קיבוץ 2.0: על תכנית ההיאץ החדשה והמסקרנת של אחד הקיבוצים העשירים ביותר בארץ

שנים ארוכות אחרי שזכו לתהילה בכל רחבי העולם, הקיבוצים בישראל עברו מתיחת פנים רצינית במהלך השנים האחרונות. המודל הכלכלי המשותף פינה את מקומו כבר מזמן, תופעת ההפרטה כבשה את מרבית הקיבוצים, ורבים מהם החלו לפתח עסקים ייחודיים – ורווחיים במיוחד. כך, הפכו כמה מהקיבוצים השונים בישראל את חבריהם לאנשים עמידים במיוחד (וחלקם אף למיליונרים) – עקב הצלחה עסקית מרשימה בזמן קצר. כך, למשל, קיבוץ שדות ים כבש בשנה שעברה ת דירוג "הקיבוצים העשירים ביותר בישראל" אשר ערכנו במגזין פורבס, עם שווי אדיר בן 3.4 מיליארד דולר בזכות הצלחת מפעל "אבן קיסר" שהקים.

לדירוג המלא: 10 הקיבוצים העשירים ביותר בישראל

אך שדות ים ממש אינו בודד ברשימה. קיבוצים רבים נוספים רשמו בשנים האחרונות, כאמור, שורה של הצלחות עסקיות וכלכליות – והכניסו לתושביהם סכומי כסף מרשימים במיוחד. עוד בפסגת אותו דירוג ניתן למצוא את קיבוץ חצרים, אשר שווה כ-1.25 מיליארד שקל (עקב החזקתו בשליש מחברת "נטפים"), את קיבוץ מעגן מיכאל (שווה 835 מיליון שקל מהחזקתו בחברת פלסאון), קיבוץ יטבתה השווה 700 מיליון שקל ועוד רבים אחרים.

במקום השמיני בדירוג המדובר, נמצא קיבוץ רביבים. על פי ההערכות, 400 חברי הקיבוץ שווים יחדיו כ-230 מיליון שקל, בזכות החזקתם המשותפת ב-51% מחברת "רבל". החברה, המייצרת מערכות אוורור לוויסות לחצים במכלי דלק ושורה של מוצרים נוספים לרכב, שווה מאות מיליוני שקלים – וחברי הקיבוץ הם הנהנים העיקריים. כעת, חברי הקיבוץ הדרומי (הנמצא בנגב המערבי, לא הרחק מגבול מצרים) החליטו לעשות צעד אחד נוסף אל עבר עולמות ההיי-טק והטכנולוגיה – ולפתוח את תכנית ההיאץ (אקסלרטור) הראשונה אי פעם בשטח קיבוץ.

"המדגרה" תחליף את המחלבה?

התכנית, אשר תיפתח כבר בחודש אוקטובר הקרוב, תעבוד בשיטת Boot Camp, מה שאומר כי היזמים אשר יתקבלו לתכנית יתארחו במשך 3 חודשי התכנית בקיבוץ – הרחק מהרעש והלחץ של המרכז. על רקע "עידן האקסלרטורים" שצמח בישראל בשנים האחרונות, ובמסגרתו החלו לפעול עשרות תכניות היאץ במגוון תחומים, התכנית של קיבוץ רביבים בולטת בנוף כבר בשלב הראשון – שכן היא מזמינה את היזמים "להתנתק" מהלחץ היומיומי ולעבור לנוף המדברי, שם יוכלו להתנתק ולהשקיע כל העת במיזם שלהם. בנוסף, מספרים בקיבוץ, יהנו היזמים מכל שירותי הקיבוץ ללא כל תשלום.

כך זה יראה | הדמיה: סטודיו Orchid

היזמים אשר יבחרו לתכנית ייהנו (בנוסף לתנאי המגורים בקיבוץ והשקט המדובר) גם מליווי צמוד של שורת מנטורים מובילים מהמשק הישראלי, בדגש על אנשי טכנולוגיה, פרסום, מובייל ופיתוח עסקי. בנוסף ייהנו המשתתפים משורת הטבות וסיוע של חברות מובילות דוגמת מיקרוסופט, WIX, דלויט ועוד רבות נוספות. המחזור הנוכחי יתמקד במיזמים מתחום המובייל והווב, ובקיבוץ מדגישים כי בכוונתם גם להמשיך ולקחת חלק בהשקעות המשך של המיזמים השונים אשר יסיימו את התכנית.

"מדובר במהלך טבעי שמסמן את כניסתה של התעשייה הקיבוצית לעולמות היזמות וההון סיכון", אמר היום דוד בן לולו, מנהל העסקים של קיבוץ רביבים. "תרומתה של התעשייה הקיבוצית המסורתית לכלכלה הישראלית ידועה ומהווה את אחד מקטרי הצמיחה של המשק המקומי. מבחינתנו מדובר במהלך סינרגטי לפעילות הקיימת של הקיבוץ, שהינו יזמי במהותו. אין לנו ספק שבעתיד נראה יותר ויותר קיבוצים שמשקיעים בסטארט-אפים או מקימים קרנות מתוך כוונה להפוך לשחקנים משמעותיים בתעשיית ההיי טק המקומית".

ההרשמה לתכנית, כאמור, נפתחה היום (26/07) ותישאר פתוחה למשך חודש ימים. גם השם אשר ניתן לתכנית, "המדגרה", מעיד על אופייה השונה, המחויך – והקיבוצי כל כך. כעת מקווים אנשי הקיבוץ כי לא רק שהמרחק מתל אביב לא ירתיע את היזמים השונים – אלא אף ימשוך אותם במיוחד. בינתיים, אנשי הקיבוץ ומנהלי התכנית בטוחים ש"המדגרה" תוכל להפוך בקרוב למנוע צמיחה מרכזי של הקיבוץ – ולהוביל אותו קדימה אל פסגת תחום ההיי-טק הישראלי. אז האם "המדגרה" תוכל להחליף את המחלבה המסורתית?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן