קיפאון מוניטרי: בנק ישראל מותיר את ריבית חודש מאי בגובה 0.1%

היום (ה') הודיעה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגידה קרנית פלוג על השארת הריבית במשק על כנה, בשיעור של 0.1%, זה החודש ה-15 ברציפות. בעוד שנתוני המאקרו של כלכלת ישראל מצריכים הפחתה בשיעור הריבית לשם עידוד הכלכלה, נתוני שוק הנדל"ן והכסף מצריכים דווקא הורדה שלה. לאור כך, נראה שבבנק ישראל בחרו שלא לפעו, כשברקע להחלטה עומדים בין היתר נטיות דומות של הבנקים המרכזיים המובילים בעולם.

בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה הולמת את המדיניות המוניטרית הנהוגה שם, שמטרתה להחזיר את האינפלציה במשק אל תוך טווח יציבות של 1%-3%. בין הסיבות המרכזיות להחלטה מצביעים בבנק על ירידת מחירי האנרגיה בעולם, והורדות מחירים יזומות במשק המקומי מצד הממשלה כפי שמשתקף במדד המחירים לצרכן, גורמים אשר תרמו להיווצרות סביבת אינפלציה נמוכה.

המשך הצמיחה המתונה המאפיינת את הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות, לצד עדכוני התחזית של קרן המטבע הבינלאומית החודש לגבי הצמיחה העולמית, מהוות סיבות נוספות להחלטת הוועדה המוניטרית. "ההתמתנות בפעילות הכלכלית העולמית נמשכה החודש, וקרן המטבע העולמית עדכנה שוב כלפי מטה את תחזיותיה לצמיחה במרבית המשקים העיקריים ולסחר העולמי, בעוד התחזית לצמיחה בסין עודכנה כלפי מעלה", אומרים בבנק.

הנגידה פלוג | צילום: מרק ישראל סלם

"המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ממשיכה להיות מאוד מרחיבה", מוסיפים שם. "המועד הצפוי בשווקים לעליית ריבית נוספת בארה"ב נדחה, ובנקים מרכזיים אחרים מוסיפים להצביע על אפשרות להעמקת ההרחבה המוניטרית". לצד זאת, ניתן למנות גם את התחזקותו הנמשכת של השקל אל מול הדולר ואת מחירי הדירות שממשיכים להיות גבוהים, גם אם קצב ההתייקרות שלהן פוחת, כסיבות להחלטה הוועדה.

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי הגיב להחלטה ואמר: "בנק ישראל ממשיך לתמוך במדיניות מרחיבה אך חושש מהשפעות אפשריות של ריבית שלילית. נתוני שוק הדיור ממשיכים להצביע על ביקושים גבוהים והמחירים בסקטור זה מוסיפים לעלות, מה שתומך בהחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה, זאת מאחר והפחתת ריבית נוספת צפויה לתמוך בהמשך עליית המחירים בשוק הנדל"ן. עם זאת, במידה והשקל יוסיף להתחזק מול הדולר ונתוני המאקרו יפתיעו לשלילה, יתכן והרחבה מוניטרית תחזור לשיח הציבורי בחודשים הבאים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן