קטנים יותר ומשתלמים יותר: היכונו לעידן המצברים הגרעיניים

מה שהסתמן בעבר כאופציה האנרגטית המועדפת לקראת העתיד, האנרגיה הגרעינית, הולכת ומאבדת את המומנטום לטובת הגז הטבעי.

המנכ"ל לשעבר של חברת האנרגיה האמריקאית אקסלון (Exelon), ג'ון רואו, וכמוהו גם ממשיך דרכו, המנכ"ל הנוכחי כריס קריין, עוברים היום לדבר על דרך אחרת לנצל את הארגיה הגרעינית – השימוש באנרגיה גרעינית למטרות הפקת חשמל תהיה אך ורק באמצעות כורים מודולריים קטנים. כאלה שאפשר לייצר במפעל, לשלוח אותם ליעד מבוקש, ולהפעילם מתחת לאדמה כדי למקסם את האפקטיביות והבטיחות של השימוש בהם.

"בניית מפעלים גרעיניים חדשים לייצור אנרגיה, בשוק תחרותי כפי שהוא היום, איננה ריאלית לצערי" אמר קריין בכנס שנערך אתמול בוושינגטון בנושא משאבי העתיד. "העתיד, כפי שאנו רואים אותו כעשור מהיום, הוא בדגמים מודולריים קטנים ויעילים".

כדי שמפעל גרעיני יהיה בעל זכות קיום, על פי הנתונים שמספקת אקסלון, כל מיליון יחידות תרמיות בריטיות צריכות לעלות לפחות 8 דולרים, זאת בהנחה שמחיר הפחם יעמוד על 25 דולר לפחות לטון, אמר קריין. בנוסף, ללא המס שיש כיום בארה"ב על הפחם, על המחיר המבוקש לעלות לפחות ל-13 דולרים.

כור כרעיני בצ'כיה | צילום: רויטרס

אז מה הבעיה?

מחיר הגז הטבעי נכון להיום הוא בין 4.5 ל-5 דולרים, ואקסלון, כמו משקיפים מן הצד רבים אחרים, צופים שהמחיר ישאר בטווח שבין 4-6 דולרים בעתיד הנראה לעין.

קריין, רואה את האפשרות לפתח כורים מודולריים קטנים משתלמת בהרבה, וזאת משום שניתן לפתחם בהון נמוך באופן משמעותי מזה שיושקע בתחנת כוח. הקמת כור "רגיל", אמר קריין, דורשת השקעה של כ-12 מיליארד דולר במשך 8 שנים לפחות לפני שהוא מתחיל לייצר הכנסות.

"עלותו של כור כפול כיום היא 16 מיליארד דולר שמושקעים על פני 8 שנים. מדובר בפרק זמן ארוך במיוחד עבור משקיעים, שכיום מתעניינים יותר ברמת הרבעון, ורק מעטים מוכנים להסתכל קדימה ברמת העשור".

לכורים מודולריים יש פוטנציאל להחזיר את ההשקעה תוך שנתיים, אמר קריין, ומאחר וניתן להתקינם מתחת לאדמה, גם עלויות התפעול שלהם נמוכות יותר, לפחות בכל הנוגע לבטיחות וביטחון. "אם היינו בונים היום משהו, לבטח הבחירה הייתה במפעל גז טבעי ולא במפעל גרעיני" אמר קריין. "הבעיה המרכזית היא ששוב כולנו, כתעשיה, נוהרים לאותו מקור אנרגיה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן