלה לקאטרפילר הרבה כסף. חברת ERA אחזקות הפכה לחברה האם של יצרנית חיפוי הגגות הסינית סיווי. כעת מנכ"ל החברה הבת, יזם אמריקאי שפועל בבייגי'ן בשם אמורי וויליאמס החל לפעול לגיוס הון נוסף לחברתו. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

חודשיים מאוחר יותר קאטרפילר רכשה חברה אמריקאית לציוד כרייה בשל בוקירוס אינטרנשניונל תמורת 7.6 מיליארד דולר. מטרת הרכישה הייתה לסייע לקאטרפילר להתמודד עם התחרות בענף הכרייה הסיני, המדינה החזקה ביותר בענף כריית הפחם בנובמבר 2011 שילמה קאטרפילר 886 מליון דולר עבור חברת ERA אחזקות והתחייבה להזרים מזומנים לחברת סיווי.  


צילום: רויטרס

עבור וויליאמס היה מדובר באקזיט הגדול של חייו. הוא ושותפו לעסקים הפכו כעת לבעלים של 46.9% מחברת ERA אחזקות. היזם הנחוש היה בטוח שקשרי המסחר הגלובאליים של קאטרפילר יסייעו לחברתו להפיץ את מוצריה בכל רחבי העולם. 

אולם במציאות הדברים נראו קצת אחרת. לטענת קאטרפילר, כספיה הושקעו בהונאה לכאורה. בינואר האחרון טענה החברה כי היא חשפה "ליקויים חשבונאים שנמשכו בסיווי במשך שנים שמטרתם הייתה לנפח את הכנסותיה". 

שבעה חודשים לאחר השלמת העסקה לרכישת ERA, הודיעה חברת קאטרפילר על הפסד של 580 מיליון דולר בשל שערוך של נכסיה. במונחים מספריים לא נראה כי המכה לקאטרפילר הייתה קשה כל כך. עם הכנסות של 66 מיליארד דולר בשנת 2012, לא היה לה כל קושי לספוג הפסד של חצי מיליון דולר על סיווי. אולם, התנהלותו של מנכ"ל החברה דאגלס הוברהלמן עוררה את חשדם של המשקיעים בנוגע להתנהלות החברה בעסקיה מעבר לים. 

בארה"ב ומחוצה לה התייחסו לפרשה כ"בגידה מבית", זאת לנוכח העובדה כי וויליאמס שכיהן כחבר בדירקטוריון של ERA אחזקות שימש כפנים של החברה. כותרתה של אחת הכתבות על הפרשה שפורסמה בסין הסבירה כי מדובר ב"אמריקאי שהונה אמריקאי". 

אולם, בהודעה שהוציאה קאטרפילר אודות הפרשה היא לא הפנתה אצבע מאשימה ישירות אל וויליאמס, אלא טענה כי מדובר ב"הנהלה הבכירה" של החברה. עם זאת, הוברהלמן טען בפני אנליסטים כי הפגיעה בחברת קאטרפילר הייתה קשה וכי בכוונתה לדאוג שמי שאחראי לה ישלם על כך.

בין אם הבטחתו של הוברהלמן תתממש או לא, כרגע נראה כי הכרזתו בוול סטריט על התמקדות הפעילות בסין אינה תקפה עוד. נכון ל-2012 הכנסות החברה מפעילותה בסין הסתכמו ב-3% בלבד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן