קבינט הדיור אישר התכנית הממשלתית: "נשנה סדרי עולם"

קבינט הדיור, בראשותו של שר האוצר, יאיר לפיד, אישר היום תכנית ממשלתית בתחום הדיור. התכנית המשותפת למשרדי האוצר, הפנים, השיכון ומשרד ראש הממשלה תתרום לדברי אנשי הקבינט להגדלת היצע הדירות, פיתוח שוק הדירות להשכרה, הסרת חסמי פיתוח ותשתיות והתחדשות עירונית.

במסגרת התכנית אישר הקבינט קידום תכנית מתאר ארצית להקמת שכונות מגורים בשטח מחנות צה"ל באזורי הביקוש, תכנית לניצול יעיל של קרקע, הטבות מס ליזמים, והסמכת הרשויות המקומיות לעדכן תכניות כך שיותר פרויקטים להשכרה יהיו זמינים לשיווק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנוסף, כוללת התכנית שיווק של כ- 6000 יחידות דיור להשכרת ארוכת טווח בשנים 2013-2014. בנוסף ולבקשתו של שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, הקבינט ידון ויצביע בשבוע הבא על פרק הפריפריה, צירוף הנגב והגליל לאזורי הביקוש.

בתחום ההתחדשות העירונית אישר הקבינט תיקונים שיגדילו לטענתו את הכדאיות הכלכלית של תכניות פינוי-בינוי, תוך מתן כלים טובים יותר להגדלת זכויות הבנייה בפרויקט והתמודדות עם דיירים סרבנים. כמו כן, אושרה הקמת קרן למימון פרויקטים מכוח תמ"א 38 במטרה להקל על מימון הפרויקטים.

"פרק ההתחדשות העירונית נועד לנצל באופן יעיל יותר שטחים בנויים ותשתיות תוך שמירה על השטחים הפתוחים ושיקומן של שכונות טעונות טיפוח", נמסר מהקבינט. "המלצות הפרק מתבססות על עבודת ועדה לקידום מדיניות לאומית לחידוש ופיתוח המרחב העירוני, בהובלת קברניטי משרד רה"מ, משרדי הממשלה ובשיתוף השלטון המקומי. הועדה ישבה על המדוכה כשנה על מנת להביא המלצות תקפות ומוסכמות למימוש התפיסה לפיה ההתחדשות העירונית תהווה חלק מרכזי בבניה החדשה בישראל".

"התוכנית הממשלתית שאישר הקבינט היום היא חשובה, אך המפתח האמיתי לפתרון בעיית הדיור בישראל היא התוכנית הלאומית לדיור, שתביא לבנייתן של 150,000 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך בעשור הקרוב", אמר יו"ר קבינט הדיור שר האוצר, יאיר לפיד. "אנחנו מובילים שינוי. מצבו של שוק הדיור בישראל חייב להשתנות. כדי לעשות זאת יש לשנות סדרי עולם".

במסגרת הפרויקט, אשר 20% מיחידות הדיור בו ייוחדו לאוכלוסיות מועדפות ו-5% נוספים לדיור הציבורי, יוקצו גם 1,000 דירות בכל עיר מרכזית לטובת דיור לסטודנטים. לפיד התייחס בדבריו גם לדיור הציבורי בישראל והביע את התנגדותו להפסקת מכירת הדירות הדיור הציבורי לדיירים.

צילום: מרק ישראל סלם

שר הפנים, גדעון סער, הודיע כי בכוונתו להוביל תיקוני חקיקה שיתרמו להגדלת המלאי התכנוני של יחידות דיור ובכך להאיץ את קצב הבנייה והורדת מחירי הדיור. בין היתר בהתאם להחלטות שאושרו בקבינט הבטיח השר להוביל תיקוני חקיקה לעידוד הבנייה להשכרה ארוכת טווח באמצעות מתן סמכויות לוועדות מקומיות להגדלת אחוזי הבנייה ותוספת לשטחי מסחר בקרקעות המדינה במגרשים שישמשו להשכרה ארוכת טווח.

עוד הציג השר סער את היערכות משרד הפנים ליישום הפרויקט הלאומי להעתקת מחנות צה"ל ממרכזי הביקוש לפריפריה ואמר כי "התכנית תתרום לשגשוג ופיתוח הפריפריה בכלל והנגב בפרט, לצד שימוש יעיל יותר בקרקע באזורי הביקוש". השר הודיע על כוונתו להגיש בתוך זמן קצר תיקונים משמעותיים בחוק התכנון והבנייה במטרה להפחית את הריכוזיות ולהאיץ את לוחות הזמנים לאישור תכניות ולמתן היתרי בנייה.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר כי "הדיון היום ממחיש כמה חשובה מערכת התכלול בין כל משרדי הממשלה בתחום הדיור. ההצעות הובאו לעיון משרדנו, חלקם קיבלנו וחלקם לא. עם זאת, המציאות היום מחייבת שינוי דרסטי ולכן היה נכון וראוי להצביע על הנושאים עליהם כבר יש הסכמה. צריך להבין שההצעות האלו נותנות מענה לטווח הבינוני והארוך לכן אנשי משרדי ואני שוקדים על הצעות שיובאו לאישור קבינו הדיור בטווח המיידי, הן במרכז והן בפריפריה". שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, ביקש להכניס את הנגב והגליל לאזורי הביקוש. 

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר עדכן כי לטובת הסרת חסמים לדיור (באמצעות הקמת תשתיות תחבורה) יוקצו 2 מיליארד שקלים. הדבר יאפשר לדבריו שיווק של למעלה מ-30 אלף יח"ד באזורי ביקוש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן